Nye
kørere og nye teams på vej til Super GT Danmark
Tolitersklasse
bliver en del af næste års løb i OK Oktan 100 Super GT Danmark
Planlægningen
af næste års OK Oktan 100 Super GT Danmark er i fuld gang. Til
2022-sæsonen vender klassen således tilbage til det velkendte
format fra 2020-sæsonen, hvor der kun er én kører pr. bil, og
hvor løbsdagen består af tre løb.
Kørere
med Mitjets Super 2L-bil bliver i 2022 en del af OK Oktan 100
Super GT Danmark, hvor de får deres egen klasse.
”Vi
har fået god opbakning til næste års Super GT-serie,” fortæller
Jens Kristoffersen, som tidligere på måneden blev tilknyttet
organisationen bag løbsserien. ”Der er nogle af de tidligere kørere,
som vender tilbage til klassen, og så er der dels nye kørere,
dels nye teams på vej til Super GT-serien.”
Et
nyt tiltag i den kommende sæson bliver en Super 2L-klasse, som
afvikles sammen med de velkendte biler i OK Oktan 100 Super GT
Danmark. Visuelt er de to biler meget identiske, da de begge
produceret af franske Mitjet og har stort set samme opbygning. Den
store forskel er effekten, som er mindre for bilerne i Super
2L-klassen, da der her anvendes tolitersmotorer, mens motorerne i
Super GT-klassen er på 3,5 liter.
”En
Super 2L-bil vil være meget billigere at holde kørende,”
forklarer Tom Pedersen fra Padborg Park I/S. ”På Padborg Park
har vi gennem nogle år rådet over flere af bilerne til vores
event-dage, og vi har også brugt enkelte af dem til løb. Vi
kender derfor driftsbudgettet for en Super 2L-bil, og da de har
dels mindre effekt, dels mindre vejgreb, er de økonomisk meget
overkommeligt at holde kørende.”
Organisationen
bag Super GT-organisationen har fået en forhåndstilkendegivelse
fra DASU’s Banesportsudvalg om, at man vil kunne deltage i Super
2L-klassen, når man er 15 år. I Super GT-klassen er kravet
fortsat 16 år.
”Hvis
man kunne tænke sig at prøve kræfter med enten en Super GT-
eller en Super 2L-racer, skal man bare kontakte os hos Padborg
Park, og så vil vi arrangere en test,” fortæller Tom Pedersen.
Alstrrup |