2021 sluttede med et kæmpe brag for Eilertsen

Det blev bestemt ikke den afslutning på racersæsonen 2021, som Team Eilertsen Racing havde håbet på.

Holdet fra Espergærde havde endelig fået BMW E46 M3 raceren klar, som der er blevet arbejdet på hjemme på værkstedet gennem det seneste år tid.

Bilen debuterede til Night Race på Padborg Park i starten af september, men tidligt meldte motorproblemer sig, hvor motoren ikke gik på alle 6 cylindre. Efter adskillige timers fejlsøgning, og med hjælp fra flere af de andre kørere på banen, fandt teamet frem til at det var en defekt styreboks, som derved skulle skiftes ud inden den næste kørsel – med dertilhørende frisk rulning af bilen på rullefelt.

Det blev løst, så Henrik Eilertsen endelig kunne få løbsdebut for fuld fart, i forbindelse med Youngtimer weekenden på Ring Knutstorp, i den sidste weekend i september måned.

 

Foto: JJ Media

Den potente BMW viste sig at være hurtig fra den første meter, men en langside med nogle vandpytter snød Eilertsen på en af de sidste omgange i kvalifikationen, og sendte bilen i autoværnet, med nogle småskader på fronten til følge. Heldigvis kunne chefmekaniker Frederik Hansen hurtig få bilen køreklar igen, så den var klar til Heat 1, som skulle køres lidt efter middag.

Det blev til en god start for den hurtige nordsjællænder, som havde kørt den næsthurtigste tid i kvalifikationen, men arvet Pole Position, efter en anden kører havde lavet en kørefejl på banen. De første omgange gik forrygende, indtil Henrik tabte bagenden på vej ud på langsiden, hvilket konkurrenterne ikke var sene til at udnytte. Han fik dog kørt sig godt tilbage igen, og sluttede toer.

I weekendens andet heatet skulle Eilertsen starte toer, og holdt den placering rundt på første omgang. På anden omgang af løbet forsøgte han at tage føringen, men fik låst baghjulene under en nedbremsning, men var heldig med ikke at sidde fast i gruset. Endnu en gang fik han kørt sig flot tilbage i løbet, og sluttede treer.

 

Foto: JJ Media

Det sidste løb blev startet som toer, og sluttet som toer – og blev dermed samlet vinder af Youngtimer Division 1 løbet på Ring Knutstorp, som den bedste kører henover weekendens tre heats.

I den forgangene weekend var han igen i aktion, hvor der skulle køres på FDM Jyllandsringen i LT-Asfalt Special Saloon Car.

Vejrudsigten så noget truende ud inden weekenden, og lørdagens træning blev også kørt på en halvfugtig bane, hvor der ikke var nogen tvivl om, at der skulle regndæk på bilen. Det skulle vise sig at de indkøbte regndæk ikke var meget værd, så bilen skøjtede rundt, og kunne slet ikke få greb. Det til trods, satte Henrik alligevel den næsthurtigste tid i GR-1 kategorien.

 

Foto: JJ Media

Senere på dagen skulle tidtagningen køres. Banen var tørret helt op, så der blev naturligvis monteret tørvejrsdæk på bilen.

Stille roligt blev der skruet op for farten, og cirka halvvejs inde i kvalifikationen skulle der for alvor gives gas. I det hurtige venstre knæk på det nye banestykke, kastede bilen pludselig bagenden, og Henrik var forvandlet som passager, med kurs direkte mod autoværnet.

Heldigvis var det det bagenden som ramte først, med godt og vel på den anden side af 100 km/t. Henrik forsøgte at køre videre, men kunne med det samme høre at der var noget helt galt, hvilket bestemt også kunne konstateres, da han kom ud af bilen.

Han havde ramt autoværnet med så stor kraft, at højre baghjulsophæng var rykket af bilen, så bagdækket bare hang og slaskede. Samtidig havde kraften forplantet sig så meget igennem bilen, at stort set alle pladedele på højre side af bilen var ødelagt – og selv motorophænget var knækket i begge sider!

Heldigvis havde Suså Motorsport sat et fantastisk sikkerhedsbur i bilen, og der var ikke en skramme eller fold på den, som Eilertsen kun kunne prise sig lykkelig for – for mange andre biler ville nok være krøllet helt sammen, med sådan en kontakt med autoværnet.

Så det var bestemt ikke den afslutning, som teamet havde håbet på. Der er blevet brugt rigtig mange timer hjemme på værkstedet, for at få BMW’en med startnummer 269 gjort helt perfekt, og nu venter der rigtig rigtig mange timer, og ikke mindst et anseeligt beløb, for at få den lavet til racerbil igen.

 

Foto: JJ Media

Henrik Eilertsen har dog stadig masser af mod på motorsport, og kan slet ikke vente på at 2022 sæsonen kommer i gang – altså når lige bilen er blevet køreklar igen.

Så det blev en 2021 sæson med mange forskellige discipliner – lidt historisk formelbils ræs til at starte med, efterfulgt af Copenhagen Historic Grand Prix, som det lykkedes at genvinde i Ford Escort 1300 raceren i Historisk 71, og til sidst altså noget Youngtimer og SSC ræs i BMW E46 M3 raceren.

Der skal lyde en stor tak til alle de frivillige rundt på alle banerne – permanente såvel som den specialfremstillede på de københavnske gader. Uden alle jer kontrollanter, flagposter, dommer, security og så videre, er det slet ikke muligt at udøve denne fantastiske sport.

Team Eilertsen Racing og Henrik Eilertsen takker af for 2021 – ha en god vinter, og så ses vi alle sammen igen i foråret 2022.

Team Eilertsen Racing

JJ Media

Hit Counter