2021
sluttede med et kæmpe brag for Eilertsen
Det blev bestemt ikke den afslutning på
racersæsonen 2021, som Team Eilertsen Racing havde håbet på.
Holdet fra Espergærde havde endelig fået
BMW E46 M3 raceren klar, som der er blevet arbejdet på hjemme på
værkstedet gennem det seneste år tid.
Bilen debuterede til Night Race på Padborg
Park i starten af september, men tidligt meldte motorproblemer
sig, hvor motoren ikke gik på alle 6 cylindre. Efter adskillige
timers fejlsøgning, og med hjælp fra flere af de andre kørere på
banen, fandt teamet frem til at det var en defekt styreboks, som
derved skulle skiftes ud inden den næste kørsel – med dertilhørende
frisk rulning af bilen på rullefelt.
Det blev løst, så Henrik Eilertsen endelig
kunne få løbsdebut for fuld fart, i forbindelse med Youngtimer
weekenden på Ring Knutstorp, i den sidste weekend i september måned.
Foto:
JJ Media
Den potente BMW viste sig at være hurtig
fra den første meter, men en langside med nogle vandpytter snød
Eilertsen på en af de sidste omgange i kvalifikationen, og sendte
bilen i autoværnet, med nogle småskader på fronten til følge.
Heldigvis kunne chefmekaniker Frederik Hansen hurtig få bilen køreklar
igen, så den var klar til Heat 1, som skulle køres lidt efter
middag.
Det blev til en god start for den hurtige
nordsjællænder, som havde kørt den næsthurtigste tid i
kvalifikationen, men arvet Pole Position, efter en anden kører
havde lavet en kørefejl på banen. De første omgange gik
forrygende, indtil Henrik tabte bagenden på vej ud på langsiden,
hvilket konkurrenterne ikke var sene til at udnytte. Han fik dog kørt
sig godt tilbage igen, og sluttede toer.
I weekendens andet heatet skulle Eilertsen
starte toer, og holdt den placering rundt på første omgang. På
anden omgang af løbet forsøgte han at tage føringen, men fik låst
baghjulene under en nedbremsning, men var heldig med ikke at sidde
fast i gruset. Endnu en gang fik han kørt sig flot tilbage i løbet,
og sluttede treer.
Foto:
JJ Media
Det sidste løb blev startet som toer, og
sluttet som toer – og blev dermed samlet vinder af Youngtimer
Division 1 løbet på Ring Knutstorp, som den bedste kører
henover weekendens tre heats.
I den forgangene weekend var han igen i
aktion, hvor der skulle køres på FDM Jyllandsringen i LT-Asfalt
Special Saloon Car.
Vejrudsigten så noget truende ud inden
weekenden, og lørdagens træning blev også kørt på en
halvfugtig bane, hvor der ikke var nogen tvivl om, at der skulle
regndæk på bilen. Det skulle vise sig at de indkøbte regndæk
ikke var meget værd, så bilen skøjtede rundt, og kunne slet
ikke få greb. Det til trods, satte Henrik alligevel den næsthurtigste
tid i GR-1 kategorien.
Foto:
JJ Media
Senere på dagen skulle tidtagningen køres.
Banen var tørret helt op, så der blev naturligvis monteret tørvejrsdæk
på bilen.
Stille roligt blev der skruet op for farten,
og cirka halvvejs inde i kvalifikationen skulle der for alvor
gives gas. I det hurtige venstre knæk på det nye banestykke,
kastede bilen pludselig bagenden, og Henrik var forvandlet som
passager, med kurs direkte mod autoværnet.
Heldigvis var det det bagenden som ramte først,
med godt og vel på den anden side af 100 km/t. Henrik forsøgte
at køre videre, men kunne med det samme høre at der var noget
helt galt, hvilket bestemt også kunne konstateres, da han kom ud
af bilen.
Han havde ramt autoværnet med så stor
kraft, at højre baghjulsophæng var rykket af bilen, så bagdækket
bare hang og slaskede. Samtidig havde kraften forplantet sig så
meget igennem bilen, at stort set alle pladedele på højre side
af bilen var ødelagt – og selv motorophænget var knækket i
begge sider!
Heldigvis havde Suså Motorsport sat et
fantastisk sikkerhedsbur i bilen, og der var ikke en skramme eller
fold på den, som Eilertsen kun kunne prise sig lykkelig for –
for mange andre biler ville nok være krøllet helt sammen, med sådan
en kontakt med autoværnet.
Så det var bestemt ikke den afslutning, som
teamet havde håbet på. Der er blevet brugt rigtig mange timer
hjemme på værkstedet, for at få BMW’en med startnummer 269
gjort helt perfekt, og nu venter der rigtig rigtig mange timer, og
ikke mindst et anseeligt beløb, for at få den lavet til racerbil
igen.
Foto:
JJ Media
Henrik Eilertsen har dog stadig masser af
mod på motorsport, og kan slet ikke vente på at 2022 sæsonen
kommer i gang – altså når lige bilen er blevet køreklar igen.
Så det blev en 2021 sæson med mange
forskellige discipliner – lidt historisk formelbils ræs til at
starte med, efterfulgt af Copenhagen Historic Grand Prix, som det
lykkedes at genvinde i Ford Escort 1300 raceren i Historisk 71, og
til sidst altså noget Youngtimer og SSC ræs i BMW E46 M3
raceren.
Der skal lyde en stor tak til alle de
frivillige rundt på alle banerne – permanente såvel som den
specialfremstillede på de københavnske gader. Uden alle jer
kontrollanter, flagposter, dommer, security og så videre, er det
slet ikke muligt at udøve denne fantastiske sport.
Team Eilertsen Racing og Henrik Eilertsen
takker af for 2021 – ha en god vinter, og så ses vi alle sammen
igen i foråret 2022.
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|