Følelsesmæssig
rutsjetur for MICCAR RACING
Det var en følelsesmæssig rutsjetur for
Carsten Lorenzen og MICCAR RACING, da årets fjerde afdeling af
TCR Denmark blev kørt i forbindelse med Grand Prix Danmark på
FDM Jyllandsringen.
Det var første gang i år, at holdet fra
Marstrup nær Haderslev var tilbage på en bane, hvor de tidligere
havde kørt løb på, med Honda Civic TCR FK2 raceren. Derudover
har holdet også kørt i alt fire testdage på selv samme bane, og
derfor var der også en masse data og setup med i bagagen til
weekenden.
Foto: JJ Media
Der skulle køres to træninger på kort
tid, fredag eftermiddag. Det blev til en masse omgange i den første
træning, men tiderne var ikke helt der, hvor holdet drømte om.
Derfor blev der prøvet et andet setup til træning 2, og det gav
virkelig pote, med den hurtigste tid som Carsten nogensinde har kørt
i bilen på FDM Jyllandsringen.
Derfor havde holdet også en god
mavefornemmelse til den tidlige kvalifikation, som blev kørt
allerede 9.30. Heldigvis var der masser af greb i banen, ligesom
dagen før, og det lykkedes Carsten at forbedre tiden fra gårsdagen
med over 0,6 sekund, og kvalificere sig ind som 16’er, hvilket
bestemt var mere end godkendt.
Foto: JJ Media
Der var et par timer, inden weekendens første
løb skulle køres. I mellemtiden blev alting tjekket igennem på
bilen, så de var sikre på, at alting var som det skulle være.
Det blev en hård start på heat 1, hvor de
bagvedkørende konkurrenter ikke var sene til at dykke efter
ethvert lille hul – uanset om det så var der eller kun næsten
var der. Men sådan er det at være med, hvor gassen brænder.
Carsten kom godt rundt på første omgang,
uden at der skete noget med bilens hjulophæng eller andet, selvom
der var en kører der var på ”besøg” på højre side af
bilen. Senere i løbet var Lorenzen selv lidt tæt på en af de såkaldte
Floppys – lidt ligesom en kegle – som afgrænser nogle af
svingene på banen, så kørerne ikke skærer svinget for meget.
Det blev takseret til en strafbane, hvilket gjorde at han faldt
tilbage på 19. pladsen. Det lykkedes dog at kæmpe videre, og
slutte løbet på en 18. plads, med nogle omgangtider, som var
stort set identiske med kørerne omkring 11.-12. pladserne i løbet.
Alting var dog ikke fryd og gammen, da bilen havde brugt omkring 1
liter vand, men det blev forsøgt efterfyldt, plus der blev
tjekket for lækager.
Foto: JJ Media
Senere lørdag eftermiddag, skulle heat 2 køres.
Her skulle Carsten starte fra 18. startposition, men kom hurtigt
frem på 17. pladsen, ved at holde sig ude af en turbulent første
omgang for flere af konkurrenterne. Det udløste en Safety Car,
hvor bilerne skulle køre rundt med nedsat hastighed.
Der gik ikke lang tid, inden der kom en
temperatur alarm i bilen. Lorenzen forsøgte at køre videre, for
at se om han kunne få temperaturen ned igen via vindmodstand, men
det lykkedes ikke, og han valgte derfor at pitte et par omgange
inden løbet ellers var slut.
Mekanikerne dykkede med det samme ned i
motorrummet, hvor de kunne konstatere, at bilen havde brugt endnu
mere vand – og uden nogen synlige lækager, betyder det desværre
at motoren skal adskilles.
Derfor var der heller ikke nogen grund til
at køre på banen i heat 3, da man så bare ville gøre tingene
endnu værre.
Så hurtigt kan det gå fra at have armene
over hovedet ved middagstid, til at blive slået skakmat nogle
timer senere. Men det er en del af gamet inden for motorsport.
Foto: JJ Media
Efter konsultation med J.A.S. Motorsports
udsendte mand på FDM Jyllandsringen, blev det hurtigt besluttet,
at der skal en ny motor til, da en eventuel renovering vil blive
for dyr, med de fejlsymptomer. Endvidere vil det blive meget svært
at nå inden næste løb, når motoren først skal frem og tilbage
fra Italien.
Derfor bliver det en kamp med økonomien,
for at få den grønne Honda Civic klar til den næste afdeling af
TCR Denmark, som skal køres ved Classic Race Aarhus d. 17.-19.
september – et løb som Carsten Lorenzen tidligere har deltaget
i, og derfor allerede kender til den ujævne asfalt, som er
omkranset af betonmure.
Men der bliver bestemt ikke givet op –
weekendens fart har kun givet endnu mere motivation, til at gå ud
og præstere, når MICCAR RACING og Carsten Lorenzen skal på
banen næste gang.
MICCAR
RACING
JJ
Media
|