Opadgående kurve for MICCAR RACING
Det blev en tilfredsstillende weekend for
Carsten Lorenzen og MICCAR RACING, da årets anden afdeling af TCR
Denmark blev kørt på FDM Jyllandsringen.
Det var blot anden weekend i Honda’en, og
derfor var der stadig meget at lære omkring bilens opsætning, og
ikke mindst kørestilen som er lidt anerledes i en racerbil med
forhjulstræk, kontra Super GT raceren med baghjulstræk, som
Lorenzen havde kørt i de forrige fire sæsoner.
Derfor var det også lidt en streg i
regningen, at lørdagen startede med våd asfalt, hvor teamet
ellers havde håbet at kunne arbejde videre med erfaringerne fra
den første afdeling, hvor der var tørvejr.
Til gengæld kunne Carsten så lære bilen
at kende på regndæk, hvilket gik rigtig fint på de 8 omgange
han fik i den første træning. Her blev det til 12. hurtigste tid
ud af det 19 bils store felt, hvor flere kørere dog havde valgt
at tage chancen og køre på slicks.
Foto: JJ Media
Også denne weekend var Peter Jæger med
holdet for at give tips omkring opsætning af bilen, og hjælpe
Carsten med at tilpasse sin kørestil. Data blev nøje gennemgået
og der blev sat forskellige fokuspunkter, som skulle forbedres.
Banen var væsentlig mere våd til den anden
træning, men alligevel kørte Lorenzen næsten samme tid og fik således
værdifuld køretid i det våde element.
Asfalten var til gengæld tørret helt op
til lørdagens kvalifikation, så der kunne komme tørvejrsdæk på
bilen, med dertilhørende ændringer på bilens indstillinger, og
ikke mindst linjerne rundt på banen. Den omstilling foregik
heldigvis rimelig smertefrit, selvom det blev til 19.
startposition. Det er utrolig svært for en ikke-fuldtids racerkører,
og især for dem som ikke har tusindvis af gokartomgange fra
teenagetiden, at lave den omstilling, og køre hurtigt uanset
vejrforholdene. Men Carsten mestrede det alligevel
tilfredsstillende.
Foto: JJ Media
Det havde regnet igen søndag morgen, så de
10 minutters Warm-Up blev igen kørt på våd asfalt. Her blev det
til 14. hurtigste tid, ret tæt på flere af Trofeo
konkurrenterne.
Søndagens første løb kunne til gengæld
startes på knastør asfalt. Startproceduren i en TCR bil er ret
kompliceret, og i visse tilfælde også med en hvis indvirkning
fra elektronikken på bilen. Desværre blev det ikke til den
bedste start på løbet, men Carsten hang godt i, og 4 omgange før
mål, lykkedes det ham også at avancerede fremad i feltet, så
han endte løbet på en 17. plads.
Det var også startpositionen til løb 2,
hvor starten til gengæld sad lige i skabet. Lorenzen var oppe at
ligge pres for de forankørende, men halvvejs rundt på første
omgang måtte han undvige en kører, som holdt på tværs af
banen. Heldigvis lykkedes det Carsten at komme forbi uden
skrammer, og endda vinde en placering mod slutningen af løbet,
selvom der virkelig måtte kæmpes, for at holde konkurrenterne
stangen.
Foto: JJ Media
Finaleheatet skulle igen startes fra 19.
position, hvor det atter blev til en god start for Carsten. Der
var en masse tumult i Sving 1 og 2, men det lykkedes heldigvis at
holde den grønne Honda snude ud af de problemer, hvorefter han
kunne køre en rimelig komfortabel 14. plads hjem, hvilket var en
godkendt afslutning på weekenden. Der var blevet lært så meget
mere omkring bilen, og hvor et af de primære fokuspunkter blev
forbedret med næsten 33% i forhold til da weekenden startede!
Blandt Trofeo kørerne blev det til to 8.
pladser og en 9. plads. Det betyder at Carsten Lorenzen aktuelt
indtager 10. pladsen i mesterskabet for kørere, som er over 40 år
gammel.
Pointmæssigt er der dog ikke langt op til
de foranliggende kørere, i det utroligt tætte mesterskab.
Derudover var det super dejligt endelig at
se tilskuere på tribunerne, selvom det kun var et stærkt begrænset
antal, i forhold til hvor mange som ellers plejer at kunne være på
FDM Jyllandsringen.
Foto: JJ Media
Næste gang at MICCAR RACING skal på banen,
bliver til Copenhagen Historic Grand Prix, hvor TCR Denmark
klassen skal køre 2021 sæsonens 3. afdeling. Her har Carsten
erfaring med banen fra 2019, hvor han deltog i Super GT klassen.
Det løb køres den 6.-8. august nær Bellahøj, så indtil da vil
teamets mekanikere bruge lidt tid hjemme i garagen, for at klargøre
den grønne racer, så det forhåbentlig bliver endnu en weekend
med opadgående kurve for Lorenzen og co.
MICCAR
RACING
JJ
Media
|