Fra
seks knækkede bolte til P3
Team Eilertsen Racing havde både det
brandsikre tøj og arbejdstøjet på, da årets 2. afdeling af
Historisk Formel blev kørt på FDM Jyllandsringen.
Teamet fra Espergærde var tilbage på den
midtjyske bane, som de så tit har kørt på – men der har
racerbilerne haft tag på.
Denne weekend skulle den sølv og mørkegrønne
Reynard SF84 med startnummer 269 på snuden, på banen fire gange.
Foto:
JJ Media
Lørdag formiddag skulle Henrik Eilertsen
direkte ud i en kvalifikation. Holdet havde forsøgt sig med at ændre
opsætningen på bilen, og det gjorde at bilen kørte lidt
anderledes end ved den første løbsweekend.
Henrik fik kørt 5. hurtigste tid af alle,
hvor 5 kørere var indenfor 0,4 sekund. Derfor blev bilen justeret
en lille smule i tilbage til det oprindelig setup igen, da det
forhåbentlig ville give lidt mere fart.
Det lykkedes at holde 5. pladsen rundt på
den første omgang i løbet, og der var også optræk til at komme
længere frem, da der kom uforudsete forhindringer. På vej rundt
i opløbssvinget, kom der pludselig et løst dæk hoppende, som en
af konkurrenterne havde tabt. Sådan et komplet dæk med fælg er
utrolig tung, så derfor måtte Henrik gøre alt for at undvige dækket,
hvilket resulterede i et spin – men heldigvis undgik han dækket.
Trods et stort tidstab, kom han af sted
igen, og satte jagten ind på de forankørende. Der blev kæmpet
omkring 7./8. pladsen, da der pludselig kom en mærkelig lyd fra
motoren, og alt trækkraft forsvandt.
Foto:
JJ Media
Teamet frygtede et totalt motorhaveri, men
fik i løbet af eftermiddagen fundet frem til, at det var 6 bolte,
der skulle holde svinghjulet på plads, som var blevet rykket
over. Den første skade var muligvis sket under spinnet, hvor der
blev sendt stærke kræfter baglæns gennem motoren, som så har
resulteret i det endelige brud, få omgange senere.
Heldigvis havde et af de andre hold nye
bolte med, så chefmekanikeren måtte trække i arbejdstøjet, og
få bilen skilt ad, og få de 6 knækkede bolte skruet ud af
motoren, og få de 6 nye skruet fast.
Der var dog stadig lidt kriller i maven, da
motoren først måtte startes op igen søndag formiddag, en halv
time inden heat 2 skulle køres. Heldigvis startede den, og kørte
perfekt, så Henrik kunne tage hjelmen på, og trille ud på
startgridden.
Foto:
JJ Media
Han havde kørt 4. hurtigste tid i heat 1,
og skulle derfor starte på P4 til heat 2.
Det blev til en forrygende første omgang,
hvor det lykkedes ham at komme op på 3. pladsen allerede på den
første omgang. Der var dog hård konkurrence bagfra, og han måtte
afgive et enkelt plads, og kunne køre i mål på 4. pladsen,
efter en intens dyst gennem næsten alle 14 omgange i løbet.
Weekendens sidste heat skulle igen startes
fra P4, hvor den stod på en endnu mere intens kamp, end i heat 2.
Der blev byttet placeringer flere gange, inden at der kom Safety
Car, med fire omgange tilbage.
Løbet blev genoptaget kort tid efter, hvor
Henrik lagde hårdt pres på kørerne foran sig, hvor det længe så
ud til at han kunne køre en generel 3. plads hjem.
Indenfor Historisk Formel er der dog mange
forskellige typer biler, som kører med, i flere forskellige
klasser. På den allersidste meter mistede Eilertsen den generelle
3. plads med 0,029 sekund til en bil med mange flere hestekræfter,
og dermed meget bedre acceleration ud af sidste sving. Men det
vigtige var trods alt at holde fast i 3. pladsen i F-3 klassen.
Indsæt IMG_7624.jpg
Foto:
JJ Media
Så bortset fra de 6 knækkede bolte lørdag
eftermiddag, var det alligevel en god weekend, hvor der blev kæmpet
med i den sjove ende af feltet, selvom det stadig kun var anden løbsweekend
for Henrik Eilertsen.
Nu står den på løbsmæssig sommerferie,
men bestemt ikke sommerferie hjemme på værkstedet i Espergærde.
Den 6.-8. august skal der nemlig køres Copenhagen Historic Grand
Prix nær Bellahøj. Her bliver det dog ikke i formelbilen, men i
stedet Ford Escort 1300 raceren, som Eilertsen vandt løbet med i
2019.
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|