Rekordfelt
i vente ved langdistancestart
38
mandskaber klar til sæsonpremiere i Danish Endurance Championship
Lysten til atter at køre
race i Danmark er stor. Og lysten til at køre langdistanceløb er
endnu større. I hvert fald, hvis man kikker på det antal
mandskaber, der er tilmeldt lørdagens sæsonpremiere i Danish
Endurance Championship på Ring Djursland.
HH Racings Rasmus Holmegaard Hansen og Jesper Holmegaard Hansen er
et af de teams,
som forsvarer deres DEC-titel.
Intet mindre end 38
mandskaber har tilmeldt sig de to timelange løb, der skal
afvikles på Danmarks mest krævende racerbane. Kommer alle
mandskaber til start, bliver der tale om en helt ny rekord for et
startfelt i løbsseriens 16 sæsoner. Og selv om en enkelt bil
eller to skulle lide under tekniske defekter under tidtagningen,
kan den eksisterende deltagerrekord blive overgået eller
tangeret. Den blev sat, da 2009-sæsonen blev skudt i gang på FDM
Jyllandsringen, hvor hele 35 racerbiler kom under starterens
kommando!
Det store felt i sig selv
kommer til at skabe ekstra udfordringer for alle medlemmer af de
deltagende teams.
Kørerne skal ikke bare navigere sig igennem banens blinde sving
og højdeforskelle. Deltagerne i de hurtigste divisioner kommer
også til at skulle foretage stribevis af overhalinger af bilerne
fra de knapt så hurtigste divisioner. Og så er der mekanikerne.
Hvert af de to timelange løb i Danish Endurance Championship
afvikles med et obligatorisk pitstop med køreskifte midt i løbet
løb. Normalt har alle teams det samme pitvindue mellem det 25. og
35. minut til at gennemføre stoppet, men for at undgå trafikkaos
i pitten, skal den ene del af feltet pitte mellem det 20. og 29.
minut, mens den anden del er blevet tildelt intervallet fra 31.
til 40. minut.
Med 38 mandskaber og lige
så mange biler på deltagerlisten bliver det et stærkt felt, som
indleder Danish Endurance Championship. Mens løbet for mange vil
være sæsonstart, ankommer et par kørere med fart i kroppen.
Valdemar Eriksen, Nibe,
har i de seneste sæsoner kørt formelbil i ind- og udland, men er
i år skiftet til GT-racing, og han starter på Ring Djursland med
en Audi R8 LMS GT3 – en bil, magen til den, han har kørt med i
to afdelinger af GT World Challenge Europe. I den løbsserie
finder man også Mikkel O. Pedersen, Struer, som deltager, og han
kommer også frisk fra et sekstimersløb på Paul Ricard. Og
ligesom der skal han starte i en Porsche 911. Denne gang kører
han sammen med Lars E. Pedersen, Ringsted.
De fleste 2021-mestre har
valgt at forsvare deres titler.
I DEC1-divisionen kommer
de to svogre Rasmus Holmegaard Hansen/Jesper Holmegaard Holst,
Broby/Odense, til at møde modstand fra bl.a. 2018-mestrene Rasmus
Pedersen/Henrik Thomsen, begge Ebeltoft, og 2017-mesteren Allan
Henneberg, Viborg.
Ole Klitgaard, Svendborg,
forsvarer sin DEC2-titel, og selv om han atter kører i Dan Agro
Racings Peugeot RCZ, kommer det til at ske sammen med Martin
Frederiksen, Kerteminde. De to fynboer delte i øvrigt også bil,
da den hidtidige deltagerrekord i Danish Endurance Championship
blev sat for 12 år siden …
Endelig er Anders Lund/Bjørn
Smidt, Morud/Odense, klar til at forsvare deres titel i
DEC3-divisionen og de sidder atter bag rattet af en Cupra
TCR-racer fra Sally Racing, som med yderligere tre biler bliver
det størst team i feltet.
Grundet
corona-restriktioner har publikum ikke adgang til sæsonpremieren
på Ring Djursland, men fra lørdag klokken 13.30 vil man kunne se
de begge timelange løb på www.youtube.com/supergtdanmark.
Billedtekst
(kan frit anvendes redaktionelt)
|