Nyt afviklingsformat for OK
Oktan 100 Super GT Danmark
Nu kan to kørere deles om
en bil gennem en løbsweekend
OK Oktan 100 Super GT
Danmark præsenterer nu et nyt og anderledes afviklingsformat til
sin syvende sæson på de danske racerbaner. Hvor der tidligere
har været tale om et mesterskab, som alene kunne vindes af én
kører, vil to kørere nu kunne ende øverst på podiet.
Nu
kan bilerne i OK Oktan 100 Super GT Danmark få to chauffører
(foto: Henning Smed Madsen).
”Vi har valgt at gøre
det økonomisk mere attraktivt at deltage i klassen, men samtidig
også give deltagerne masser af køretid,” siger Tom Pedersen,
promotor for klassen. ”Dette gør vi ved at åbne muligheden
for, at hver racerbil kan køres af to kørere. På den måde kan
omkostningerne blive delt mellem to kørere og deres sponsorer.”
En løbsafdeling i OK
Oktan 100 Super GT Danmark kommer til at bestå af to træninger,
to tidtagninger og fire heat. Hvis en bil har to kørere, får
hver kører således mulighed for at deltage i en træning, en
tidtagning og to heat. Har en bil kun én chauffør, deltager
denne i alle træninger, tidtagninger og heat. Og ligesom hidtil
vil såvel tidtagning som heat være pointgivende.
”Mesterskabsmæssigt vælger
vi at stille alle lige, uanset om en bil køres solo eller af
to,” understreger Tom Pedersen. ”En kører, som vælger at
deltage solo, får ingen fordel, for de point, som et makkerpar
scorer i en delebil, tilgår nemlig dem begge.
I OK Oktan 100 Super GT
Danmark har deltagerne enten haft Pro- eller Am-status ud fra
deres erfaring. Det fortsætter i 2021, hvor alle kæmper med om
det generelle DIF-Danmarksmesterskab, men hvor der fortsat også
vil være et mesterskab for kørere med Am-status. Men for at
sikre jævnbyrdighed i hele feltet bliver der også introduceret
succesballast. De fem første i den generelle mesterskabsstilling
får således ekstra kilo i deres bil. Men der bliver også –
fra løbsafdeling til løbsafdeling – uddelt succesballast på
basis af deltagernes seneste løbsresultater.
”I det nye
afviklingsformat vil der naturligvis være Pro-kørere, som enten
vælger at køre solo eller deltage sammen med en anden Pro-kører,”
forklarer Tom Pedersen. ”For at skabe en god konkurrence, så størstedelen
af feltet kan være med i mesterskabskampen, er det kun kørerne i
de rene Pro-biler, som skal have den succesballast, som er baseret
på løbsresultater. Deltager en Am-kører alene – eller deler
sin bil med sin Pro-kører – bliver der ikke uddelt
succesballast.”
|