Pitarbejdet
blev afgørende
Fjerde
afdeling af Danish Endurance Championship blev kørt på FDM
Jyllandsringen
Et
ordsprog indenfor motorsporten siger, at ’Et løb vindes på
racerbanen, men tabes i pitten’, og det kunne flere af de hold,
som i weekenden deltog i fjerde afdeling af Danish Endurance
Championship ved Tectyl GP Danmark på FDM Jyllandsringen skrive
under på.
Eksempel
1: kampen i løb 2 i DEC1-divisionen for gruppe N-bilerne. Gennem
hele året har man oplevet en tæt kamp mellem Syddjurs Racings
gule Suzuki Swift og HH Racings sorte Peugeot 207. Det gjorde man
også denne gang.
HH Racing og Syddjurs Racing
kæmpede tæt om sejren i DEC1-divisionen på FDM Jyllandsringen
(foto: Henning Smed Madsen).
Inden
det obligatoriske pitstop midt i løbet havde de to teams biler
byttet plads i deres indbyrdes kamp et par gange, og da de kom i
pit for at foretage kørerskiftet, ankom de to biler nærmest
kofanger mod kofanger. Og da begge teams biler var kommet tilbage
på asfalten, var de igen blot adskilt af få sekunder. Men HH
Racing havde været lidt for hurtige og havde underskredet
minimumtiden for pitstoppet, så de måtte atter en tur i pit for
at afsone en stop-and-go-straf for forseelsen. Men kampen om
mesterskabet fortsætter ufortrødent mellem de to teams.
Eksempel
2: I DEC5-divisionen var fire af de hidtil seks kørte løb blevet
vundet af Racing Labs Ronnie Bremer i den specielle KTM GT2. Ved
Tectyl GP Danmark blev den tidligere ChampCar-kører udfordret af
2021-mesteren Valdemar Eriksen, Nibe, som var tilbage i løbsserien
i sin Audi R8 LMS GT3. I første løb kæmpede de to kørere meget
tæt, indtil sidstnævnte måtte i pit for at få fjernet en løs
genstand i bilens pedalboks.
I
andet heat fortsatte de kampen, og de kom nærmest også samtidig
ind i pitten til deres obligatoriske pitstop. Men hvor Valdemar
Eriksen kunne forlade pitten efter et minut, skulle Ronnie Bremer
grundet sin succes i de tidligere DEC-afdelinger blive i pitten et
halvt minut mere. Ude på banen vekslede afstanden mellem de to kørere
fra 26 til 32 sekunder alt afhængig af, hvordan de klarede
trafikken. Efter at Ronnie Bremer havde vundet første heat, kunne
Valdemar Eriksen tage sejren i det andet.
Valdemar Eriksen gjorde
comeback og vandt i DEC5-divisionen (foto: Henning Smed Madsen).
Tectyl
GP Danmark var den fjerde af årets seks afdelinger i Danish
Endurance Championship, og selv om intet er afgjort endnu, kan de
første mesterskabsafgørelser falde ved næste afdeling – Night
Race på Padborg Park.
I
DEC4-divisionen har MN Racing med Michael Nielsen i den hvide BMW
M4 GT4 været den toneangivende konstellation. Og var det også på
FDM Jyllandsringen. Modstanden var denne gang hårdere end hidtil,
men Michael Nielsen holdt snuden i sporet og undgik de problemer,
som konkurrenterne løb ind i. Cross Racings Johnny Pedersen havde
ellers vundet første heat, men endte i sandkassen i det andet
heat efter et møde med TecKart Racings Mitjet-bil, som havde døjet
med flere tekniske udfordringer gennem weekenden. En fjerdeplads i
næste løb vil kunne give MN Racing mesterskabet.
I
DEC2- og DEC3-divisionerne er vi endnu langt fra en forhåndsafgørelse.
I
DEC2-divisionen fik Team Far & Søn faktisk udbygget deres føring,
selv om Jan Engelbrecht i Dan Agro Racings ene Peugeot RCZ vendte
tilbage og gjorde rent bord, mens Ulrik Nyboe virkelig måtte kæmpe
for sin sjette sejr ud af otte mulige i denne sæson. Fynboen blev
nemlig idømt en strafbane for tyvstart i søndagens andet løb,
og han måtte derfor kæmpe sig tilbage gennem rækkerne for at
vinde.
Billedtekst (billeder
kan frit anvendes redaktionelt)
Nærmere
informationer
Padborg
Park I/S
Telefon:
74 60 80 93
https://www.dec-racing.dk/
Udsendt
for Padborg Park I/S af
Morten Alstrup
|