Pitarbejdet blev afgørende

Fjerde afdeling af Danish Endurance Championship blev kørt på FDM Jyllandsringen

 

Et ordsprog indenfor motorsporten siger, at ’Et løb vindes på racerbanen, men tabes i pitten’, og det kunne flere af de hold, som i weekenden deltog i fjerde afdeling af Danish Endurance Championship ved Tectyl GP Danmark på FDM Jyllandsringen skrive under på.

 

Eksempel 1: kampen i løb 2 i DEC1-divisionen for gruppe N-bilerne. Gennem hele året har man oplevet en tæt kamp mellem Syddjurs Racings gule Suzuki Swift og HH Racings sorte Peugeot 207. Det gjorde man også denne gang.

 


HH Racing og Syddjurs Racing kæmpede tæt om sejren i DEC1-divisionen på FDM Jyllandsringen
 (foto: Henning Smed Madsen).

 

 

Inden det obligatoriske pitstop midt i løbet havde de to teams biler byttet plads i deres indbyrdes kamp et par gange, og da de kom i pit for at foretage kørerskiftet, ankom de to biler nærmest kofanger mod kofanger. Og da begge teams biler var kommet tilbage på asfalten, var de igen blot adskilt af få sekunder. Men HH Racing havde været lidt for hurtige og havde underskredet minimumtiden for pitstoppet, så de måtte atter en tur i pit for at afsone en stop-and-go-straf for forseelsen. Men kampen om mesterskabet fortsætter ufortrødent mellem de to teams.

 

Eksempel 2: I DEC5-divisionen var fire af de hidtil seks kørte løb blevet vundet af Racing Labs Ronnie Bremer i den specielle KTM GT2. Ved Tectyl GP Danmark blev den tidligere ChampCar-kører udfordret af 2021-mesteren Valdemar Eriksen, Nibe, som var tilbage i løbsserien i sin Audi R8 LMS GT3. I første løb kæmpede de to kørere meget tæt, indtil sidstnævnte måtte i pit for at få fjernet en løs genstand i bilens pedalboks.

 

I andet heat fortsatte de kampen, og de kom nærmest også samtidig ind i pitten til deres obligatoriske pitstop. Men hvor Valdemar Eriksen kunne forlade pitten efter et minut, skulle Ronnie Bremer grundet sin succes i de tidligere DEC-afdelinger blive i pitten et halvt minut mere. Ude på banen vekslede afstanden mellem de to kørere fra 26 til 32 sekunder alt afhængig af, hvordan de klarede trafikken. Efter at Ronnie Bremer havde vundet første heat, kunne Valdemar Eriksen tage sejren i det andet.

 


Valdemar Eriksen gjorde comeback og vandt i DEC5-divisionen (foto: Henning Smed Madsen).

 

 

Tectyl GP Danmark var den fjerde af årets seks afdelinger i Danish Endurance Championship, og selv om intet er afgjort endnu, kan de første mesterskabsafgørelser falde ved næste afdeling – Night Race på Padborg Park.

 

I DEC4-divisionen har MN Racing med Michael Nielsen i den hvide BMW M4 GT4 været den toneangivende konstellation. Og var det også på FDM Jyllandsringen. Modstanden var denne gang hårdere end hidtil, men Michael Nielsen holdt snuden i sporet og undgik de problemer, som konkurrenterne løb ind i. Cross Racings Johnny Pedersen havde ellers vundet første heat, men endte i sandkassen i det andet heat efter et møde med TecKart Racings Mitjet-bil, som havde døjet med flere tekniske udfordringer gennem weekenden. En fjerdeplads i næste løb vil kunne give MN Racing mesterskabet.

 

I DEC2- og DEC3-divisionerne er vi endnu langt fra en forhåndsafgørelse.

 

I DEC2-divisionen fik Team Far & Søn faktisk udbygget deres føring, selv om Jan Engelbrecht i Dan Agro Racings ene Peugeot RCZ vendte tilbage og gjorde rent bord, mens Ulrik Nyboe virkelig måtte kæmpe for sin sjette sejr ud af otte mulige i denne sæson. Fynboen blev nemlig idømt en strafbane for tyvstart i søndagens andet løb, og han måtte derfor kæmpe sig tilbage gennem rækkerne for at vinde.

 

 

Billedtekst (billeder kan frit anvendes redaktionelt)

 

Nærmere informationer

 

Padborg Park I/S

Telefon: 74 60 80 93

 

https://www.dec-racing.dk/

 

 

Udsendt for Padborg Park I/S af

Morten Alstrup

 

Hit Counter