Københavnerweekend
fuldført af BUDWEG RACING
BUDWEG RACING kom stort set skadesfri gennem
den 4. afdeling af TCR Denmark 2022.
Der var ellers rig mulighed for at få
skader på raceren, da der blev kørt på den snævre bane omgivet
af beton ved Copenhagen Historic Grand Prix.
Carsten Lorenzen har deltaget ved løbet to
gange tidligere, hvoraf 2021 også var ombord i den grønne Honda
Civic med startnummer 71.
Foto: SK Photo
Bilen havde forud for løbsweekenden været
udstillet hos Comwell Copenhagen Portside, men derfor skulle alt værktøj,
reservedele m.v. stadig køres over Storebælt, så bilen kunne
serviceres gennem weekenden.
Der skulle køres en enkelt træning fredag
eftermiddag, men det endte med af blive aften, grundet en
forsinkelse i tidsplanen. Det lykkedes at få kørt 11 omgange,
hvor det mest af alt gjaldt om at få følingen med banen tilbage.
Det lykkedes at sætte 13. hurtigste tid, ud af de 15 kørere, som
stillede op i TCR klassen i år.
Lørdag morgen blev den anden træning kørt,
og allerede her blev der fundet masser af fart, som kunne aflæses
på omgangstiden. Mens de allerhurtigste kørere var godt 4
sekunder hurtigere fra fredag til lørdag, lykkedes det Carsten at
finde over 6 sekunder på sin egen omgangstid, hvilket blot gjorde
det allerede tætte felt endnu tættere.
Et par timer senere var det tid til
kvalifikationen. På trods af svære forhold, med kun 15 minutter
til at sætte en tid, og et kæmpe oliespor fra en konkurrent godt
halvvejs gennem sessionen, lykkedes det næsten Carsten at matche
tiden tidligere på dagen, og kunne derfor glæde sig over 13.
startposition til weekendens første løb, som skulle køres lørdag
eftermiddag.
Foto: SK Photo
Da de fem røde lamper gik ud, var Lorenzen
mere end klar på at køre – men det var en konkurrent foran ham
så absolut ikke. Så fra at lave en super start, måtte Carsten
op at stå på bremsen igen, for ikke at køre op i bagenden på
denne. Hele feltet var stukket af sted, inden de to biler kom af
sted.
Til alt helt kom der en Safety Car periode,
men på en kedelig baggrund, da en konkurrents bil brød i brand
– heldigvis uden personskade. Derfor kunne Carsten slutte sig op
til feltet igen. Der blev dog kørt rigtig stærkt oppe foran, så
da de 15 minutter + en omgang var gået, var de førende biler
lige nøjagtig nået forbi Carsten, som derfor blev noteret for en
omgang mindre end konkurrenterne.
Med 13. position som slutresultat i heat 1,
skulle der også startes fra 13. position til weekendens andet
heat, som blev afviklet søndag formiddag.
Denne gang kom Carsten bedre af sted, og det
lykkedes at holde positionen rundt på de første omgange. Igen
kom der Safety Car efter få omgange, da en konkurrent havde ramt
betonen. Løbet blev givet frit igen, men efter kun få omganges kørsel,
var der igen Safety Car, da endnu en konkurrent havde ramt
betonen. Derfor sluttede løbet også med nedsat fart, med en 11.
plads til følge for Lorenzen og med ny personlig hurtigste
omgangstid, hvilket var et moralsk boost forud for finalen.
Foto: SK Photo
Mens det havde smådryppet under heat 2,
startede finaleheatet på tør asfalt, men med meget sorte skyer i
horisonten.
Den grønne Honda Civic TCR med startnummer
71 i sideruden startede fra 14. position, men der var kaos og
panik foran ham, hvor to biler flettede hjul, og den ene endte hårdt
i betonen. Det udløste naturligvis en Safety Car periode, og mens
den var i gang, blev de første vinduesviskere så småt startet.
Da løbet blev givet frit, var det ikke længere nok med
intervalviskning idet regnen tiltog.
Faktisk blev regnen hurtig så kraftig, at
Carsten i samråd med teamet valgte at pitte, for at få regndæk
på raceren. Lige som han kørte ind i pitten, blev der kaldt
Safety Car på banen, men beslutningen om dækskifte var taget, og
alt imens kæmpede alle konkurrenterne med at holde bilen på
asfalten, på deres glatte tørvejrsdæk. Da Lorenzen var tilbage
på banen igen, var der ikke nogen tvivl om at regndæk var det
rigtige, men desværre blev løbet aldrig sat i gang igen, så dækskiftet
kunne ligeså godt have været undgået, hvis ellers man vidste,
at løbet ville slutte på den måde. Målstregen blev passeret på
13. pladsen.
Foto: SK Photo
Alt i alt en næsten skadesfri weekend – på
nær en lille flænge i bagkofangeren, på grund af et lille skub
af en konkurrent i kvalifikationen. Men man skal kun prise sig
lykkelig for at komme for betonkanalen med en hel og køreklar
bil, hvilket bestemt ikke var tilfældet for alle konkurrenterne
I weekendens løb blev det til en 4., en 5.,
og en 6. plads blandt Trofeo kørerne, og et avancement i
mesterskabsstillingen, så han nu er 7’er i mesterskabet for kørere
over 40 år.
Det næste løb for BUDWEG RACING er den
26.-27. august, når der køres på FDM Jyllandsringen i
forbindelse med det traditionsrige Grand Prix Danmark. Her skal
der lidt utraditionelt køres fredag og lørdag, men med masser af
action fra både TCR bilerne, plus alle supportklasserne.
Fik man ikke set weekendens løb fra København,
kan det gøres på: https://www.youtube.com/TCRDenmark
BUDWEG
RACING
JJ
Media
|