Sjov
åbningsweekend for Eilertsen
Det blev en sjov åbningsweekend for Henrik
Eilertsen, da 2022 sæsonens første afdeling af OK Mobil 1 Legend
Car Cup blev kørt på Padborg Park.
Den sønderjyske bane er særdeles velkendt
for køreren fra Espergærde, på trods af den lange afstand fra
netop Nordsjælland. Det var på den bane, at han for første gang
testede den lille motorcykel motoriserede racer i efteråret 2021,
foruden en testdag i foråret.
Bilen er som en lille gokart med tag på,
men har mønstrede dæk, så den ikke har specielt godt vejgreb.
Derfor ses der ofte en bred kørestil fra det 33 bils store felt.
Foto:
JJ Media
Det blev en rolig start for Henrik, som
satte 20. hurtigste tid i træningen, men han fik også kun kørt
fire omgange. Desværre var der skidt i karburatoren, men det fik
chefmekaniker Bjørn Andersen heldigvis hurtigt løst.
Lørdag eftermiddag skulle kvalifikationen køres.
Her blev det til en masse gode omgange, hvor den hurtigste tid
rakte til 18. startposition, hvilket var et yderst godt
udgangspunkt til det første løb.
I Legend Car vender man nemlig resultatet, så
køreren med 20. hurtigste tid skal starte etter, 19. skal starte
toer – og dermed skulle Eilertsen starte det allerførste løb
fra 3. startposition.
Så der var en del sommerfulgte i maven, da
det tilmed var stående start. Men starten forløb ekstrem godt,
og han var allerede oppe som toer, på vej ned mod Sving 1.
Når man vender top-20, betyder det også at
der kommer en masse hurtigere kørere blæsende bag fra, så
derfor var det svært at holde placeringen. Tilmeld deltager
Henrik i Oldboysmesterskabet, så det ikke er alle konkurrenter,
som er reelle konkurrenter.
Han kæmpede dog bravt gennem alle 14
omgange i løbet, og sluttede på en generel 19. plads, hvilket
samtidig var en 5. plads blandt Oldboys kørerne, hvoraf mange har
kørt flere år i klassen.
Foto:
JJ Media
Til løb 2 skulle han starte 18’er igen.
Denne gang var det dog rullestart, hvilket rent startmæssigt er væsentlig
nemmere – men det betyder også højere fart i sving 1.
Her var der et par kørere som flettede
hjul, med skadede biler til følge. Det tog nogle minutter at få
ryddet op, inden Safety Car perioden var slut, og alle biler kunne
give gas igen. Der gik dog kun en halv omgang, inden der var
ballade igen – og der holdt en ny bil strandet ude på banen.
Det gav kun kørerne en enkelt flyvende
omgang, hvor der var mulighed for at lave overhalinger – eller
blive overhalet. Desværre gik et nogle placeringer bagud, så
Henrik sluttede generel 23’er, og 8’er i Oldboys.
Foto:
JJ Media
Til weekendens sidste heat, skulle den blå
Ford Coupe lignende racer med startnummer 69 starte fra 19.
position. Det blev til et par omgange med fri bane, inden der måtte
Safety Car på banen, grundet et haveri fra en konkurrent.
Længe lå køreren fra Espergærde på 16.
pladsen, men efter Safety Car perioden kom der hårdt pres på,
inklusiv fra flere af Oldboys konkurrenterne. Det kostede et par
placeringer, men stadig med yderst godkendt 5. plads blandt
Oldboyskørerne, og en generel 18. plads.
Efter den første løbsweekend indtager
Henrik Eilertsen 5. pladsen i mesterskabet, med kun få point op
til de næste kørere.
Foto:
JJ Media
Den næste afdeling skal køres om godt en
par uger på Ring Djursland. Det var den bane, at Team Eilertsen
Racing asfaltbane debuterede på tilbage i september 2017, så her
er der altid nogle specielle minder fra.
Vi ses på banen igen den 28.-29. maj.
Indtil da kan man eventuelt se weekendens tre løb via disse tre
links:
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|