Hård
sæsonstart for BUDWEG RACING
Det blev en hård sæsonstart for Carsten
Lorenzen og BUDWEG RACING, da den første afdeling af TCR Denmark
2022 blev kørt på Padborg Park. Dog var der også mange positive
ting at tage med fra weekenden.
Det Sønderjyske team havde haft to testdage
forud for sæsonen, og med KUMHO som den nye dækleverandør i
klassen, var der meget nyt der skulle læres, på trods af, at det
er anden sæson for Carsten i bilen.
Heldigvis var der to træningspas, hvor både
kører samt de nye mekanikere på holdet kunne lære det hele lidt
bedre at kende.
Foto: SK Photo
Den første træning endte dog mere eller
mindre bare som funktionstest, da en tidligere klasse havde spildt
olie på banen, så der lå en masse kattegrus for at suge det op.
Det betød at det til tider lignede en grus-rallyprøve i stedet
for en asfaltbane. Derfor var tiderne heller ikke specielt repræsentative,
men det lykkedes Carsten at sætte 14. hurtigste tid ud af de 19 kørere.
Der blev skruet op for farten i træning 2,
hvor det lykkedes at forbedre omgangstiderne. Det gjorde
konkurrenterne dog også, så det blev til 18. bedste tid.
Holdet valgte at satse på nye dæk til
kvalifikationen, hvilket tidsmæssigt var bedre – men bilen var
utrolig nervøs, da forskellen på vejgrebet på for- og bagenden
var for stort. Derfor blev det kun til 19. startposition i det hårde
og tætte felt.
Foto: SK Photo
Søndagen startede med 10 minutters Warm Up,
hvor Carsten satte 16. hurtigste tid af alle.
En times tid senere var TCR-feltet klar til
løb 1. Det blev til en rigtig god start for den grønne Honda
Civic, hvor Lorenzen hurtigt var oppe på 14. pladsen. Der blev
dog presset meget hårdt på fra kørerne bagved, og der var et
par stykker, som havde mere fart i raceren. Men der blev forsvaret
efter alle kunstens regler, og det lykkedes at køre en 17. plads
hjem, selvom der virkelig var pres på - en positiv start på sæsonen
for Budweg Racing. Husk på at teamet kører i feltets ældste bil
og med et begrænset budget. Endvidere har Carsten ikke den samme
erfaring som mange af sine konkurrenter. Derfor var teamet
umiddelbart tilfredse med udfaldet af sæsonens første heat.
Foto: SK Photo
Lige så god som starten var i heat 1 –
lige så dårlig var starten i heat 2. Alle TCR racere har en
speciel Launch Control, som hjælper bilerne med at sætte i gang,
så man blot slipper håndbremsen, mens man holder med speederen i
bund og koblingen på koblingspunktet. Men da Carsten satte bilen
i 1. gear for at aktivere Launch Control, gav bilen et lille hop
og gik i stå. Han fik liv i den igen – men det lille hop var
nok til at blive dømt for tyvstart – koblingen var simpelthen
stået af.
Tyvstarten
resulterede i en strafbane som Carsten desværre ikke får udført
korrekt første gang, hvilket resulterer i endnu en strafbane. I
hans iver efter at få kontakt til feltet, laver han en bremsefejl
for enden af langsiden og ødelægger begge fordæk – så var
det løb kørt.
Mekanikerne forsøgte at lufte
koblingssystemet ud i den korte pause mellem heat 2 og 3, i håb
om at det var der problemet lå, men det var det som bekendt ikke.
Så efter et godkendt heat 1, blev det en lidt trist afslutning på
weekenden. Teamet vælger dog at tage de positive ting med, hvor
der var god kontakt til feltet, og det blev til nogle fede dueller
med flere af de andre kørere.
Foto: SK Photo
Nu står den på godt 2 ugers forberedelse,
inden den anden afdeling af årets mesterskab køres på Ring
Djursland den 28.-29. maj.
Indtil da, kan man se eller gense weekendens
løb på https://www.youtube.com/c/TCRDenmark
BUDWEG
RACING
JJ
Media
|