To
havde styr på Padborg
Ved Åbningsløbet 2022 i Yokohama SuperCup på
Padborg Park, var der især to kørere, som virkelig gav den gas
fra første meter.
I alt 11 kørere var taget til den sønderjyske
bane, hvoraf 5 var til start i Yokohama SuperCup 200 klassen, som
er for biler med maksimalt 200hk målt på klassens dataloggere.
Peter Obel (12) gjorde det rigtig godt i sin Yokohama SuperCup
debut, og beviste, at en Renault Clio 3 passer perfekt ind i
Yokohama SuperCup 200 mesterskabet.
Løbsledelsen havde bestemt at Yokohama
SuperCup og Special Saloon Car skulle deles om asfalten i denne
weekend. Fra den positive side, gav det en træning til alle
Yokohama SuperCup kørere, for lige at få den værste vinterrust
banket af.
Den var dog ikke det helt store værd rent
opsætningsmæssigt, da der var spildt olie ud over hele banen,
fra en af de tidligere klasser. Det betød at der var kattegrus
overalt på banen, så det mere mindede om en grusrallyprøve end
egentlig asfaltbaneræs. Det betød også at tidsplanen var
omkring 40 minutter forsinket, i forhold til det tidligere
annoncerede.
Teknikken drillede lidt for Nick Stentved (92), men der kom stille
og roligt mere fart og mere stabilitet i BMW E90’eren henover
weekenden.
Simon Birch satte hurtigste tid i træningen,
foran Martin Sørensen og Nick Stentved, mens Peter Obel var
hurtigste mand blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne, foran Tom Jørgensen
og Jeff Nigel Lyngø-Grosen.
Kvalifikationen blev en rodet affære. Der
var blevet sendt en revideret tidsplan ud – som løbsledelsen så
reviderede en gang mere, uden at informere omkring det. Det betød
at hverken Nick Stentved eller Oliver Rømer nåede på banen, til
de 20 minutters tidtagning.
Simon Seiersen (24) gjorde det imponerende flot i sin
banesportsdebut, og viste at han kan kæmpe med omkring
podiepladserne i denne sæson.
En som nok havde ønsket, at han var kommet
for sent, var Michael Holm. På hans 2. omgang i kvalifikationen,
blev han ramt af en Special Saloon Car bil, hvilket gav så store
skader på Holms bil, at han ikke kunne køre videre i weekenden.
Heldigvis kom han ikke noget til, men der skal bruges nogle timer
hjemme på værkstedet, inden VW Polo GTI raceren ser helt pæn ud
igen.
Det uheld udløste en Safety Car, som varede
resten af tidtagningen. Kun Simon Birch og Peter Obel nåede at få
sat en nogenlunde hurtig tid, så de to skulle starte 1’er og
2’er, mens 3. startplads skulle stå tom, da Holms første
omgang havde rakt til det. Simon Seiersen blev 4’er.
Bjarne Haa Rasmussen (265) får mere og mere fart i den gule
Renault Clio 3. Bilen er stadig ny for ham, men han biler stille
og roligt mere dus med den, og det sekventielle gearskifte.
Derfor var det også en meget utraditionel
startgrid til løb 1, hvor Yokohama SuperCup og Yokohama SuperCup
200 biler var godt og grundigt blandet.
Heldigvis gik det rigtig fint rundt på første
omgang, hvor kørerne viste god respekt for hinanden, og der
hurtigt blev sorteret rundt i de respektive klasser.
Simon Birch kom rigtig godt af sted, og havde
egentlig distanceret Martin Sørensen og Oliver Rømer, som
leverede en god dyst omkring 2. pladsen, hvor det bølgede frem og
tilbage nogle gange. Weekenden endte dog brat for Birch, da en
bremseslange revnede under nedbremsningen, hvilket først sendte
ham skarpt til højre og ind i autoværnet, og senere også ramte
autoværnet i pitindkørslen, på venstre side af bilen. Det udløste
en Safety Car, som desværre også betød slutningen af løbet.
Birch var ok, så det var kun Honda Civic’en som tog skade.
Inden da, var Sørensen foran Rømer, og vandt dermed løbet, mens
Simon Seiersen kom hjem på 3. pladsen.
Henrik Have Jakobsen (170) var tilbage for fuld kraft, hvor han
forsøgte at kæmpe med omkring podiepladserne, men lige manglede
den sidste speed, for at kunne tage pokaler med hjem
Blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne var
Peter Obel bedste mand, foran Bjarne Haa Rasmussen og Jeff Nigel
Lyngø-Grosen. Det var stort set samme resultat i
Oldboysmesterskabet, hvor Jeff dog ikke er helt gammel nok til at
kunne deltage, så der var kun to der gennem her, da Tom Jørgensen
udgik af løbet.
Normalvis vender man top-8 fra heat 1, for at
vinde startrækkefølgen til løb 2. Det havde løbsledelsen dog
glemt at gøre, så derfor startede alle ud, ligesom de havde
passeret målstregen i det første løb.
Michael Holm (26) måtte desværre læsse bilen på traileren før
tid, men han er ved godt mod, og håber på at have den klar igen
til næste afdeling på FDM Jyllandsringen
Oliver Rømer kom bedst af sted, men der gik
ikke længe inden Martin Sørensen fik BMW snuden foran igen, og
herefter kunne holde føringen hele vejen til målstregen. Bag dem
havde Simon Seiersen et roligt løb, hvor han havde god afstand
til Nick Stentved og Henrik Have Jakobsen.
Blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne, var
Peter Obel igen først over stregen, men denne gang foran Tom Jørgensen
og Jeff Nigel Lyngø-Grosen. Peter og Tom var de to bedste
Oldboyskørere, mens Bjarne Haa desværre gik glip af point, da
der ikke var nogle data registeret på loggerkortet i
dataloggeren.
Oliver Rømer var for det meste den nærmeste forfølger til
Martin Sørensen, og fik tre podiepladser kørt hjem i weekenden.
Til weekendens sidste løb, blev startrækkefølgen
vendt på sædvanlig måde, hvilket gjorde at Jeff skulle starte
fra Pole, foran Tom og Obel. Hurtigt fik Obel dog overtaget i den
duel, hvorefter de andre kunne se den blå og orange Renault Clio
3 forsvinde længere og længere væk, og tage weekendens 3. sejr.
Tom Jørgensen kom ind på andenpladsen, mens Bjarne Haa Rasmussen
fik overhalet Jeff Nigel Lyngø-Grosen, så det var et rent
Oldboys-podie blandt Yokohama SuperCup 200 bilerne.
Blandt de store biler tog Nick Stentved en
tidlig føring i løbet, men blev hårdt presset af Martin Sørensen.
Der var dog stadig lidt børnesygdomme i den nybyggede BMW E90,
som gav nogle motorudsættere, og Nick måtte falde bagved Sørensen,
som kunne køre en sikker sejr hjem. De to havde fået slået et pænt
hul til Oliver Rømer og Simon Seiersen, som havde en tæt, og til
tider lidt nærgående duel. Men fedt ræs fra de to, som sluttede
henholdsvis 3’er og 4’er.
Tom Jørgensen (217) er tilbage med helt nye farver på raceren,
men viser præcis samme fart, som var tæt på at give ham både
Yokohama SuperCup 200 og Oldboystitlen i 2021 sæsonen.
Ikke overraskende er Martin Sørensen førende
i det generelle Yokohama SuperCup mesterskab, foran Oliver Rømer,
Simon Seiersen, Henrik Have Jakobsen, Peter Obel og Nick Stentved.
Blandt Yokohama SuperCup 200 kørerne, er
Peter Obel den bedste mand, foran Jeff Nigel Lyngø-Grosen, og med
Tom Jørgensen og Bjarne Haa Rasmussen i tæt kamp omkring 3.
pladsen.
Næsten det samme billede har vi i
Oldboysmesterskabet, hvor Obel fører foran Jørgensen og Haa
Rasmussen.
Ingen kunne slå Martin Sørensen (181) i denne weekend, selvom
flere prøvede hårdt til.
Den næste afdeling af Yokohama SuperCup køres
den 25.-26. juni på FDM Jyllandsringen, hvor klassen er sikret
egen køretid. Derfor har flere kørere, som sprang over åbningsløbet,
allerede meddelt at de er klar til kamp.
Kørerforeningen
Gruppe N National SuperCup
JJ
Media
|