På
den farverige Paul Ricard var Mikkel O. Pedersen hurtigste GT3-kører i
Le Mans Cup-feltet (foto: JEP).
"Jeg
satte den bedste tid under løbet, som varede godt to timer," fortæller
Mikkel O. Pedersen. "Den lød på 1.54,943, mens næsthurtigste kører
i feltet satte en tid på 1.55,888. Men jeg måtte heller ikke presse
bilen mere af hensyn til vores såkaldte Balance-of-Performance, de
regler, som skal sikre jævnbyrdighed mellem de forskellige
biltyper."
Løbet
på Paul Ricard var første afdeling af Le Mans Cuppen, hvor der i
GT3-klassen er krav om, at hver bil skal køres af dels en såkaldt sølvkører,
dels en såkaldt bronzekører. Her har Mikkel O. Pedersen status som sølvkører,
mens hans makker Lars E. Pedersen er bronzekører.
"Lars
har jeg arbejdet sammen med i de seneste par år hjemme i de danske løbsserier,"
siger Mikkel O. Pedersen. "Lars er forholdsvis ny i motorsport, og
weekendens løb var hans første internationale løb overhovedet. Der
var meget nyt for ham, dels bilen, dels racerbanen. Her har de to andre
bronzekørere i GMB Motorsport – Kristian Poulsen og Jens Møller –
mange års erfaring fra internationale sportsvognsløb, og Jens Møller
har herudover også i et par år kørt race i netop en Honda NSX."
Mens
de to øvrige biler i GMB Motorsport erobrede de to første pladser,
sluttede Mikkel O. Pedersen og Lars E. Pedersen på femtepladsen.
"Lars
startede i bilen, og i rullestarten kom han desværre til at passere den
foranliggende bil, inden de havde krydset startstregen. Det kostede os
en drive through-straf," siger Mikkel O. Pedersen. "Vi vidste
derfor, at der skulle indsættes en safety car under løbet, hvis vi
skulle have haft en chance for at komme til tops, men den kom
ikke."
"Det
var lidt ærgerligt. Jeg gjorde min del ved at køre hurtigt i mit stint
og indhente de forankørende. Lars og jeg sluttede faktisk bare 20
sekunder fra det Ferrari-hold, der tog tredjepladsen, så uden vores
drive through-straf var vi endt på podiet."
Næste
afdeling af Le Mans Cuppen køres på Imola-banen i Italien den 14. maj,
men weekenden inden skal Mikkel O. Pedersen atter køre i Project 1
Motorsports Porsche 911 RSR sammen med Matteo Cairoli og Nicolas
Leutwiler i anden afdeling af World Endurance Championship på
Spa-Francorchamps i Belgien.
"Her
får jeg desværre ikke mulighed for at en testdag inden," sig
Mikkel O. Pedersen og konstaterer. "Jeg er trænet mere i Hondaen,
end jeg har i RSR'eren. Det er lidt den omvendte verden, når jeg kører
RSR'eren i VM-serien, og Honda deltager i en supportserie til
EM-serie."