Mikkel
O. Pedersen: "Det er en fed bane"
VM-debuten
på Sebring nærmer sig med hastige skridt for racerkøreren fra
Struer
Mikkel
O. Pedersen kan nu se tilbage på to dage med mange nye indtryk.
Nyt team. Ny racerbane. Ny racerbil. Alt sammen har det udløst et
stort smil på læben op til VM-debuten på Sebring-banen i
Florida på fredag.
En
fokuseret Mikkel O. Petersen på Sebring. Den ujævne amerikanske
bane kræver virkelig koncentration (foto Project 1).
"Det
er virkelig gået godt med den nye bil," siger Mikkel O.
Pedersen om Project 1 Motorsports Porsche 911 RSR-19. Som vel at mærke
har centermotor og ikke hækmotor som de Porscher, han ellers er
vant til at køre. "Det har været nemt at lære den at
kende, og den kører virkelig godt i forhold til alle de andre
Porscher, jeg har kørt."
Sebring-banen
har også været ny for racerkøreren fra Struer. Selv om den i
snart 70 år har været et ikon i international motorsport, er
dele af den stadig baseret på en flyveplads fra anden
verdenskrig. Det sætter præg på den.
"Det
er en ekstrem fed bane, men den er også krævende med sine mange
bump og ujævnheder. Specielt når du hverken kender bilen og
banen," siger Mikkel O. Pedersen. "Men hvis jeg kan køre
stærkt på denne bane, så kan jeg vel også køre på de andre i
VM-serien..."
"På
Sebring skal man virkelig lære, hvor bumpene er på banen. Vi
havde lidt problemer under de to testdage, men jeg synes, at jeg
fik meget køretid, selv om jeg endnu ikke haft et fuldt stint i
bilen endnu. Men det kommer, når løbet begynder."
Sebring
er en af de mest udfordrende baner på årets VM-kalender. Fredag
gælder det et løb over 1.000 miles eller 1.600 km (foto Project
1).
Project
1 Motorsports line-up til VM-premieren på Sebring er blevet ændret.
Ny mand ved siden af Mikkel O. Pedersen og italienske Matteo
Cairoli er schweizeren Nicolas Leutwiler.
"Nicolas
er kørt på mange af de baner, vi skal køre på i år, men bilen
er også ny for ham og han skulle også lære den at kende, men
jeg synes, at han gjorde det rigtig godt," siger Mikkel O.
Pedersen. Gennem de fire test-sessions befandt Project 1
Motorsports Porsche med startnummer 46 sig i den forreste del af
GTE Am-feltet.
"Det
er svært at sammenligne, hvor vi står henne i forhold til
konkurrenterne, for nogle tester med fuld tank, andre med halv
tank, og så er der nogle, som sætter et par nye dæk på. Men
jeg synes, at vi har godt styr på det."
|