|
|
|
|
24
hårde og underholdende timer på Spa
|
|
|
BM
Sport og MHO-Co Racing repræsenterede
Dannebrog og C1 Scandinavia ved årets
24 timers 2CV & C1-løb på
Spa-Francorchamps. |
Tanken
om at køre Citroën C1 rundt på
én af de mest legendariske
racerbaner kan for nogle give
samme fornemmelse som weekendtur
til Harzen med svigerfamilien. Men
det er fordi de ikke har prøvet
det - altså Spa med en C1'er. |
I
et felt med mere end 100 C1'ere og
stærkt modificerede 2CV'ere var
BM Sport og MHO-CO Racing klar til
en af de weekender, man ikke vil
hjem fra. Efter en god træning
sluttede Spa-weekenden dog før
tid for det esbjergensiske MHO-CO
Racing, der efter en afkørsel måtte
opgive at komme til start i løbet. |
BM
Sport brugte kvalifikationen på
at få gjort Søren Larsen og Bent
Dyhre Hansen helt skarpe på banen
og sikrede en startplacering som
nummer 90 - 18 placeringer bedre
end i fjor. Men da først starten
gik, kom der for alvor fart i
danskerbilen. |
|
|
Søren
Larsen startede løbet og kunne
efter et par stabile stint
overlade bilen til Sebastian
Petersen. Da Per Bernd havde
afsluttet sit stint var bilen
fremme på 52. pladsen. |
I
løbet af de 24 timer var der
flere situationer og hændelser,
som kostede placeringer, men alle
kørere leverede en stærk indsats
og fik bilen hjem på 62. pladsen
uden tekniske problemer. |
Hurtigste
mand på danskerbilen var Bent
Dyhre Hansen, som følte sig
hjemme på banen og kørte ganske
konkurrencedygtige omgangstider i
løbet af sine stints. |
At
bilen kørte fejlfrit i løbet af
alle 24 timer viser, at en
C1-racer kan være vejen til en økonomisk
overskuelig sæson i motorsporten: |
-
Det var et fedt løb. Spa er nem
at lære, men svær at mestre, og
jeg synes at vi fik et godt
resultat med hjem, vores erfaring
taget i betragtning. Bilen var sat
op som den kørte i de to løb på
Ring Djursland, og den er bestemt
konkurrencedygtig i forhold til de
andre landes reglementer, siger
Per Bernd, som ikke brugte meget
tid på servicering af bilen
undervejs i løbet: |
|
|
-
Vi havde et par ture af banen, jeg
selv inklusive, og i dén
forbindelse skal der jo være
noget som skal justeres på. Men
derudover har bilen kørt som en
drøm. Vi har brugt seks dæk, to
sæt bremseklodser og omkring 350
liter benzin. Det er altså til at
overskue, siger han. |
Næste
langtur for BM Sport og
passionerede C1-racerkørere
bliver et specielt 24 timers-løb
på Estoril i Portugal den 5-8.
december. Den tidligere F1-bane lægger
asfalt til 3x8 timers racerløb,
som i alt bliver til 24 timer, og
to danske biler er allerede
tilmeldt. |
Ønsker
du også at prøve kræfter med
langdistanceløb i 20 graders
varme i december kan du tage
kontakt til Per Bernd på telefon
5380 1093.
Billeder: C1S
& Hugo Xhrouet
|
|
|
|
|
|
|