Terkildsen imponerede i DEC debut

Det blev til en imponerende debutweekend for Marcus Terkildsen, da han for allerførste gang startede i Danish Endurance Championship (DEC), i forbindelse med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen.

Muligheden for at køre i den danske langdistance serie kom pludselig, og ret uventet. Det hele kom sig af, at han fik mulighed for at teste for Sally Racing i deres Cupra Leon TCR racer, som de indsætter i DEC. Den test forløb så godt, at teamet var hurtige til at tilbyde et løbssæde.

Der var dog den lille detalje, at Marcus blot er 14 år gammel, og reglementet egentlig foreskriver at man skal være 16 for at kunne køre med i den Division, som TCR bilerne kører med i. Men der blev ansøgt om en dispensation, da han i forvejen er vant til hurtige racerbiler.

 

Foto: JJ Media

Unge Terkildsen fra Horsens er nemlig ikke bare hoppet i en potent racerbil, helt ud af det blå.

Han har flere sæsoner bag sig i gokart, men øjnene har været stift rettet mod asfaltbanesporten, når ellers at han blev gammel nok. Det blev han forud for 2024 sæsonen, og derfor blev gokarten skiftet ud med en Formel 5 racer – det som tidligere var kendt som Formel Ford.

Efter kun få testdage i den, debuterede han i den tilbage i april 2024, hvor han lærte rigtig meget på den første løbsweekend. Så meget, at han allerede ved den anden afdeling kunne hente karrierens første pokal indenfor bilsporten. Det var en 3. plads på FDM Jyllandsringen, som blev overgået på Ring Djursland, hvor han sluttede toer i et af weekendens tre løb.

Men tilbage til den netop forgangne weekend.

Dispensationen kom i hus få dage inden løbsweekenden startede, så der kunne knap nå at opbygge sig sommerfugle i maven, inden at han trillede ud på asfalten sammen med 22 konkurrerende biler.

Der var to kørere om at dele den blå, hvide og orange racer fra Sally Racing med startnummer 317 i sideruden, og det betød at hans medkører kørte kvalen til løb 1, mens Marcus tog sig af kvalen til løb 2.

Efter nogle stille omgange, hvor at der blev kørt godt med varme i dæk og bremser, begyndte han stille og roligt at presse mere på, og endte med 8. hurtigste tid i Division 3, og en 12. startposition generelt.

 

Foto: JJ Media

Det var bestemt på forhånd, at Terkildsen skulle i bilen i den anden halvdel af det 55 minutter lange løb, så der var lidt mere ro på feltet, end lige når starten på løbet gik.

Den taktik lykkedes til fulde, og det blev til det 29 hæsblæsende minutter i bilen, hvor der både skulle overhales, men også holdes øje i spejlene, i forhold til hvor og hvornår at de hurtigere biler, så som eksempelvis fuldblods Ferrari’er gerne ville overhale. Ferrari’erne kørte i deres egen Division, så det var ikke nogen direkte kamp mellem biler på optil 700hk, mod en TCR racer med knap 350hk.

Men missionen lykkedes, og teamet kom hjem på en 6. plads i det første løb i Divisionen, hvilket samtidig var en generel 11. plads.

 

Foto: JJ Media

I søndagens løb gik det meget bedre, og der var også kommet mere ro og selvtillid på rygraden, så omgangstiderne for Marcus var meget bedre end gårsdagens løb.

Det kunne også aflæses på slutresultatet, hvor Cupra Leon TCR raceren igen sluttede 6’er i Division 3, men på en generel 9. plads.

Weekenden var en kanon oplevelse, og det var rart for Marcus at arbejde med et så professionelt hold som Sally Racing, som ikke kun har mange års erfaring fra de danske baner, men også har vundet løb i det store udland, heriblandt 24 timers løbet i Dubai.

Og så kom en lille rekord i hus – Marcus er den yngste kører i verden, som har kørt et racerløb i en TCR racer. Så det var endnu en fjer i hatten for den kun 14-årige horsensianer.

 

Foto: JJ Media

Den næste opgave for Marcus Terkildsen er Night Race i Formel 5 raceren. Night Race køres på Padborg Park den 13.-14. september 2024 på Padborg Park, nær den dansk-tyske grænse.

Men teamet har bestemt fået smag for langdistancesporten, så hvis muligheden byder sig igen, og det er muligt at finde midler til at køre noget mere af den slags, er det bestemt noget at der kigges imod i fremtiden. Motorsport er dyrt, så det kræver en masse gode samarbejdspartnere, for at kunne få økonomien til at hænge sammen.

Skulle man være interesseret i at høre mere omkring Marcus Terkildsen, skal man så absolut bare stikket hovedet indenfor i teltet på Padborg Park til en snak, og ikke mindst følge teamet på Facebook på https://www.facebook.com/groups/618600585324970

MT Motorsport

JJ Media