Kort weekend for Eilertsen

Det blev desværre en kort weekend for Team Eilertsen Racing, da Legends Car Cup Danmark kørte Grand Prix Danmark.

Teamet fra Espergærde kom til weekenden med motivationen og selvtilliden i top, efter sejr på hjemmebanen ved Copenhagen Historic Grand Prix.

Samtidig vidste de også godt, at det bestemt ikke blev nemt at gentage succesen, da der var næsten 40 biler på banen, heriblandt 9 konkurrerende kørere i Masters kategorien, som er for kørere over 40 år.

 

Foto: JJ Media

Weekenden startede allerede fredag eftermiddag for Henrik Eilertsen. En 20 minutters træning endte med 15. hurtigste tid af alle, hvilket var en rigtig fin placering, i det tætte felt.

Lørdag formiddag skulle den lille blå racer med startnummer 69 på døren køre tidtagning. Med så mange biler på banen, var der også utrolig meget trafik, og svært at få en omgang, uden at der skulle overhales andre kørere. Det blev til en flot, men alligevel ærgerlig 21. hurtigste tid. Ærgerlig fordi at det som altid er top-20 kørerne fra kvalifikationen, som der byttes rundt på, så 20. hurtigste kører skal starte forrest til løb 1.

Derfor skulle Eilertsen starte 21’er, da det første løb blev kørt lørdag eftermiddag.

Det blev en god start, men hurtigt begyndte bilen at føle sig mærkelig, og det kostede nogle placeringer ude på banen.

Da den var nærmest ustyrlig, var der ikke andet for Henrik at gøre, end at køre i pit og udgå af løbet. Hurtigt kunne det konstateres at en del i hjulsophænget var knækket – noget som holdet aldrig havde oplevet før, på de snart 3 fulde sæsoner, som de har deltaget med de små, hurtige racere.

Men chefmekaniker Bjørn Andersen fik hurtigt bilen repareret, og gjort klar til det andet løb, som skulle køres senere på lørdagen.

 

Foto: JJ Media

Endelig styrede bilen godt igen, men på vej til startgridden, ville den pludselig ikke skifte gear, som den ellers skulle. Så det var en slukøret kører, som trillede ind i pitten, og ikke fik kørt en eneste omgang i det andet løb.

Da gearkassen er en del af motoren på Legend Cup racerne, var planen egentlig at skifte til en medbragt reservemotor, for så at kunne køre søndagens enlige løb. Motorerne i Legend klassen er plomberede, så man må ikke bare skrue topstykker m.v. af selv, men det skal gøre af et godkendt firma. De var også til stede på banen, men da topstykket kom af, kunne det konstatere at den bruge motor desværre var defekt, og krævede en større renovering, for at kunne køre.

Og så var det ellers slut på dette års Grand Prix Danmark.

 

Foto: JJ Media

Nu har Team Eilertsen Racing indtil den 13.-14. september til at få bilen klar igen. Her er endnu et af årets højdepunkter på plakaten, nemlig Night Race eventen, som slutter med at alle bilerne kører efter mørkets frembrud, så der er monteret lygter på alle bilerne, foruden en masse kraftige projektører rundt på banen.

Team Eilertsen Racing

JJ Media