Marco Gersager: "Godt at jeg kunne hive et trofæ hjem."

 

For anden gang i denne sæson kom Marco Gersager på podiet efter en afdeling af Lamborghini Super Trofeo Europe. Det skete på Nürburgring i Tyskland, hvor han sluttede på en andenplads i Am-klassen i det første af to løb."

 

Marco Gersager måtte indstille sig på omskifteligt vejr på Nürburgring til fjerde weekend i Lamborghini Super Trofeo Europe (foto: Fotospeedy).

 

"Det var godt, at jeg kunne hive et trofæ hjem til gutterne, for det var en tough weekend for dem," siger racerkøreren fra Solrød Strand. "Mit mekanikerteam leverede en perfekt bil til mig, men de fik også deres sag for sig med masser af arbejde. For der blev kørt hårdt i denne weekend."

 

"Det var en tough weekend for gutterne," siger Marco Gersager om løbsweekenden på Nürburgring (foto: Fotospeedy).

 

Nürburgring er et klassisk navn i bilsporten, men selv om det ikke var den oprindelige bane fra 1927 over mere end 20 km, der skulle køres løb på, men den 5,148 km lange moderne bane, ventede der masser af udfordringer for Marco Gersager og GM Motorsport.

 

"Torsdag havde vi track walk, hvor jeg fortalte gutterne, at der var risiko for skrammer, for banen er meget smal," siger Marco Gersager. "Første træning foregik i silende regn, og der fik jeg ingen skrammer. Men i den anden i tørvejr, hvor jeg ellers havde fundet en god rytme, var der en konkurrent, som bankede op i højre baghjørne, så jeg snurrede rundt, så han også kunne ramme mig i højre forhjørne. Mekanikerne fik heldigvis rettet det værste op, så jeg kunne fortsætte træningen og få mere erfaring med banen i tørvejr."

 

De to tidtagninger fandt også sted under forskellige vejrforhold, for banen gik fra at være våd til at blive tør. Det blev til placeringer som henholdsvis nummer 4 og 5 til de to løb, og da det første løb skulle køres lørdag eftermiddag, var banen atter våd.

 

"I race 1 fik jeg en rimelig fin og ren start, og jeg fik nogle gode, frie omgange, mens det bare regnede mere. Jeg skulle lige mærke, hvor der var bid på banen," fortæller Marco Gersager. "Jeg havde en lille episode med en Pro-kører, som ikke var tilfreds med at få baghjul af en Am-kører, for han satte fronten ind i siden af min bil. Men gutterne satte et god pitstop op, hvor jeg kom ud i fri luft, fandt en god rytme uden trafik og fik kørt mig frem og sluttede som toer i Am-klassen."

 

Andet løb sluttede med en sjetteplads i Am-klassen. Og ekstraarbejde til GM Motorsports mekanikere.

 

For anden gang i år kom Marco Gersager på podiet efter et løb i Lamborghini Super Trofeo Europe (foto: Fotospeedy).

 

"Det var ikke helt værdiløst, men jeg havde sat næsen op efter noget mere," indrømmer Marco Gersager, som også fik en tidsstraf for at have kørt for hurtigt i pitten.

 

"Jeg kom godt med i rullestarten, men Nürburgring er en meget smal bane, også i første sving. Jeg søgte ellers efter det sted på banen, hvor der var mest plads, men jeg kom i klemme mellem to Pro-kørere, og så blev jeg bare mast. Det var kun på venstre forhjørne, at racerbilen ikke havde fået buler. Jeg var vist på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt..."