Mikkel
O. Pedersen rejser mod ukendt land
Årets
femte VM-afdeling køres på Interlagos-banen i Brasilien
En
måned efter, at han var med til at køre Proton Competitions
sorte og gyldne Ford Mustang GT3 til en podieplads ved 24-timersløbet
på Le Mans, sætter Mikkel O. Pedersen sig atter bag rattet af
den amerikanske racerbil. Det sker ved årets femte afdeling af
FIA World Endurance Championship – VM-serien for sportsvogne.
'Tredjepladsen
på Le Mans lægger ikke et større pres på os,' siger Mikkel O.
Pedersen (foto: Ford).
"Dennis,
Giorgio og jeg kan gå ind til dette løb med mere ro i maven,
fordi vi nu har stået på podiet i sæsonens vigtigste løb,"
siger racerkøreren fra Struer. "Men tredjepladsen på Le
Mans er ikke noget, som lægger et større pres på os."
"VM-serien
er blevet så svær og hård i år, fordi der er kommet så mange
topkørere, og med al den elektronik, der er i GT3-bilerne, er alt
tæt. Man kan ligge i front i den ene weekend og være 15er i den
næste weekend."
FIA
World Endurance Championship tæller i år otte afdelinger, og som
et ægte verdensmesterskab afvikles de over fire kontinenter;
Europa, Asien, Nordamerika og Sydamerika. Og det er netop i
Sydamerika, at den kommende afdeling finder sted. Helt præcist på
den brasilianske Interlagos-bane i millionbyen Sao Paolo, hvor der
er blevet afviklet utallige Formel 1-løb.
Mikkel
O. Pedersen skifter langsiden på Le Mans ud med de mange sving på
den brasilianske Interlagos-bane (foto: Ford).
"Jeg
kan huske det første sving fra tv-udsendelserne fra Formel 1-løbene,
men ellers kender jeg intet til banen," indrømmer Mikkel O.
Pedersen, som umiddelbart efter at have overstået Porsche
Festivalen på FDM Jyllandsringen satte sig i sin simulator for at
begynde forberedelserne til løbet.
"Da
jeg holdt i pitgaragen, vidste jeg faktisk ikke, om jeg skulle køre
til venstre eller højre. Men jeg valgte heldigvis rigtigt første
gang," ler han. "Det er vigtigt at få så mange omgange
i simulatoren herhjemme, så jeg får det bedst mulige indtryk af
banen, inden jeg kommer til Brasilien. Når vi kommer til banen, får
vi nemlig ikke ret meget tid i bilen, inden det bliver
alvor."
|