Mikkel O. Pedersen rejser mod ukendt land

Årets femte VM-afdeling køres på Interlagos-banen i Brasilien

 

En måned efter, at han var med til at køre Proton Competitions sorte og gyldne Ford Mustang GT3 til en podieplads ved 24-timersløbet på Le Mans, sætter Mikkel O. Pedersen sig atter bag rattet af den amerikanske racerbil. Det sker ved årets femte afdeling af FIA World Endurance Championship – VM-serien for sportsvogne.

 

'Tredjepladsen på Le Mans lægger ikke et større pres på os,' siger Mikkel O. Pedersen (foto: Ford).

 

"Dennis, Giorgio og jeg kan gå ind til dette løb med mere ro i maven, fordi vi nu har stået på podiet i sæsonens vigtigste løb," siger racerkøreren fra Struer. "Men tredjepladsen på Le Mans er ikke noget, som lægger et større pres på os."

 

"VM-serien er blevet så svær og hård i år, fordi der er kommet så mange topkørere, og med al den elektronik, der er i GT3-bilerne, er alt tæt. Man kan ligge i front i den ene weekend og være 15er i den næste weekend."

 

FIA World Endurance Championship tæller i år otte afdelinger, og som et ægte verdensmesterskab afvikles de over fire kontinenter; Europa, Asien, Nordamerika og Sydamerika. Og det er netop i Sydamerika, at den kommende afdeling finder sted. Helt præcist på den brasilianske Interlagos-bane i millionbyen Sao Paolo, hvor der er blevet afviklet utallige Formel 1-løb.

 

Mikkel O. Pedersen skifter langsiden på Le Mans ud med de mange sving på den brasilianske Interlagos-bane (foto: Ford).

 

"Jeg kan huske det første sving fra tv-udsendelserne fra Formel 1-løbene, men ellers kender jeg intet til banen," indrømmer Mikkel O. Pedersen, som umiddelbart efter at have overstået Porsche Festivalen på FDM Jyllandsringen satte sig i sin simulator for at begynde forberedelserne til løbet.

 

"Da jeg holdt i pitgaragen, vidste jeg faktisk ikke, om jeg skulle køre til venstre eller højre. Men jeg valgte heldigvis rigtigt første gang," ler han. "Det er vigtigt at få så mange omgange i simulatoren herhjemme, så jeg får det bedst mulige indtryk af banen, inden jeg kommer til Brasilien. Når vi kommer til banen, får vi nemlig ikke ret meget tid i bilen, inden det bliver alvor."