C1 Scandinavia leverede varen på Ring Djursland

Danmarks nye, budgetvenlige banesportsklasse leverede overhalinger, grin og kammeratskab i metervis ved premiereløbet på Ring Djursland.
12 biler var tilmeldt til den historiske første løbsweekend, og kørerne i klassen fik i dén grad noget for det begrænsede antal penge, de havde investeret i oplevelsen. For ikke nok med, at de blev sendt direkte ud i en tællende tidtagning, så dryppede regnen fra himlen. Det tog et par omgange, før det meste af feltet var kommet op i fart, men ingen kunne slå MHO-CO anført af Nick Stentved, der satte pole position med to sekunders forspring ned til Torben Nielsen i Sebtor Racing’s C1’er.
Til gengæld var Sebtor-bilen bedre kørende i det første løb. Her var der fortsat vådt på asfalten, og der blev kørt tæt race i toppen af feltet, hvor Torben Nielsen udfordrede først Nick Stentved og siden Frederik Henriksen i MHO-CO’s bil. Efter pitstoppet blev der dog vendt op og ned på rækkefølgen. Ikke mindst fordi en grusparkeret C1’er fremkaldte en safety car-periode. Den fik Anders Fyllgraf størst udbytte af, mens flere kørere blev straffet for ikke at overholde de to minutters pitstop midtvejs i løbet. Han var pludselig på andenpladsen bag Torben Nielsen, der kørte over målstregen som vinder af det første løb nogensinde i C1 Scandinavia.
 
Søndag var vejret vendt og solen skinnede ned over feltet af C1-biler. Fra pole position måtte Torben Nielsen arbejde hårdt for at forsvare sig mod Nick Stentved og Frederik Henriksen, der efter lørdagens skuffelse var ivrige efter at gøre det bedre i andet forsøg. Det lykkedes ikke, for bag rattet på den sølvfarvede C1’er holdt Torben Nielsen hovedet koldt og kørte over stregen med fire sekunders forspring. På tredjepladsen kom feltets alderspresident, 71-årige John Lykke Gregersen, der kørte et stærkt og stabilt løb.
Fra nul til fjerdepladsen på en weekend
På fjerdepladsen kom weekendens store overraskelse. Kaj Jazukevicius havde ikke mere end et bestået licenskursus i rygsækken, da han fredag ankom til Ring Djursland. Lørdag kæmpede den midtjyske bilsælger for at finde grebet rundt på banen, men i søndagens løb kørte han imponerende hurtigt og kæmpede på lige fod med markant mere erfarne kørere.
 
Og kæmpet blev der gennem hele feltet. Der var en tæt og intens kamp mellem Anders Fyllgraf, Martin Gregersen, Jan Lylloff og Tommy Dam Kieffer igennem størstedelen af løbet, og skal man dømme på størrelsen af smilene på alle kørernes ansigter efter det ternede flag, har weekenden været en succes.
Kan motorsport være underholdende og actionfyldt med bare 85 hestekræfter i en godt tilkørt mikrobil?