Mikkel
O. Pedersen: "Det havde jeg ikke regnet med!"
Racerkøreren
fra Struer kom på podiet på Le Mans efter et udfordrende
24-timersløb
Indtil
i søndags havde Mikkel O. Pedersen ikke de bedste minder om det
legendariske 24-timers løb på Le Mans, som han to gange
tidligere var udgået af. Men det ændrede sig, da han sammen med
sine teamkammerater Giorgio Roda og Dennis Olsen kom på podiet
med en tredjeplads i GT3-klassen i årets løb.
Trods
utallige udfordringer kunne Mikkel O. Pedersen for første gang
gennemføre 24-timersløbet i Le Mans.
"Det
havde jeg ikke regnet med! Vi havde slet ikke troet på, at bilen
ville hold til natten," siger racerkøreren fra Struer.
"Det var helt vildt og fantastisk at stå på podiet med
titusinder af fans nedenfor. Ford var til stede i den store stil,
og William Ford – der er Henry Fords tipoldebarn – var med os
på podiet, hvor jeg fik oversprøjtet ham med champagne."
Ugen
i det franske begyndte ikke godt for Mikkel O. Pedersen og hans to
teamkammerater hos Proton Competition. Under testdagen søndagen
meldte trioen ind, at bilen opførte sig meget uforudsigeligt. Først
torsdag aften fandt man fejlen.
"Forbroen
var revnet, så vi havde kørt test og træning med en revnet
forbro, så uanset hvordan vi havde skruet på bilen, så havde
det ikke haft nogen virkning. Vi havde lavet opsætning af bilen
ud fra noget, der ikke passede," forklarer Mikkel O.
Pedersen. "Der skulle hentes en forbro i Tyskland og så fik
vi hjælp med opsætningen ud fra data fra de to andre biler i
teamet. Da Dennis kørte bilen i opvarmningen lørdag, kørte den
meget bedre. Men Giorgio og jeg fik først mulighed for at prøve
bilen i selve løbet."
Trods
den nye forbro på bilen oplevede man stadig tekniske problemer
med Ford Mustang-raceren i et løb, som vejrmæssigt også var
meget uforudsigeligt.
Flankeret
af William Ford kunne Giorgio Roda, Mikkel O. Pedersen og Dennis
Olsen modtaget hyldesten på podiet (foto: Ford).
"Første
gang, jeg hoppede i bilen, var der kommet regn. Jeg kom ud på
regndæk, og så stoppede det med at regne. Jeg skulle tænde
viskeren, men den var så faldet af. Jeg kørte næsten et helt
stint på regndæk, inden jeg fik tørvejrsdæk på og fik kørt
to stints på dem," fortæller Mikkel O. Pedersen.
"Da
jeg efter midnat kom i bilen, fik jeg overhalet to biler, og bum,
så mistede bilen power. Det var vores torque sensor, som
drillede, så de to biler kørte om ørerne på mig igen. Jeg
kunne slet ikke komme op i sjettegear på langsiden. Det kæmpede
vi med over to stints. Ingeniørerne kaldte mig løbende op om, Tryk
på det og det. Jeg troede Nu slutter det løb,
men så kom der power i den igen i 4.-, 5.- og 6.-gearet, så vi
kunne følge med."
Det
var først mod slutningen af løbet, at Mikkel O. Pedersen og
teamet kunne begynde at tro på, at man dels ville gennemføre
24-timersløbet, dels slutte det på en podieplads.
"Det
løb kørte bare op og ned. Med teknikken. Med safety car. Med
forkerte dæk. Med regn i den ene ende af banen og tørvejr i den
anden," siger han. "Da jeg overlod bilen til Dennis to
timer før mål, og vi kunne se, at de to sidste pitstops ville
passe med tiden, begyndte det at ligne noget. Da han så pittede
sidste gang, kunne vi se, at vi lå til et podium."
|