Mikkel
O. Pedersen: "Det går den rigtige vej."
I
weekenden deltager han i tredje afdeling af VM for sportsvogne
Mikkel
O. Pedersen håber på bedre held, når han på den belgiske
Spa-Francorchamps-bane i weekenden deltager i tredje afdeling af
VM for sportsvogne – FIA World Endurance Championship. Den
forrige afdeling på Imola var nemlig noget af en skuffelse for
ham.
Mikkel
O. Pedersen har fuldt fokus på Spa-Francorchamps-banen, hvor han
har kørt mange løb (foto: Ford).
"Allerede
i det første stint blev min teamkammerat Giorgio Roda ramt, og
selv om mekanikerne forsøgte at reparere Mustangen, faldt bilens
diffuser af, fordi beslagene var ødelagte," fortæller
racerkøreren fra Struer. "Vi brugte resten af løbet som en
test. Jeg fik sat en bedre tid end vores søsterbil, inden jeg
blev kaldt i pit, og det var fint at få et par hurtige
omgange."
Nu
gælder det så Spa-Francorchamps, der med sine mange højdeforskelle
er en af de mest udfordrende baner på årets VM-kalender.
"Vores
topfart i Mustangen er fin, og det vil være mærkeligt andet, for
vi har en motor, som uden restriktor kan levere 800 hestekræfter,
men så mange har vi ikke grundet bilens Balance of Performance,
der begrænser effekten," forklarer Mikkel O. Pedersen. Han
vurderer, at den amerikanske sportsvogn vil være bedst på banens
langsider.
Proton
Competitions Ford Mustang har masser af topfart (foto: Ford).
"Den
har en god vægtfordeling, men dens styreudslag er meget mere følsom,
end hvad jeg har været vant til, og så kan den krævende Eau
Rouge-kombination godt være lidt kritisk. Men det finder vi ud
af, når vi første gang kører op over bakken... Kommer du ind i
Eau Rouge med 220-230 km/t, drejer den helt vildt, men så går
den pludselig fra overstyring til understyring. Den er ikke
optimal på vejgrebet ud af svingene, men selv om vi havde
problemer på Imola, fandt vi noget fart der, så vi var hurtigere
end i Qatar. Det går den rigtige vej, og det handler om, at vi får
bilen klar til Le Mans."
Siden
sin sidste VM-start har Mikkel O. Pedersen haft travlt med sit
eget racerteam.
"Umiddelbart
efter Imola tog teamet til Gelleråsen i Sverige, hvor vi havde
test og rollout af de nye biler, som vi indsætter i Porsche
Carrera Cup Scandinavia," fortæller han. "Derefter
gjaldt det en tur til Spa-banen, hvor jeg holdt trackday for mine
sponsorer, og da vi kom hjem derfra, gjaldt det så første runde
af Porsche Carrera Cup Scandinavia, hvor Jan Engelbrecht og Kasper
Søholm gjorde det rigtig godt."
Billedtekster:
|