Marco
Gersager: "Endnu en mega-ikonisk bane."
Små
tre uger efter sin debut i Lamborghini Super Trofeo Europe på
Formel 1-banen Imola i Italien drager GM Motorsport og Marco
Gersager atter engang til udlandet for at kæmpe i den hurtige mærkeklasse.
Denne gang gælder det Spa-Francorchamps-banen i Belgien.
Efter
debuten på Imola venter nu Spa-Francorchamps forude for Marco
Gersager (foto: JJ Media).
"Det
bliver endnu en mega-ikonisk bane, og ligesom med Imola er det
ikke en bane, hvor jeg har været før, ej heller som
tilskuer," fortæller Marco Gersager. "Jeg har heldigvis
brugt mange timer i simulatoren efter det sidste løb, men
Spa-banen er svær at huske i simulatoren. Der er mange ting på
banen, som ligner hinanden, men det er også rart at tage afsted
og vide, at det ikke var umuligt at følge med. Men det bliver
ikke nemt at lære banen på rekordtid."
"Nu
har teamet været med på Imola, så vi ved, hvad der venter os i
teamet med papirer og tjek af bilen. Det giver en anden ro, hvor
jeg føler, at jeg kan holde mere fokus på den opgave, der venter
ude på banen."
Spa-Francorchamps
er en af Europas legendariske baner. Den syv kilometer lange bane
er kendetegnet ved dels mange svære sving, dels en højdeforskel
på over 80 meter. Samtidig ligger den i Ardennerbjergene i det østlige
Belgien – et område, der er kendt for meget omskifteligt vejr.
"Vejrudsigten
kan man ikke regne med, for vejret er så uforudsigeligt,"
forklarer Marco Gersager. "Der blev for 14 dage siden kørt
et løb, hvor det sneede, og vores træning torsdag kunne godt
ligne noget, som giver vand, mens fredag, hvor der er
kvalifikation og race 1, ser ud til at blive en tørvejrsdag."
Inden
kursen blev sat mod Belgien blev racerbilen udstillet hos
Volkswagen City Studio, hvor Lamborghini Copenhagen havde
udstilling.
Marco
Gersager håber at kunne drage fordel af sin erfaring som rallykører,
hvor underlaget ofte er skiftende.
"Da
vi kørte nogle våde omgange på Imola, viste jeg, at jeg kunne
holde mine omgangstider, mens andre droppede deres. Jeg har nok
ikke en fordel, hvis det er regnvejr fra start, men jeg kunne godt
have en fordel, hvis vejret bliver mere skiftende. Vi skal have et
tvunget pitstop, så hvis vi kan matche det med et eventuelt dækskifte,
så kan det være en fordel for os. Jeg håber, at jeg kan tage
noget med fra min tid i en rallybil, som kan gavne os."
Der
afvikles atter to løb for Lamborghini Super Trofeo Europe. Første
løb køres sent fredag eftermiddag, mens andet løb køres lørdag
formiddag.
"Min
målsætning er at slutte omkring top 10 i Am-klassen og så at
komme højere op i det generelle resultat," siger Marco
Gersager. "Det vil være et realistisk delmål, for de kører
stærkt, og det er vanvittigt tæt. Et sekunds forskel i
tidtagningen på Imola betød 15 pladsers forskel, og det fortæller
noget om, hvor tæt der bliver kørt. Men i den proces, vi er inde
i, er det ikke urealistisk, at vi laver markante forbedringer hen
over weekenden."
Inden
GM Motorsports lastbil satte kursen mod Belgien, var den lige en
tur i hjertet af København. Her indgik Marco Gersagers Huracan
Super Trofeo Evo2 lørdag i en udstilling ved Rådhuspladsen, hvor
den nye Lamborghini Revuelto blev præsenteret.
|