Marco Gersager: "Endnu en mega-ikonisk bane."

 

Små tre uger efter sin debut i Lamborghini Super Trofeo Europe på Formel 1-banen Imola i Italien drager GM Motorsport og Marco Gersager atter engang til udlandet for at kæmpe i den hurtige mærkeklasse. Denne gang gælder det Spa-Francorchamps-banen i Belgien.

 

Efter debuten på Imola venter nu Spa-Francorchamps forude for Marco Gersager (foto: JJ Media).

 

"Det bliver endnu en mega-ikonisk bane, og ligesom med Imola er det ikke en bane, hvor jeg har været før, ej heller som tilskuer," fortæller Marco Gersager. "Jeg har heldigvis brugt mange timer i simulatoren efter det sidste løb, men Spa-banen er svær at huske i simulatoren. Der er mange ting på banen, som ligner hinanden, men det er også rart at tage afsted og vide, at det ikke var umuligt at følge med. Men det bliver ikke nemt at lære banen på rekordtid."

 

"Nu har teamet været med på Imola, så vi ved, hvad der venter os i teamet med papirer og tjek af bilen. Det giver en anden ro, hvor jeg føler, at jeg kan holde mere fokus på den opgave, der venter ude på banen."

 

Spa-Francorchamps er en af Europas legendariske baner. Den syv kilometer lange bane er kendetegnet ved dels mange svære sving, dels en højdeforskel på over 80 meter. Samtidig ligger den i Ardennerbjergene i det østlige Belgien – et område, der er kendt for meget omskifteligt vejr.

 

"Vejrudsigten kan man ikke regne med, for vejret er så uforudsigeligt," forklarer Marco Gersager. "Der blev for 14 dage siden kørt et løb, hvor det sneede, og vores træning torsdag kunne godt ligne noget, som giver vand, mens fredag, hvor der er kvalifikation og race 1, ser ud til at blive en tørvejrsdag."

 

Inden kursen blev sat mod Belgien blev racerbilen udstillet hos Volkswagen City Studio, hvor Lamborghini Copenhagen havde udstilling.

 

Marco Gersager håber at kunne drage fordel af sin erfaring som rallykører, hvor underlaget ofte er skiftende.

 

"Da vi kørte nogle våde omgange på Imola, viste jeg, at jeg kunne holde mine omgangstider, mens andre droppede deres. Jeg har nok ikke en fordel, hvis det er regnvejr fra start, men jeg kunne godt have en fordel, hvis vejret bliver mere skiftende. Vi skal have et tvunget pitstop, så hvis vi kan matche det med et eventuelt dækskifte, så kan det være en fordel for os. Jeg håber, at jeg kan tage noget med fra min tid i en rallybil, som kan gavne os."

 

Der afvikles atter to løb for Lamborghini Super Trofeo Europe. Første løb køres sent fredag eftermiddag, mens andet løb køres lørdag formiddag.

 

"Min målsætning er at slutte omkring top 10 i Am-klassen og så at komme højere op i det generelle resultat," siger Marco Gersager. "Det vil være et realistisk delmål, for de kører stærkt, og det er vanvittigt tæt. Et sekunds forskel i tidtagningen på Imola betød 15 pladsers forskel, og det fortæller noget om, hvor tæt der bliver kørt. Men i den proces, vi er inde i, er det ikke urealistisk, at vi laver markante forbedringer hen over weekenden."

 

Inden GM Motorsports lastbil satte kursen mod Belgien, var den lige en tur i hjertet af København. Her indgik Marco Gersagers Huracan Super Trofeo Evo2 lørdag i en udstilling ved Rådhuspladsen, hvor den nye Lamborghini Revuelto blev præsenteret.