Fjerdepladsen
sikret trods udfordringer for Eilertsen
Det lykkedes Team Eilertsen Racing at køre
fjerdepladsen hjem i dette års OK Mobil 1 Legend Car Cup blandt
Masters kørerne.
Holdet fra Espergærde var ellers ved at få
sved på panden søndag ved middagstid, på trods af de kolde
efterårstemperaturer, men mere om det senere.
Inden weekenden lå Henrik Eilertsen firer i
mesterskabet, og skulle egentlig bare fokusere på at køre den
sikkert i hus, for hullet op til de foranliggende kørere krævede
ekstremt meget uheld for dem. Med et pænt forspring til manden på
femtepladsen – men ikke umuligt at hente – skulle der en god
kvalifikation og tre solide heats til, for at være helt sikker på
P4.
Foto:
JJ Media
Weekenden startede med træning lørdag
formiddag, hvor den lille blå Legend Car med startnummer 69 på
siden satte 16. hurtigste tid i det 35 bils store felt. Der var
dog stadig enkelte våde pletter rundt på banen, efter regn i løbet
af fredagen. Det var dog ikke det store problem, da alle racere i
forvejen kører med mønstrede dæk uanset vejrforholdene.
Selvom der var kommet en regnbyge midt på
dagen lørdag, var banen mindst ligeså tør, hvis endda ikke mere
tør til kvalifikationen lørdag eftermiddag. Det kunne også aflæses
på tiderne, som blev omkring 0,2 sekunder hurtigere for det meste
af feltet, inklusiv Eilertsen. Derfor blev det til 16. hurtigste
tid – en placering plus/minus som har været rimelig fast gennem
2023.
Da top 20 bliver vendt rundt til
startplaceringerne i løb 1, skulle Henrik derfor starte femmer.
Starten forløb rigtig fint, med en kanon start, som nogle troede
var en tyvstart, men faktisk var reel nok. Der blev holdt fast i
toppen af feltet, indtil der kom Safety Car på den anden omgang
af løbet, grundet en afkørsel for en anden kører.
Nogle gange er det godt at få lidt ro på
– men når der ligger 15 kørere bagved, som alle kørte
hurtigere i tidtagningen, ville det bedste have været, bare at
kunne stikke af sted. Derfor røg der også hurtigt nogle
placeringer, da løbet blev givet frit igen. Men herefter lykkedes
det Eilertsen at få fundet et niveau omkring den generelle 11.
plads, hvor det bølgede frem og tilbage et par gange. Men det
blev til P11, da han passerede det ternede flag, og som 4. bedste
kører i Masters.
Foto:
JJ Media
Søndag middag skulle Heat 2 køres, og her
startede Henrik fra 12. pladsen.
Det blev til endnu en god start, men
allerede i Sving 1, var der tumult foran ham, med biler som holdt
på tværs midt på banen. Det gjorde at han måtte bremse lidt
ekstra, og kører en ekstra snæver bane i Sving 1. Det var der
desværre nogle andre kørere som ikke var helt forberedt på, da
de havde ligeså travlt med at undvige. Det gjorde at startnummer
69 både selv fik en lille lufttur, men også blev ramt af en
anden kører, som havde fået en endnu vildere lufttur. Da denne kører
landede igen, var det lige omkring forhjulet på Eilertsens racer,
og gav et ordentlig slag i styretøjet.
Langsomt måtte en irriteret kører trille
tilbage mod pitten, hvor chefmekaniker Bjørn Andersen hurtigt
kunne konstatere at den ene trækaksel var revet over, foruden et
lettere skævt styretøj, og en ødelagt forkofanger, plus diverse
andre småskader på bilen.
Heldigvis var der næsten fire timer til det
sidste heat i 2023, så det var ikke noget problem at få det alt
sammen skiftet. Henrik kunne i ventetiden gå og ømme sig lidt
over smerter i den ene tommeltot, da den havde fået et ordentligt
stræk, da rattet næsten blev revet ud af hånden på ham, på
grund af den dobbelte kontakt i løbet.
Foto:
JJ Media
Ved ikke at have kørt heat 2, skulle han
starte helt tilbage på 21. pladsen – lige midt på øretævernes
holdeplads – men til trods for det, lykkedes det ham at holde
sig ude af problemer. Så efter den første omgang var han
allerede oppe som 16’er. Der var dog nogle andre kørere i
feltet, som ikke længere havde alle fire hjul på asfalten, så
der måtte Safety Car til, for at få de biler trukket i
sikkerhed.
Det kostede næsten 10 minutter, inden løbet
blev givet frit igen – og så er der altså ikke meget tilbage
af et løb på 15 minutter plus en planlagt omgang.
Alligevel kom han godt af sted igen, da løbet
blev givet frit, og det lykkedes at vinde yderligere et par
placeringer, inden løbet blev afsluttet lidt før tid, grundet et
nyt uheld. Men at avancere sig fra P21 til P14 på 8 omgange,
hvoraf mere end halvdelen havde overhalingsforbud på hele eller
dele af banen, var slet ikke så skidt en afslutning på 2023.
Det var godt at bilen kunne laves til heat
3, for det betød at 4. pladsen i mesterskabet blandt Masters kørerne
blev sikret.
Der skal ikke være nogen tvivl om, at der
var medaljeambitioner, da sæsonen startede. Selvom der var meget
godt ræs i år, endte det tit og ofte med de samme fire kørere i
top 4, heriblandt Eilertsen, og derfor skete der ikke de store
forskydelser i mesterskabet, da kørerne bare trak stille og
roligt fra hinanden i stillingen.
Foto:
JJ Media
Der skal lyde en stor tak til alle holdets
samarbejdspartnere. Det har været en fornøjelse at have jer med
på sidelinjen gennem sæsonen. Uden jer havde det ikke været
muligt at køre de gode resultater hjem, weekend efter weekend.
Teamet vil også gerne sende en tak til alle
de frivillige, som har været i gang henover sæsonen, uanset om
det så har været i billetskuret eller som flagofficial rundt på
de forskellige baner. Uden jer, ville der ikke være noget motorløb
for os at køre.
Nu kører holdet i garage for vinteren, og går
så ellers i gang med at lade batterierne op til 2024 sæsonen,
hvor planen er at tage endnu en sæson i OK Mobil 1 Legend Car
Cup. Forhåbentlig bliver det en sæson, hvor der skal kæmpes med
omkring mesterskabspokalerne.
Vi ses i foråret 2024.
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|