Hankook
SuperCup 2023 afgjort i allersidste heat
Spændingen i Hankook SuperCup 2023 varede
ved, helt indtil allersidste heat, da finalen blev kørt på FDM
Jyllandsringen.
Med 9 tilmeldte biler, blev der kørt
utroligt tæt, og kæmpet hårdt men fair mellem stort set alle
bilerne – mere om det senere.
To af mesterskaberne stod stadig åbne, da kørerne
mødte op til weekenden. Arne Hansen var i front af det generelle
Hankook SuperCup mesterskab, mens Claus Møller Jensen var i front
af Hankook SuperCup 200 mesterskabet.
Der var gode kampe i Hankook SuperCup
200 kategorien weekenden igennem, her med Mark Bossen (3) foran
Claus Møller Jensen (245) og Kurt Poulsen (226).
Foto: JJ Media
Weekenden startede lørdag formiddag, hvor
der kun var et enkelt programpunkt, mens alle tre heats skulle køres
i løbet af søndagen.
Det havde regnet gennem fredagen, og med den
svage sol og lave efterårstemperaturer om natten, var banen ikke
nået at tørre helt op, da tidtagningen skulle køres 9.35. Havde
der kun været 2 omgange til at sætte tiden, ville regndæk nok
have været det rigtige, men efterhånden som bilerne fik kørt
mere og mere, kom der et tørt spor rundt på størstedelen af
banen.
Det nåede Claus Møller Jensen desværre
ikke at opleve, da han satte bilen i sandfanget i Sving 1 på den
blot anden flyvende omgang, da han fik bremset lidt for sent efter
forholdene. Det gav en Safety Car, hvor de andre så kunne tøffe
stille og roligt rundt, og få endnu mere varme i dækkene.
Og så begyndte tiderne ellers at rasle ned,
hvor Mathias Dall og Jakob Borum dystede om at sætte hurtigste
tid af alle. Den ære endte med at tilfalde Dall.
Jeff Nigel Lyngø-Grosen har gang på
gang måtte kæmpe med tekniske drillerier i VW Polo GTi raceren.
Nu har han hele vinteren, til at få den sat i tip top stand, så
den er klar til 2024.
Foto: JJ Media
Arne Hansen blev den hurtigste Hankook
SuperCup 200 bil med startposition 3, og det var bestemt ikke
nogen overraskelse, da han altid har elsket at gøre på glat
bane, og kun endnu bedre, hvis der kommer regndæk på bilerne.
Weekenden sluttede desværre for Mikkel Brix
Kristensen, inden den for alvor var kommet i gang. Den uheldige
nordjyde fik kun to omgange, og så fossede vandet ellers ud af en
sprunget køleslange. Hurtigt kunne holdet konstatere at
toppakningen var defekt på BMW 325i raceren, men efter at have kæmpet
med motoren gennem resten af lørdagen, og helt op af søndagen, måtte
de desværre læsse bilen på traileren, og se medaljechancerne
fordufte. Super ærgerligt for ham, og de hårdtarbejdende
mekanikere omkring holdet.
Mikkel Brix Kristensen fik desværre
ikke meget køretid ved sæsonfinalen, men når bilen ellers har kørt,
har han vist rigtig god fart.
Foto: JJ Media
Søndag formiddag holdt der 8 biler klar til
heat 1. Det blev en dramatisk første omgang, hvor Jakob Borum var
hurtig til at tage føringen, men med Mathias Dall lige bagved. Længere
tilbage i feltet var Claus Møller Jensen en tur af banen i Sving
3, hvor den røde Honda S2000 havde en vild tur ind over
sandfanget og græsset, inden han kom ud på den anden side af
Hesteskoen. Det blev dog dømt som afkortning af banen, så han
fik en 10 sekunders Stop & Go for det. Den nåede han dog ikke
at tage, inden han måtte udgå med tekniske problemer.
De to holdkammerater Rene Andreassen og Kurt
Poulsen, som plejer at dele en bil i Danish Endurance
Championship, havde hver deres Renault Clio III med denne gang, og
det kom til nærkontakt mellem de to, hvilket gav en noget
anderledes udseende front på Andreassens bil. Men han kæmpede
videre helt til målstregen, og slog Poulsen. Det havde dog taget
lidt hårdt på materiellet, på grund af den manglende køling, så
han måtte sidde heat 2 over, inden han var klar til heat 3.
Mark Bossen fik has på Arne Hansen og
sluttede som bedste Hankook SuperCup 200 bil, efter de to havde kæmpet
frem og tilbage over de 13 omgange. Føromtalte Andreassen
sluttede treer.
Jakob Borum fik kamp til stregen
denne weekend, hvor han og Mathias Dall skiftedes til at sætte
hurtigste omgange, og få snuden foran konkurrenten.
Foto: JJ Media
Der var drama allerede inden heat 2 gik i
gang, da Claus Møller Jensen ikke nåede til opligning tids nok,
til at blive lukket på banen. Det betød at han måtte se til fra
sidelinjen.
Igen kom Borum bedst fra start, og selvom
han startede fra 5. startposition, var han førende efter den første
omgang, og så længe ud til at tage sejren. Der kom dog Safety
Car med få minutter tilbage, da der var en bil fra Hankook 1600
Challenge bil, som skulle løftes ud af sandkassen. Løbet blev
givet frit igen, og her fik Dall timet angrebet perfekt, og kunne
køre over målstregen som vinder af heat 2.
Blandt Hankook SuperCup 200 bilerne lykkedes
det Kurt Poulsen at køre sejren hjem, foran Mark Bossen og Arne
Hansen, efter nogle tætte dueller.
En aerodynamisk ændret Renault Clio
III kan bestemt ikke anbefales – i hvert fald ikke hvis den ser
ud som Rene Andreassen’s i heat 1.
Foto: JJ Media
Heat 2 blev desværre sæsonens sidste for
Jeff Nigel Lyngø-Grosen. Efter han havde haft problemer med
servostyringen mod slutningen af kvalen, hvor en sten havde slået
hul i beholderen til servoolien, fortsatte problemerne i heat 1
med en punktering, foruden flere problemer med servoen. Så forud
for starten af heat 2, måtte han pille det fra, og så ellers
bare bruge overarmene. Midt i heatet var han ved at tabe bagenden
af raceren, og kunne ikke nå at redde bilen, på grund af det
tunge styretøj, og ramte desværre en Hankook 1600 Challenge bil,
og måtte udgå med skader, som ikke kunne blive løst inden heat
3. Men super ærgerlig afslutning for ham på 2023, men meget
symptomatisk for Lyngø-Grosen’s held i 2023.
Resultatet af heat 2 flaskede sig dog
perfekt for Claus Møller, som kunne kåres som Hankook SuperCup
200 mester 2023, endda uden at køre en meter i heatet.
Kurt Poulsen sidder normalvis lidt længere
i bilen i DEC løbene, men han fandt sig hurtigt til rette i
sprint disciplinen.
Foto: JJ Media
Det generelle mesterskab skulle dog stadig
afgøres i heat 3, hvor der kun var et enkelt point mellem Claus
og Arne Hansen. Så bedst placerede af de to, ville vinde
mesterskabet.
Der var dramatik allerede for enden af
publikumslangsiden, hvor Mathias Dall og Jakob Borum uheldigvis
kom lidt for tæt på hinanden, og Borum endte med forhjulene ude
i sandfanget – og så er det ikke nemt at komme ud med en
forhjulstrukken Honda Integra. Det udløste en Safety Car, så han
kunne blive trukket i sikkerhed.
Derfor var det ikke det store problem for
Dall at fuldende hattricket, mens han lod resten af feltet kæmpe
om Hankook SuperCup 200 pokalerne. Her leverede Mark Bossen fænomenal
kørsel, og tog sæsonens sidste heatsejr, mens Claus Møller
Jensen fik kæmpet sig hjem på andenpladsen, med Rene Andreassen
treer.
Arne Hansen blev desværre hurtig
ukampdygtig, da han fik tekniske problemer med sin Renault CLIO
III, og måtte humpe sig i mål, langt efter konkurrenterne. Men
det var også tæt på at gå galt for Claus Møller, som stille
og roligt tabte trækkraft, henover de 9 omgange. Efter heatet, på
vej ind i pitten, satten motoren sig, og kunne ikke startes op
igen. Så var det sket en omgang eller to tidligere…
Men efter alle de problemer med
bremseproblemer, motorproblemer og afkørsler gennem 2023, kunne
Claus Møller Jensen endelig kalde sig Hankook SuperCup mester,
foran Arne Hansen, mens Mark Bossen fik kørt sig til
Bronzemedaljen. Arne Hansen er den eneste kører i feltet, som har
scoret point i hvert eneste heat, men da sæsonens 3 dårligste
resultater skal trækkes fra, endte det med at koste mesterskabet
for Hansen, som skulle smide 47 af de indkørte point, og dermed
endte 3 point bagved Claus Møller Jensen.
Claus Møller Jensen – Hankook
SuperCup og Hankook SuperCup 200 mester 2023.
Foto: JJ Media
I Hankook SuperCup 200 er Claus Møller
Jensen ligeledes mester, og her gjorde problemerne i det sidste
heat for Arne Hansen, at Mark Bossen smuttede forbi, og tog sølvmedaljen
foran Hansen.
Blandt Oldboyskørerne var mesterskabet
allerede afgjort inden weekenden, hvor Arne Hansen vandt titlen,
foran Jakob Borum, som måtte nøjes med sølv på trods af to
sejre denne weekend. Peter Mikkelsen sluttede med Bronze blandt kørerne
på minimum 45 år.
Arne Hansen – Oldboysmester 2023
Foto: JJ Media
Mark Bossen kan også kalde sig Rookiemester
2023, hvor kun Mathias Dall var udfordrer i to af sæsonens
weekender.
Mark Bossen – Rookiemester 2023
Foto: JJ Media
Der skal lyde et kæmpe tillykke til alle kørerne,
efter masser af godt ræs henover sæsonen.
I alt har der været 13 kørere til start i
sæsonen. Vi kunne godt have ønsket os flere deltagere, men især
Hankook SuperCup 200 feltet har leveret forrygende ræs i år. Sæsonens
mest mindeværdige heat var helt klart Heat 2 på Ring Djursland,
hvor 5 biler kørte i en stor klump, og igen og igen byttede
placeringer.
Der skal lyde en stor tak til de fire baner,
som vi har besøgt gennem 2023 – Padborg Park, FDM
Jyllandsringen, Sturup Raceway, og Ring Djursland. Det har som
altid været en fornøjelse at gæste jeres anlæg – og i samme
åndedrag skal der lyde en tak til alle de frivillige på banerne,
som er med til at afvikle løbsweekenderne, uanset om det så er
pitofficials, flagposter, eller rydningspersonel, eller en helt
fjerde funktion. Uden jer, har vi ikke mulighed for at udøve
sporten, som vi elsker.
Mathias Dall – sejr i fire ud af
fem kørte heats i 2023 i Hankook SuperCup. Flot kørt, af den
unge kører i den flotte Renault Clio V. Foto: JJ Media
Vi glæder os allerede til 2024 sæsonen,
hvor vi kan forvente mere af det samme. Vi har allerede dækaftalen
med Hankook på plads, og der bliver arbejdet på en spændende løbskalender.
Når vi har mere nyt om den, skal vi nok få
det annonceret, og i nærmeste fremtid bliver der også indkaldt
til den årlige generalforsamling. Så Hankook SuperCup står
bestemt ikke stille, selvom bilerne nu er skubbet i garagerne for
2023.
Vi ses igen i foråret 2024, til endnu mere
godt ræs i Hankook SuperCup.
Kørerforeningen
Gruppe N National SuperCup
JJ
Media
|