Straffe
kostede Mikkel O. Pedersen sejrsmulighed
Muligheden
for sejr i Japan forduftede efter straffe til teamkammerat
Det
blev hverken til pokal eller sejr for Mikkel O. Pedersen, da han
sammen med sine teamkammerater Christian Ried og Julien Andlauer
deltog i årets sjette afdeling af FIA World Endurance
Championship. På Fuji-banen i Japan blev teamet idømt først en
drive-through-straf, senere en stop-and-go-straf, hvorefter den blå
og sorte Porsche 911 RSR-19 endte på sjettepladsen i GTE-klassen,
godt halvandet minut efter vinderbilen.
En
sejr var indenfor rækkevidde for Mikkel O. Pedersen på
Fuji-banen i Japan.
"Det
var vildt frustrerende – specielt, når jeg under et af mine
stints overhalede den vindende Ferrari og kørte fra den,"
siger Mikkel O. Pedersen. "En drive-through-straf koster
typisk 30 sekunder – en stop-and-go-straf meget mere – og det
er der ikke plads til i et løb, hvor der ikke skete uheld og blev
indsat safety car."
Som
sædvanlig var det bronzekøreren i trioen – Christian Ried –
som startede løbet. Gennem sine stints lå han i en gruppe af fem
kørere, som kæmpede om pladserne fra 3 til 7, inden Mikkel O.
Pedersen kom i bilen.
"Det
lykkedes mig at overhale nogle af de andre biler, og på et
tidspunkt var jeg faktisk hurtigste mand på banen," fortæller
racerkøreren fra Struer. "Efter at jeg havde været i pit
for at skifte dæk og tanke, kom jeg ud på banen efter en Aston
Martin. Den fik jeg hurtigt kørt ind, men jeg kunne simpelthen
ikke komme forbi den. Vores BOP, som skal gøre kampen så lige
som mulig mellem de forskellige bilmodeller, betød, at jeg i
Porschen ikke kunne komme forbi Aston Martinen, selv om jeg kunne
køre godt et sekund hurtigere på en omgang. Ind på langsiderne
trak den fra mig, og selv om jeg kunne hente ind på den i
nedbremsningerne og svingene, kunne jeg ikke komme forbi."
Efter
sit andet stint pittede Mikkel O. Pedersen og overlod Proton
Competitions bil til Julien Andlauer, som skulle køre den i mål.
"Da
jeg kom ud af bilen, fik jeg at vide, at vi lå til at kunne
slutte på en af de tre podiepladser," fortæller han.
"Jeg tog mig et bad, og da jeg 40 minutter senere vendte
tilbage til pitten, fik jeg at vide, at Julien fire gange havde
overskredet track limits. Det gav en drive-through-straf. Så
begyndte sejrschancer at smuldre lidt. Og da han så gjorde det
igen og fik en stop-and-go-straf, var de helt væk."
Skuffelsen
og frustrationerne var store. "Der blev råbt højt i pitten.
Julien undskyldte også mange gange bagefter, men når man får
den første advarsel for track limits, skal man bare rette ind.
Det må bare ikke ske, at man gentager forseelsen, når vi havde
en chance for at vinde løbet. Teamet regnede ud, at vi uden
straffene kunne have vundet løbet," siger Mikkel O.
Pedersen.
Mikkel
O. Pedersen får ganske kort tid at fordøje skuffelsen. Onsdag sætter
han sig om bord i en flyvemaskine, så han kan være tilbage i
Danmark natten til torsdag. Fredag og lørdag deltager han i
niende- og tiende afdeling af Danish Endurance Championship på
Padborg Park.
"Walther
og jeg vandt jo det sidste løb, hvor vi slog Ronnie Bremer og
Thomas Andersen, men denne gang sidder de ikke i samme bil, så
det bliver svært for os at gentage sejren," siger han.
"Men mens jeg har været i Japan, har teamet klargjort bilen
med bl.a. en anden gearing, som passer bedre til Padborg
Park."
|