Et
frustrerende GP Danmark for Nicolai Sylvest
Efter
de flotte resultater ved Copenhagen Historic Grand Prix ankom
Nicolai Sylvest til det årlige GP Danmark på FDM Jyllandsringen
på en delt førsteplads i TCR Denmark. Men desværre endte køreren
fra Team Green-Development med at tage hjem fra racerbanen ved
Silkeborg på en fjerdeplads i tabellen.
Nicolai
Sylvest in action
"Det
blev på mange måder et skuffende Grand Prix, hvor løbsledelsen
begik flere fejl, som betød, at jeg ikke fik et særligt godt
resultat med hjem," siger Nicolai Sylvest.
Køreren
i den hvide og grønne Cupra TCR havde ellers været blandt de
hurtigste i de indledende træninger, men formåede trods helt nye
dæk kun at sætte fjerdebedste tid i tidtagningen. "Min tid
var næsten et halvt sekund fra min bedste tid fra træningen, men
teamet fandt efterfølgende en lille fejl på bilen, som blev
udbedret til søndagens opvarmning, hvor jeg igen kørte på
konkurrencedygtige tider," siger han.
Green-Development
VIP
I
det første heat kørte Nicolai Sylvest sig fra fjerde- til
tredjepladsen, mens han i andet heat kørte sig fra ottende- til
fjerdepladsen og holdt sine to titelrivaler Kasper H. Jensen og
Jan Magnussen bag sig. "På sidste omgang kom der et skilt ud
om, at jeg var blevet idømt en strafbane," fortæller
Nicolai Sylvest. "De meldte, at jeg skulle have trængt en
konkurrent i en overhaling på første omgang. Men en ting er, at
jeg ikke gjorde det. Noget andet er, at løbsledelsen venter til
sidste omgang med at sætte skiltet ud. Det ender med, at jeg i
stedet får lagt tre sekunder til min tid, så jeg rykker fra
fjerde- til sjettepladsen. Det koster mig fire vigtige point til
mesterskabet samt at i stedet for at skulle starte som toer skulle
jeg starte firer."
Team
Green-Development afgav en protest og fremviste videodokumentation
for løbets dommere, men disse afviste bare protesten, til trods
for fuld dokumentation på det modsatte.
Lars
Højris vinder finalen i Trophy
"Til
finalen skulle jeg starte som firer," fortæller Nicolai
Sylvest. "Starteren vælger bare at vente så længe med at
slukke startlamperne, at mange biler tyvstarter, og koblingen på
min bil bliver overophedet, så motoren staller. Det var et
mirakel, at ingen af de 12-14 biler bag mig ramte mig, inden jeg
fik startet bilen igen og kom afsted som sidste kører. Det eneste
rigtige havde været at lave en ny start."
I
finalen var Nicolai Sylvest på et tidspunkt hurtigste kører. Han
fik kørt sig op til en slutplacering som nummer otte.
"I
Team Green-Development havde vi over 200 sponsorer og gæster i
VIP-teltet, og mange af dem spurgte os, hvad er det der sker. De
mange tusinde tilskuere på banen og alle DR's seere tænkte
sikkert det samme. Den afvikling var simpelthen skandaløs,"
siger Nicolai Sylvest, som nu ligger 15 point efter Jan Magnussen
i TCR Denmark-mesterskabet, hvor der endnu resterer to afdelinger
samt hele 162 point at køre om. "Løbsledelsens og dommernes
præstation i denne weekend levede langt fra op til den standard,
man må kunne forvente til sådan et arrangement af denne størrelse."
Ligeledes
er intet afgjort i Trofeo-mesterskabet, hvor Team
Green-Developments anden kører, Lars Højris, viste gode takter,
vandt finalen og indtager en samlet andenplads i dette mesterskab,
ikke mange point fra den førende Trofeo-kører.
Næste
afdeling som er Padborg Park Night Race køres lørdag den 16.
september 2023, hvor alle tre heat kan følges live på DR1 og
drtv.
Jesper Sylvest
Nicolai
Sylvest på vej op igennem feltet i Finalen
|