Et frustrerende GP Danmark for Nicolai Sylvest

Efter de flotte resultater ved Copenhagen Historic Grand Prix ankom Nicolai Sylvest til det årlige GP Danmark på FDM Jyllandsringen på en delt førsteplads i TCR Denmark. Men desværre endte køreren fra Team Green-Development med at tage hjem fra racerbanen ved Silkeborg på en fjerdeplads i tabellen.


Nicolai Sylvest in action

"Det blev på mange måder et skuffende Grand Prix, hvor løbsledelsen begik flere fejl, som betød, at jeg ikke fik et særligt godt resultat med hjem," siger Nicolai Sylvest.

Køreren i den hvide og grønne Cupra TCR havde ellers været blandt de hurtigste i de indledende træninger, men formåede trods helt nye dæk kun at sætte fjerdebedste tid i tidtagningen. "Min tid var næsten et halvt sekund fra min bedste tid fra træningen, men teamet fandt efterfølgende en lille fejl på bilen, som blev udbedret til søndagens opvarmning, hvor jeg igen kørte på konkurrencedygtige tider," siger han.


Green-Development VIP

I det første heat kørte Nicolai Sylvest sig fra fjerde- til tredjepladsen, mens han i andet heat kørte sig fra ottende- til fjerdepladsen og holdt sine to titelrivaler Kasper H. Jensen og Jan Magnussen bag sig. "På sidste omgang kom der et skilt ud om, at jeg var blevet idømt en strafbane," fortæller Nicolai Sylvest. "De meldte, at jeg skulle have trængt en konkurrent i en overhaling på første omgang. Men en ting er, at jeg ikke gjorde det. Noget andet er, at løbsledelsen venter til sidste omgang med at sætte skiltet ud. Det ender med, at jeg i stedet får lagt tre sekunder til min tid, så jeg rykker fra fjerde- til sjettepladsen. Det koster mig fire vigtige point til mesterskabet samt at i stedet for at skulle starte som toer skulle jeg starte firer."

Team Green-Development afgav en protest og fremviste videodokumentation for løbets dommere, men disse afviste bare protesten, til trods for fuld dokumentation på det modsatte.


Lars Højris vinder finalen i Trophy

"Til finalen skulle jeg starte som firer," fortæller Nicolai Sylvest. "Starteren vælger bare at vente så længe med at slukke startlamperne, at mange biler tyvstarter, og koblingen på min bil bliver overophedet, så motoren staller. Det var et mirakel, at ingen af de 12-14 biler bag mig ramte mig, inden jeg fik startet bilen igen og kom afsted som sidste kører. Det eneste rigtige havde været at lave en ny start."

I finalen var Nicolai Sylvest på et tidspunkt hurtigste kører. Han fik kørt sig op til en slutplacering som nummer otte.

"I Team Green-Development havde vi over 200 sponsorer og gæster i VIP-teltet, og mange af dem spurgte os, hvad er det der sker. De mange tusinde tilskuere på banen og alle DR's seere tænkte sikkert det samme. Den afvikling var simpelthen skandaløs," siger Nicolai Sylvest, som nu ligger 15 point efter Jan Magnussen i TCR Denmark-mesterskabet, hvor der endnu resterer to afdelinger samt hele 162 point at køre om. "Løbsledelsens og dommernes præstation i denne weekend levede langt fra op til den standard, man må kunne forvente til sådan et arrangement af denne størrelse."

Ligeledes er intet afgjort i Trofeo-mesterskabet, hvor Team Green-Developments anden kører, Lars Højris, viste gode takter, vandt finalen og indtager en samlet andenplads i dette mesterskab, ikke mange point fra den førende Trofeo-kører.

Næste afdeling som er Padborg Park Night Race køres lørdag den 16. september 2023, hvor alle tre heat kan følges live på DR1 og drtv.

 
Jesper Sylvest

 


Nicolai Sylvest på vej op igennem feltet i Finalen

 

Hit Counter