Eilertsen
fuldender hattrick
Hattricket blev fuldført for
Henrik Eilertsen, da Copenhagen Historic Grand Prix blev kørt i
forgangene weekend.
Holdet fra Espergærde var til
start i Historisk 71 klassen, som Henrik tidligere har vundet i både
2019 og 2021 med teamets blå Ford Escort 1300.
I 2022 stillede han op i OK Mobil 1
Legend Car Cup, og valgte at fokusere på den ene serie, i stedet
for at skulle køre i to vidt forskellige biler i samme weekend.
Den serie var dog ikke med til CHGP i 2023, så derfor kunne
Ford’en trækkes ud af garagen, efter at have stået stille i to
år.
Foto: JJ Media
Træningen blev kørt fredag
eftermiddag, og her var den blå racer med startnummer 269 på døren
den suverænt hurtigste i 71-2 klassen, som er for biler på
maksimalt 1300ccm motor. Der var 1,8 sekunder ned til manden på
andenpladsen, så teamet fik ro i maven, og følte sig
velforbedret til lørdagens og søndagens strabadser.
Lørdag formiddag skulle
kvalifikationen køres, hvilket var utrolig vigtig for resten af
weekendens forløb. På den snævre bybane, omkranset af
betonmure, ville en startplacering tilbage i feltet være en stor
risiko, da der så skulle overhales, og tages chancer.
Med resultatet fra fredagen var
Henrik dog ikke så nervøs, og var hurtigt ude på banen. Men
pludselig bredte panikken sig – for der blev ikke registeret
nogen tider på lige netop hans bil, mens han kørte rundt ude på
banen.
Derfor måtte han pitte efter et
par omgange, hvor chefmekaniker Bjørn Andersen hurtigt måtte i
gang med at fejlsøge. Hurtigt stod det klart at ledningen til
bilens transponder – altså den som sender signal til banens
tidtagningssystem var knækket, og ingen omgangstider blev
registeret af banens computer. Så skulle der ellers arbejdes
hurtigt. Problemet blev løst, og Henrik skyndte sig ud på banen
– blot for at se en masse gule flag og Safety Car skilte, da en
anden kører var kørt af banen.
Der blev dog stadig ikke
registreret nogle tider fra bilen, så der måtte arbejdes endnu
hurtigere, da de 20 minutters kvalifikation efterhånden var ved
at tikke mod nul.
Foto: JJ Media
Med få minutter tilbage, kørte
han ud af pitten, med målet om at få en enkelt omgang. Han
krydsede målstregen med 0,05 sekund tilbage, og fik derfor en
enkelt tællende omgang. Her satte Eilertsen en fantastisk omgang,
som ikke blot var 1 sekund hurtigere end alle andre i klassen, men
faktisk også gav ham en generel 6. startposition i det 19-bils
store felt.
Derfor kunne teamet tørre sveden
af panden – og samtidig glæde sig over at der var en anden
konkurrent kvalificeret ind foran den nærmeste konkurrent i 71-2
klassen, hvilket skulle vise sig at være vigtigt resten af
weekenden.
Lørdagens ene heat var blevet
meget forsinket grundet afkørsler i de andre løbsserier. Så det
var efterhånden på den anden side af 19.30, inden starten gik på
løbet. Her kom Henrik rigtig godt af sted, og kom hurtigt til at
ligge i lidt af et tomrum mellem de meget hurtigere 71-5 biler, og
forfølgerne. Mod slutningen af løbet måtte han dog slække lidt
på gassen, grundet gule flag på omgangen. Men vigtigt af alt var
at han krydsede målstregen som etter i klassen.
Foto: JJ Media
Søndag formiddag blev weekendens
andet løb kørt. Her gentog historien sig, og Eilertsen fik
hurtigt et forspring på over 15 sekunder til nærmeste forfølger,
og kunne herefter kontrollere hastigheden i resten af de 15
minutter plus en omgangs ræs, og køre endnu en heatsejr hjem.
Derfor blev finalen også startet
fra allerforreste startposition. Her var vejret dog skiftet fra
knastør bane, til et solidt regnvejr. Derfor var der også sat
regndæk på raceren, som gav noget vejgreb, end de stort set mønsterløse
tørvejrsdæk.
Selv på regnvåd bane var Henrik
flyvende, og kørte en suveræn sejr hjem, hvor der var over et
halvt minut ned til manden på andenpladsen.
Dermed blev den 3. sejr ved CHGP kørt
hjem, til stor glæde for teamet. Der skal lyde en kæmpe tak til
arrangørerne, og ikke mindst alle de frivillige i forbindelse med
arrangementet. Uden jer ville det ikke være muligt at køre
racerløbet, som kræver ekstra forberedelser, men opstillingen af
alle betonklodserne og gangbroerne, som er nødvendige, når der køres
på gange almindelige veje rundt om Dyrskuepladsen på Bellahøj.
Der skal også lyde en tak til alle
teamets samarbejdspartnere, for uden jer ville det heller ikke være
muligt at stille op, og ikke mindst vinde løbet for 3. gang.
Foto: JJ Media
Nu bliver den blå Ford Escort 1300
skubbet tilbage i garagen, mens den lille Legend Cup racer bliver
trukket frem i stedet. Den skal allerede i aktion om halvanden uge
på FDM Jyllandsringen, hvor den 4. afdeling af OK Mobil 1 Legend
Car Cup 2023 skal køres. Her skal Henrik Eilertsen forsøge at
avancere sig fra den aktuelle 4. plads i Masters mesterskabet. 4.
pladser har lidt været synonymet med 2023 indtil nu, med seks 4.
pladser ud af tolv pointgivende sessioner.
Vi er kun halvvejs i sæsonen, så
der er stadig masser af point af kæmpe med om.
Såfremt man ikke selv har mulighed
for at komme til FDM Jyllandsringen nær Silkeborg, kan kørslerne
lørdag den 19. og søndag den 20. august følges live på YouTube
via dette link: https://www.youtube.com/@DanskMotorsportLive
Tidsplanen for weekenden lyder som
følger (ret til ændringer forbeholdes):
Fredag
Træning
17.05
Lørdag
Tidtagning 10.41
Løb 1
14.35
Løb 2
17.30
Søndag
Løb 3
13.40
Team
Eilertsen Racing
JJ
Media
|