Hektisk
periode for Mikkel O. Pedersen
Fire
uger byder på to VM-løb, kører-coaching og trackdays for racerkøreren
Racerkøreren
Mikkel O. Pedersen har det travlt for tiden. Et kik på kalenderen
på hans smartphone viser, at hans program indenfor fire uger tæller
deltagelse i to afdelinger af FIA World Endurance Championship,
langdistanceløb på dansk grund, kører-coaching og trackdays.
Heller
ikke i år fik Mikkel O. Pedersen det ternede flag at se på Le
Mans.
"Det
er en meget hektisk periode, jeg er inde i," fortæller
racerkøreren fra Struer. "I sidste weekend stod den på en
afdeling af Danish Endurance Championship på Ring Djursland, hvor
jeg kørte sammen med Walther Trabjerg i hans Porsche 911 GT3 R og
i øvrigt igen satte en ny banerekord."
"I
den kommende weekend drager hele teamet til Padborg Park, hvor vi
skal have Porscher klar til fire kørere. Jeg skal ikke selv køre,
men jeg kommer ikke til at kede mig, for jeg skal analysere data
og coache de fire kørere. Det er faktisk meget spændende, men
også meget givende. Kasper Søholm kørte også i weekenden. Han
er i gang med sin anden sæson hos os, og det er spændende at
opleve den udvikling, han er igennem, hvor han lærer og lytter og
senest tog sin første løbssejr på Ring Djursland."
Mikkel
O. Pedersens personlige sportslige fokus ligger dog i udlandet. I
VM-serien for sportsvogne. 24-timersløbet på Le Mans er netop
overstået og forude venter 6-timersløbet på Monza i
Norditalien.
"Le
Mans var noget møg," siger Mikkel O. Pedersen, der blev ramt
af en overivrig konkurrent i en kollision, som endte med at koste
den videre deltagelse. "Havde vi ikke haft uheldet, tror jeg,
at vi kunne være nået langt. Ved nogle af de foregående løb
havde vi døjet med bilen, men nogle nye dæmpere til undervognen
gjorde, at den på Le Mans kørte meget bedre."
"Jeg
skulle til at overhale en Ferrari på langsiden. I stedet for at
vente et par sekunder med den overhaling, valgte køreren bagved i
den hurtigere LMP2-bil nærmest at tage cykelstien i brug. Det
gjorde ondt, da han ramte mig, og han flyttede mig næsten to
vognbaner, så jeg røg sidelæns ind i autoværnet."
Med
skæve hjul, skadet karrosseri og utallige lysende alarmlamper fik
Mikkel O. Pedersen haltet bilen i pit, hvor mekanikerne fra Proton
Competition fik gjort den klar igen, mens han var til lægecheck.
Snart var han tilbage i bilen.
"Bilen
var svær at styre. Den var svær at få rundt i venstresvingene,
og højresvingene tog den næsten selv. Ved høj fart hoppede
bilen op og ned, så du skulle virkelig holde godt ved den,"
fortæller han. Senere valgte teamet at trække bilen ud af løbet.
"Det viste sig, at både bærearmene og selve chassiset gav
efter."
Næste
gang Mikkel O. Pedersen sidder bag rattet af Proton Competitions
Porsche 911 RSR-19 bliver den 7.-9. juli, hvor årets femte
afdeling af FIA World Endurance Championship køres på den
legendariske Monza-bane ved Milano.
|