Mikkel
O. Pedersen: "Godt at komme i gang igen"
Racerkøreren
fra Struer indledte året i Asian Le Mans Series
Fire
firtimersløb indenfor ni dage. Det var sæsonstarten for Mikkel
O. Pedersen, da han sammen med sine to VM-kolleger fra sidste sæson
– italienske Matteo Cairoli og schweiziske Nicolas Leutwiler –
deltog i Asian Le Mans Series.
Mikkel
O. Pedersen indledte sæsonen i Herberth Motorsports Porsche
(foto: Asian Le Mans Series).
"Det
var virkelig godt at komme i gang igen, og vi blev i den grad sat
på arbejde i de fire løb," siger racerkøreren fra Struer
om sin deltagelse i Asian Le Mans Series. Løbsserien fandt sted på
dels Dubai Autodrome, dels Yas Marinas-banen i Abu Dhabi.
"Den
første bane kendte jeg fra tidligere, mens Yas Marinas var ny
ikke bare for mig, men også for Matteo og Nicolas. Heldigvis lærte
vi den hurtigt at kende, og så havde vores team – Herberth
Motorsport – også erfaring med banen fra nogle løb i december
og januar."
Trioen
startede i en Porsche 911 GT3-R i GT-klassen, der med sine 24
deltagere udgjorde mere end halvdelen af feltet på 45 biler.
"Reglerne
siger, at teamets bronzekører skulle kvalificere bilen, og det
betød, at vi skulle starte alle fire løb fra den bageste halvdel
af feltet," fortæller Mikkel O. Pedersen. "Til det første
løb i Dubai fik vi arbejdet os frem fra 14. til femtepladsen,
mens vi var uheldige i det andet. Her kom Nicolas i karambolage
med en anden bil, så diffuseren i bilens bagende blev ødelagt.
Det gjorde den virkelig svær at køre specielt i højfartssvingene
og under nedbremsningerne, så det gjaldt bare om at fuldføre."
På
Yas Marinas-banen var Mikkel O. Pedersen og hans to teamkammerater
tæt på at bringe deres Porsche frem til en podieplacering.
"Inden
det første løb var vi klar over, at det ville være svært at
indhente størstedelen af bilerne, som startede foran os, så vi
valgte en anden strategi end stort set alle andre teams, og den så
på et tidspunkt ud til at virke for os," forklarer han.
"Vi havde forventet, at der ville komme safety car, men det
gjorde der ikke, da en bil røg i autoværnet. I stedet kom der rødt
flag, og det ødelagde vores strategi. Var der blevet safety car,
kunne vi være blevet enten etter eller toer."
"I
det andet løb på Yas Marinas var Nicolas også i kontakt med en
konkurrent. Det gav en snurretur, og da løbet sluttede, var vi
firer mindre end otte sekunder efter bilen på tredjepladsen.
Snurreturen kostede mere end de otte sekunder, og det er bare små
ting, som er afgørende i disse løb. Den fjerdeplads kan vi godt
være tilfredse med, når vi i alle løb har skullet arbejde os
frem gennem rækkerne."
|