Pilgaard vendte frustration til sejr

 JJ Media

Det lykkedes Casper Pilgaard at få en frustrerende start på søndagen endt til noget positivt til sidst, da tredje af deling af Oktan 100 Super GT Danmark blev kørt på Ring Djursland.

Banen har altid hørt til blandt favoritterne for den unge kører fra Ryomgård, men denne weekend var det for første gang i denne type racerbil.

Inden weekenden indtog han en 10. plads i det generelle mesterskab, men en fin 3. plads i Am mesterskabet, som blandt andet for de nye kørere i klassen.

 

Mekanikerne havde haft travlt op til weekenden, da motoren gik sig en tur ved den forrige løbsweekend. Men den opgave løste de heldigvis til UG, så Casper kunne hoppe i bilen til første træning lørdag morgen.

Her startede det rigtig godt med 6. hurtigste tid af alle. Kun til allersidst var der et problem med koblingen, som de dog hurtigt fik løst inden 2. træning, lige over middag. Her havde konkurrenterne virkelig skruet op for blusset, mens Casper ikke helt kunne sætte samme tid som i første træning. Dermed blev det til 13. hurtigste tid blandt de 16 biler.

Bilens opsætning blev optimeret en anelse, inden kvalifikationen blev kørt lørdag eftermiddag. Casper satte 7. hurtigste tid af alle i første del af kvalifikationen, og gik derfor videre til anden del, hvor det blev til 10. startposition, men endnu vigtigere, den næsthurtigste kører blandt Am kørerne.

Søndag morgen var der en kort 20 minutters Warm Up, hvor grebet i banen dog ikke var helt ligeså højt som dagen forinden, da det havde regnet en anelse natten mellem lørdag og søndag. Asfalten var dog tør nok til tørvejrsdæk, men alle kørte langsommere tider. Med 10. hurtigste tid af alle, og den bedste Am kører, tydede det på at eftermiddagen kunne blive ret god.

 

Det blev en noget urolig start på Heat 1, hvor der var flere kørere i feltet som tyvstartede. Heldigvis blev Casper ikke lokket med til at gøre det samme, så han kom fint af sted, og holdt position. Der gik dog ikke længe inden der kom Safety Car på banen, da en af konkurrenterne var kørt af, og hans bil holdt i vejen. Det blev hurtigt løst af banens personel, så løbet kunne genoptages.

Pilgaard fik stille og roligt arbejdet sig op i feltet, og var oppe på 8. pladsen, indtil bilen blev ramt af en bagvedkørende konkurrent. Det kostede så meget tid, inden Casper var tilbage på rette køl, at han faldt ned på næstsidstepladsen, uden mulighed for at kunne avancere mere i heatet. Til hans held, var der nogle andre kørere, som havde lidt skærmydsler, så han trods alt kunne krydse målstregen på P10, hvilket var en 4. plads blandt Am kørerne.

 

Det var også startplaceringen til løb 2, hvor det gik umådelig tæt for sig, i de første omgange af heatet. Casper lå og lurede på at komme forbi en forankørende, da gik lidt harmonika effekt i den, og en bagvedkørende ikke fik stoppet i tide, hvilket kostede endnu en skade på bagenden af Pilgaards racer.

Denne gang mistede han dog ikke nogen placeringer ved det, og kunne krydse målstregen som generel 9’er, og toer i Am.

 

Kvalifikationen samt de to løbsresultater, gjorde at Casper skulle starte fra 8. pladsen til det tredje og sidste heat. Det blev heldigvis et heat helt efter bogen, men de tidligere skader på bilen, gjorde at den ikke kørte helt optimalt længere. Heldigvis lykkedes det at køre en fin 7. plads hjem, og ikke mindst en førsteplads blandt Am kørerne.

Så weekenden sluttede alligevel med en stor pokal til trofæhylden derhjemme i Ryomgård.

 

Efter weekendens kørsel, er han rykket frem som 9’er i det generelle mesterskab, og på en 3. plads i Am mesterskabet.

Nu har holdet små 14 dages forberedelsestid, inden der skal køres på Padborg Park den 10.-11. oktober.

Pilgaard Motorsport

Hit Counter