Light Race lige til glemmebogen for Pilgaard

 JJ Media

Det blev et Light Race lige til glemmebogen for Casper Pilgaard, da sæsonens andet Oktan 100 Super GT Danmark blev kørt på Padborg Park.

Løbet skullet have været afviklet som Night Race, men det blev ændret til et rent dagsløbs uden tilskuere grundet COVID-19 situationen.

Den unge kører fra Ryomgård på Djursland kom til løbet som førende i Am mesterskabet, og 8’er i det generelle mesterskab.

 

Træningen blev kørt fredag formiddag, hvor Casper satte 4. bedste tid ud af alle, med en umådelig hurtig tid, som slog hans personlige bedste omgangstid på banen.

Derfor var holdet meget fortrøstningsfulde forud for kvalifikationen, der blev kørt først på eftermiddagen. De havde bestemt også noget at have håbet i, da han satte den næsthurtigste tid af alle i den første del af kvalifikationen, med en endnu bedre tid end i træningen.

Kvalifikationen er todelt, hvor de 12 hurtigste kørere skal kvalificere sig endnu en gang. Her blev til det til 6. hurtigste tid, da han ikke ramte omgangen helt perfekt – men selv P6 er rigtig godt, i det utroligt tætte felt.

Lørdag formiddag blev der kørt en kort Warm Up, hvor han var 7. hurtigste mand, ud af de 18 kørere på banen. Men der var heller ikke nogen grund til at presse bilen alt for hårdt, i en betydningsløs Warm up.

 

6. hurtigste tid i kvalifikationen gav 3. startposition til løbet, da man bytter rundt på top 8.

Det blev en fantastisk start for Casper, hvor han hurtigt kom op på andenpladsen. Der blev dog presset rigtig hårdt på fra de bagved liggende kørere, som havde været hurtigere i kvalifikationen. Selvom han tabte et par placeringer, var han stadig på vej mod et potentielt top-6 resultat.

På løbets allersidste omgang, blev han dog ramt af en bagvedkørende bil, som forsøgte sig med et overhalingsforsøg, der sendte begge biler af banen. Casper undgik med nød og næppe at ramme autoværnet, men sad uhjælpelig fast i gruset. Dermed gik han glip af en masse point. Men heldigvis var der to løb mere, hvor der var mulighed for at samle point.

Mens første løb blev kørt på tør asfalt, havde det regnet inden andet løb. Heat 2 blev startet fra 14. pladsen, og som altid var der masser af kampe i midterfeltet. Selvom Pilgaard umiddelbart virkede til at have et fartoverskud i forhold til konkurrenterne, var det ikke muligt at komme længere frem end 12. pladsen.

 

Heldigvis var asfalten tør til løb 3, hvor han skulle starte fra 10. pladsen. Han tabte et par placeringer på første omgang, men begyndte at kæmpe sig fremad i feltet igen. Han nåede op på 9. pladsen, inden at der pludselig kom en masse røg fra bilen, og Casper hurtigt måtte finde et sted at parkere, og komme ud af bilen i en fart.

Efter bilen kom tilbage til mekanikerne, kunne de konstatere et hul i motorblokken, hvor olien løb ud af – og dermed ned på udstødningen, som gav røgudviklingen.

Men super super ærgerlig afslutning på en weekend, som ellers kunne være blevet yderst pointgivende.

 

De indkørte point i kvalifikationen, heat 1 og heat 2, gjorde at han aktuelt er på 10. pladsen i det generelle, mens han er faldet tilbage på 3. pladsen i Am stillingen.

Nu står den på motorudskiftning hjemme på værkstedet, inden der skal køres på Ring Djursland den 26.-27. september, som Casper Pilgaard elsker at køre på.

Pilgaard Motorsport

 

Hit Counter