Yokohama SuperCup tilbage for fuld kraft
Yokohama SuperCup kan nu endelig få startet 2020 sæsonen.

 JJ Media

COVID-19 situationen har spændt ben for mange tang, inklusiv den første halvdel af sæsonen, som nu består af Padborg Park i denne weekend, og FDM Jyllandsringen i slutningen af oktober. Selvom sæsonen er forkortet, kan den bedste kører efter de to weekender stadig kalde sig for 2020 mester.

15 kørere har i skrivende stund tilmeldt sig weekenden, hvor vi har en god blanding af tidligere kørere i klassen, og nogle helt nye ansigter.

2018 mesteren Michael Vesthave jr er tilbage i feltet, hvor han igen stiller til start i den mesterskabsvindende BMW 320i E46. Han skal kæmpe mod en af sine gamle konkurrenter, Tino Vang Jørgensen, der igen stiller op i den velkende Seat Leon Supercopa, men i helt ny bemaling.

Thue Henriksen er tilbage med den BMW E36 Compact, som han har brugt skiftevis i Yokohama SuperCup og Youngtimer klasserne. Han står i telt sammen med Vesthave jr, og de to kan meget vel gå hen at blive en meget hurtig kombination.

 
Michael Holm trækker i kørerdragten igen, og gør comeback i denne hvide VW Polo GTI. Den er noget mere kraftfuld end den Citroen Saxo, som han tidligere har kørt ræs i. Foto: Michael Holm

Lars Højris fortsætter hvor han slap i 2019, med den samme Peugeot 208 GTI, som han har vist god fart i. Kim Villebæk har brugt det sidste års tid på at bygge en helt ny Volkswagen Polo AW GTI, som er den allernyeste generation fra det tyske mærke, så han og teamet er yderst spændte på, hvordan debutweekenden kommer til at forløbe.

Det bliver dog ikke den eneste nybyggede bil i weekenden. Michael Nymark har været i gang på værkstedet, hvor han har skruet en rigtig flot BMW E36 GTR sammen.

Michael Holm har holdt en pause fra motorsporten i de seneste 10 år, hvor han senest var aktiv i en Citroen Saxo. Det begyndte dog at krible i speederfoden igen, og så fik han fat i en VW Polo GTI, som han håber på lidt succes i. Bjarne Haa stiller op i en næsten identisk bil, som dog har fået lidt kosmetiske operationer hist og pist, men grundlæggende er den samme som Holms.

Oliver Rømer og Jens Kristoffersen stiller op i de to Seat Ibiza racere, som sluttede 1-2 i sidste års mesterskab. De har dog kun haft en enkelt løbsweekend i dem indtil nu, plus nogle testdage, så de håber på at være med fremme, men kender reelt ikke deres fart i forhold til konkurrenterne. De kørt dog ræs mod Højris tidligere på året, hvor de tidsmæssigt var ret tæt på hinanden – men er det nok i forhold til alle de andre konkurrenter i Yokohama SuperCup?

  Kim Villebæk er stadig ved at finpudse de sidste detaljer hjemme på værkstedet, og er meget spændt på hvordan at den helt nye VW Polo AW GTI kommer til at køre på banen. 
Foto: Villebæk Racing

Brian Johannesen har tidligere været med helt fremme i Yokohama 1600 Challenge, men efter et par års pause, har han nu fået fat i den VW Polo GTI, som Mikkel Bang Johnsen og Jakob Sevel Andersen tidligere har kørt topresultater hjem i. Det bliver spændende at se hvor hurtigt han vender sig til bilen.

Steffan Jusjong har også haft travlt hjemme på værkstedet. Her er der blevet brygget på en helt ny Renault Megane R.S. som er blevet bygget med inspiration i deres TCR racer, men uden at gå til helt så store ekstremer, som en TCR bil er.

Far og søn Christensen – Lars og Morten, vender også tilbage til klassen. Lars har overtaget den Seat Leon, som Morten tidligere har kørt. Han er stadig ved at vende sig til bilen, men finder mere og mere fart, for hver gang at han er på banen. Morten fortsætter i den røde og hvide Audi TTS, som han bliver hurtigere og hurtigere i. De elektroniske problemer, som han tidligere har døjet med, er efterhånden ved at være luget ud, og efterårssæsonen 2019 forløb ret godt for den fynske kører.

Sidst men ikke mindst, stiller Steen Lehmann op i en Peugeot 307, som vi tidligere har set kørt af Tue Lassen. Lehmann tyvstartede sæsonen sidste weekend på Ring Djursland, hvor han deltog i et Youngtimer løb, og begyndte at føle sig mere og mere tryk i bilen, hvilket bestemt også kunne aflæses på omgangstiderne.

  Det er en rigtig flot og velbygget BMW, som Michael Nymark har fået skruet sammen. Det har holdet også en tradition for, med den anden BMW, som holdet tidligere har kørt Youngtimer med. Det bliver rigtig spændende at følge ham i Yokohama SuperCup 200 mesterskabet.  
Foto: Michael Nymark

Udover det generelle Yokohama SuperCup mesterskab, har Kørerforeningen også introduceret Yokohama SuperCup 200, hvilket er for biler med maksimalt 200 hk, og med et lidt tungere vægt/effekt forhold, så knapt så pumpede biler også kan deltage i klassen. Denne weekend deltager Kim Villebæk, Steen Lehmann, Bjarne Haa og Michael Nymark i den klasse. Samtidig med at de kører om deres egne point, scorer de også point til det generelle Yokohama SuperCup mesterskab.

Michael Holm, Lars Christensen, Steen Lehmann og Bjarne Haa har dog lidt ekstra at køre om, da de også skal kæmpe om Oldboysmesterskabet, som er for kørere over 45 år.

I weekenden skal klassen dele banetiden med Special Saloon Car, men de hurtigere Lamborghini og Ferrari racere skulle gerne være så meget hurtigere ude på langsiderne, at de ikke får den helt store indflydelse på Yokohama SuperCup kørerne.

Tidsplanen for weekenden lyder som følger (ret til ændringer forbeholdes):

Lørdag
Træning 09.20
Kvalifikation 12.45
Løb 1 16.45

Søndag
Løb 2 09.50
Løb 3 13.40

Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup 

Hit Counter