Fuldstændig vandvittig Djursland weekend

 Af JJ Media

Det blev en fuldstændig vandvittig 6. afdeling af dette års YTCC Mesterskabet, da serien besøgte Ring Djursland.

Indtil nu i sæsonen, har man forholdsvis nemt kunne tippe på weekends sejrherrer, men sådan skulle det ikke gå denne gang.

41 biler var mødt op til weekenden, fordelt på de tre Divisioner.

Mick Søgaard var førende i Division 1 foran Bent Dyhre Hansen og Keld Graabæk.

Ole Sondrup var i front af Søren Christensen og Kim König i Division 2, mens Peder Skipper var i front af Division 3 foran Leed Henrik Leed og Kenneth Engelberg Olsen.

 
 Division 2 feltet var weekendens største for YTCC. Og så er dette billede endda med tør asfalt, så længe at det varede.

Løbet på Djursland var sæsonens næstsidste, og derfor spidsede mesterskabsduellerne også til.

Youngtimer Divisionerne var delt op denne weekend, bortset fra at Division 2 og 3 skulle køre kvalifikation sammen lørdag formiddag. Her kom klassen for første gang på tværs af vejrguderne, som havde leveret en omgang vand på banen en halv times tid inden starten på kvalifikationen.

Det blev så ikke gjort bedre af et oliespild får minutter inde i kvalifikationen, hvilket gjorde det endnu svære for kørerne.

Anders Tage Jensen var den bedste mand til at håndtere de svære forhold i Division 2. Han slog Kim König og Claus Andersen, mens Ole Sondrup var helt nede på P5 og Søren Christensen på P14.

Kenneth Engelberg Olsen var den hurtigste mand i Division 3, foran Peder Skipper og Lars Lundgaard, mens Lars Henrik Leed var tilbage på P6.

 
Der var stor variation i Division 3 feltet, både hvad angik farver men også bilvalg. Og langt størstedelen var i top 3 på et tidspunkt i løbet af weekenden.

Selv om banen var mindre våd til Division 1 kvalifikationen, var der stadig et oliespor som plagede kørerne. Bent Dyhre Hansen var bedst til at styre uden om den, og slog Mick Søgaard og Torben Nielsen. Vi skulle tilbage på P6 for at finde Keld Graabæk, der kun nåede 3 omgange i kvalen, inden teknikken drillede.

Division 3 bilerne fik weekendens første næsten tørre omgange i deres Heat 1. Det var dog ikke Kenneth Engelberg Olsen der kom bedst af sted, men i stedet førte Lars Lundgaard den første omgang foran Olsen, mens Peder Skipper lå P3. Der gik dog ikke længere end til anden omgang, inden Olsen var i front, mens også Skipper kom forbi Lundgaard få omgange senere.

Længere tilbage i feltet blev der også byttet en masse pladser. Niels Møller nåede desværre ikke ret lang i heatet, da teknikken fejlede på vej ud af første sving.

 
Der var som sædvanligt et overtal af BMW’er i Division 1, men det var faktisk fortrinsvis andre bilmærker i top 3 denne gang.

Per Vestergaard havde et begivenhedsrigt løb, hvor han lå i kamp med Erik Nielsen, og på et tidspunkt var ude at snitte autoværnet, og efterlod nogle grimme ridser og buler på den ellers flotte Porsche 924. Det blev ikke bedre 3 omgange før mål, hvor han havde en spektakulær afkørsel på vej ud af skoven. Han var helt oppe at køre på græsbanken, inden bilen gravede sig ned i gruset.

Men det blev altså Kenneth Engelberg Olsen der vandt heatet foran Peder Skipper og Lars Henrik Leed.

Division 2 bilerne fik fornøjelsen af at starte på tør asfalt. Anders Tage Jensen tog starten foran Ole Sondrup, mens Frank Jakobsen skød frem fra 4. startposition. Claus Andersen fik dog hurtig tilbageerobret P3, mens Sondrup fik kørt sig op på førstepladsen.

 
John Lykke Gregersen (276) havde debut i YTCC denne weekend, men der var et par gange hvor bilen ikke helt ville derhen hvor han ville.

Kim König kom tilbage fra en skidt start, og kom op på 3. pladsen i løbet, men havde en tæt duel med Anders Tage Jensen, Claus Andersen, Kurt Poulsen og Søren Christensen om anden- til sjettepladsen.

5 minutter før afslutningen af løbet skiftede vejret fuldstændig, og en regnbyge drev ind over banen. Derfor måtte alle på listefødder. Det gik i store træk også fint – indtil det virkelig sagde bang. Anders Tage Jensen fik problemer under en nedbremsning, og endte med både at ramme Kurt Poulsen og Kim König, så alle tre biler endte i gruset.

Mens Ole Sondrup kunne køre en suveræn sejr hjem, sluttede Søren Christensen på andenpladsen foran Henrik Have Jakobsen.

 
 Kenneth Engelberg Olsen og Lars Lundgaard var i duel med hinanden et par gange henover weekenden – ikke altid med lykkelig udgang.

Weekenden var desværre slut for Anders Tage Jensen pga. store skader på fronten af hans BMW, mens både Poulsen og König brugte et par timer på at banke buler ud, og herefter var de klar igen.

Alle Division 1 kørerne fik travlt med at skifte til regndæk, inden de skulle på banen. Eller det vil sige alle på nær Torben Nielsen som satsede på slicks. Lad os bare slå det fast med det samme – det var ikke nogen succes, og han tabte alt for meget i starten af løbet, til at han kunne gøre sig gældende da det blev slicksvejr mod slutningen.

Bent Dyhre Hansen tog starten, men Mick Søgaard gik kort tid efter i front, mens Peter Mikkelsen var kommet op på P3 i den orange Porsche 944 S2. Og netop Mikkelsen skulle vise sig at have en fordel mod slutningen af løbet, hvor hans dæk så ud til at være meget bedre end ”BMW dækkene”, og kunne dermed føre de sidste tre omgange, og vinde løbet foran Mick Søgaard og Bent Dyhre Hansen.

 
Anders Tage Jensen havde allerede problemer under nedbremsningerne tidligt i heat 1 – længe inden regnen kom.

Division 3 havde lige et løb mere at køre lørdag eftermiddag, mens de to andre kunne vente til søndag formiddag. Det løb blev kørt på en knastør bane.

Kenneth Engelberg Olsen startede fra Pole Position, men var uheldig at flette hjul med en konkurrent allerede inden første sving, hvilket kostede et hjulophæng, og dermed var han ude af løbet.

I stedet udnyttede Peder Skipper chancen til at gå i front af heatet, efterfulgt af Lars Henrik Leed. Sådan lå de to langt ude i front, mens Lars Lundgaard forsøgte at holde fast i 3. pladserne. Han blev dog dømt til at have lavet en tyvstart, så han skulle to gange igennem strafbanen.

Det overlod 3. pladsen til Benny Kudahl, som dog hurtigt kom i kamp med Lundgaard igen. Begge blev dog overhalet af Erik Nielsen, så det blev Peder Skipper som vinder af heatet foran Lars Henrik Leed og Nielsen.

 
 Mick Søgaard (168) og Bent Dyhre Hansen (170) har skiftes til at tage Division 1 sejrene sæsonen igennem. Sådan skulle det ikke helt gå denne weekend.

Søndag formiddag fik Division 2 fornøjelsen af at starte YTCC dagen, og det endda i tørvejr, men stadig med let fugtig bane grundet regnvejr tidligere på dagen.

Allerede inden løbet startede var der dramatik, da Ole Sondrup var en tur i pit inden starten gik pga. et løst hjul. Mekanikerne fik dog det hele spændt efter, så han var klar til at starte fra pitlane.

Dermed havde Søren Christensen ”arvet” Pole Position, og det udnyttede han til fulde, og lå i mange omgange foran Frank Jakobsen.

Herefter gik det virkelig hurtigt. Kurt Poulsen var startet fra 8. position men var hurtigt oppe på P3. Poulsen var dog langt fra færdig, og 6 omgange før målflaget snuppede han førstepladsen foran Christensen, mens Jakobsen forsøgte at holde König og Sondrup stangen – som altså havde overhalet henholdsvis 5 og 14 kørere på 8 omgange.

 
Lars Henrik Leed har Djursland som lidt af en favorit – i hvert fald når det er tørvejr. For som han selv sagde, så var han ikke helt så dus med den som den Volvo Amazon, som han også har i vognparken.

Jakobsen havde et spektakulært spin ud af sidste sving, da han under en overhaling af en langsommere bil fik det ene baghjul ud på græsset, hvilket sendte ham på tværs af banen og ind over glatbanen. Han kunne selv køre videre, men havde tabt pladsen til Sondrup

Først måtte König parkere den spektakulære Peugeot 306 på grund af koblingsproblemer, og så var Sondrup oppe på 3. pladsen, hvor han også sluttede på ude på banen efter Poulsen og Christensen.

Meeen – Kurt Poulsen havde desværre en 10 kg for let bil, så han blev udelukket fra heatet og dermed fik Søren Christensen sejren foran Ole Sondrup og Frank Jakobsen. Super ærgerligt for Poulsen, hvor de 10 kg ikke var det der udgjorde fartforskellen – men regler er regler.

Herefter fik Division 1 bilerne 15 minutter plus en omgang til at kæmpe om pladserne. Og kæmpet, det blev der. Peter Mikkelsen startede fra Pole Position, men blev allerede overhalet af Bent Dyhre Hansen inden første omgang var slut. Herefter sad Hansen tungt på førstepladsen, som han ikke afgav igen.

 
 Kim König og Ring Djursland var ikke specielt gode venner denne weekend. Nu må han hjem og klargøre bilen, og så revanchere sig til finalen på Ring Knutstorp.

Sebastian Petersen viste de første seriøse livstegn i weekenden, da han fik kørt Toyota Supra’en op på andenpladsen, foran Peter Mikkelsen, der sluttede heatet som 3’er.

Jamen hvad så med Mick Søgaard, hører vi folk spørge. Jo, han fik problemer med gearkassen få omgange inde i løbet, og måtte herefter liste den hjem med to kun tilbageværende gear.

Keld Graabæk og Sebastian Petersen havde haft et tæt øjeblik tidligt i løbet, og det resulterede i at Graabæk kørte en smule mod kørselsretningen, for at komme tilbage på banen igen. Det syntes dommerne ikke så godt om, så derfor blev Graabæk beordret til at parkerede bilen i det heat. Han var dog i forvejen faldet langt tilbage i heatet.

Troels Trærup havde et par spændende øjeblikke ude på banen. Først var han en tur ind over græsset ved ”Trapperne” men kom tilbage på asfalten igen. Herefter knækkede gearstangen på den hvide Audi TT, så han kun havde en lille stump at skifte med, hvilket ikke just gjorde opgaven nemmere. Han fik dog kæmpet sig hjem på 7. pladsen.

 
Søren Christensen var flyvende i den flotte BMW, og har efterhånden fundet en rigtig god opsætning til bilen, som er inspireret af BMWs Nürburgring 24 timers vinderbil 

Division 3 fik også fornøjelse af at køre deres sidste heat i tørvejr, så alt deres kørsel på nær kvalifikationen, blev kørt på tør bane.

Peder Skipper kiksede starten fra Pole Position, og lod derfor Lars Henrik Leed få en stor føring, mens Erik Nielsen hoppede op på andenpladsen foran Lars Lundgaard. Skipper fik dog styr på situationen igen, og på løbets 4. omgang var han tilbage på tredjepladsen.

Lars Lundgaard og den nu reparerede Kenneth Engelberg Olsen var uheldige at ramme ind i hinanden ude på banen. Lundgaard blev sendt på tværs af banen, og var lige inde og kysse dækbarrieren, men kunne fortsætte. Dommerne gav Olsen to strafbaner for kontakten.


Bent Dyhre Hansen var så tæt på, og så alligevel ikke i heat 3. Men han kunne trods alt glæde sig over heat 2 sejren, hvis det var nogen trøst.

Lars Henrik Leed lukkede weekenden af med en sejr foran Erik Nielsen og Peder Skipper.

Division 2 løbet startede i tørvejr, men grå skyer hang i horisonten. Søren Christensen startede fra Pole Position, og holdt denne fra start til mål. Bag ham var Frank Jakobsen længe på andenpladsen, inden Ole Sondrup smuttede forbi, og kørte andenpladsen hjem foran Jakobsen.

Selvom det lyder som et småkedeligt løb, var det alt andet end kedeligt. Efter blot 4 omgange af heatet kom der et regnskyl som mange tropiske lande ville være stolte af. Visse af bilerne kørte 40-50km/t ned af langsiderne, og lavede alligevel hjulspin hele vejen ned. Man skal jo huske på at alle var ude på slicks!

 
 Niels Møller (320) og Orla Iversen (325) kæmpede indædt gennem en stor del af heat 3. Møller endte med at vinde den duel, da Iversens grønne BMW havde lidt problemer med at komme ud af svingene.

Anders Lundgaard havde haft en tur gennem gruset på første omgang af løbet, og tabte en masse tid. Men da først regnen kom, var han flyvende – og havde han ikke tabt al den tid ved starten af løbet, ville han nok været sluttet på podiet. Han kørte i hvert fald op imod 7 sekunder hurtigere pr omgang.

Men flot kørt af alle kørerne i Division 2, hvor der var meget få besøg i gruset, på trods af at alle var ude på tørvejrsdæk.

Division 1 fik igen fornøjelsen af en drivvåd bane, men her havde alle kørere regnvejrsdæk på bilerne.

Bent Dyhre Hansen startede fra Pole Position, og stak meget hurtigt af fra forfølgerne, som om han kæmpede mod en langsommere Division. Peter Mikkelsen lå længe på 3. pladsen, men havde Torben Nielsen helt oppe bag sig, og var under maksimalt pres på den regnvåde bane.

Hansen havde en føring på 22 sekunder – indtil han fik forbremset sig for enden af Trapperne. Heldigvis var der jo baghjulstræk på BMW raceren, så han kunne bakke sig tilbage på banen, og fortsætte. Så var forspringet nede på blot 8 sekunder.

Men så trak han da bare elastikken ud igen, og var helt oppe på 16 sekunder igen – inden det som bare ikke måtte ske, skete. Under en overhaling af en konkurrent, der skulle sættes en omgang tilbage, kom det til kontakt mellem de to, og forkofangeren på BMW raceren blev bukket helt ind under bilen, så det ikke længere var muligt at styre bilen rundt. To omgange før mål, måtte han parkere den i vejsiden – og der gik mange minutter inden at han steg ud af bilen…

 
Sebastian Petersens Supra var ikke helt samarbejdsvillig denne weekend. Der var tendens til understyring i regnvejret, og så var der en olielækage på bilen i heat 3.

I stedet kunne Peter Mikkelsen køre sejren hjem, mindre end et sekund foran Torben Nielsen, mens Troels Trærup kørte en sensationel 3. plads hjem – med en repareret gearstang – mindre end et sekund foran Chris Leonhard.

Weekendens resultater har givet lidt ændringer i Mesterskabsstillingerne 

Afstanden mellem Peder Skipper på P1 i Division 3 og Lars Henrik Leed på P2 er fuldstændig status quo. Kenneth Engelberg Olesen har tabt afstand til de to forreste, så han skal hente 50 point på Skipper, for at kunne vinde Mesterskabet. Lars Lundgaard har stadig en lille mulighed for at tage 3. pladsen, såfremt at han tager turen til Sverige til finalen.

I Division 2 har Ole Sondrup fået opbygget et rigtig pænt forspring til Søren Christensen på P2, så Sondrup ikke engang behøver at slå Christensen i Sverige, men faktisk allerede har mulighed for at lukke Mesterskabet i heat 1. Frank Jakobsen indtager aktuelt 3. pladsen, men Kim König er lige bagved, så de to sikkert får en drabelig duel.

 
Anders Lundgaard var weekendens positive overraskelse i Heat 3. Rallycross generne kom ham til gode hele to gange – første gang da han skulle grave sig ud af gruset, og anden gang under det meget nedsatte vejgreb under de monsunlignende tilstande.

Mick Søgaard kan faktisk allerede hæve hænderne over hovedet og kalde sig Danmarksmester i Division 1. Han har fået opbygget et så stort forspring til Bent Dyhre Hansen på andenpladsen, at han ikke kan hentes. Bent Dyhre Hansen er så godt som sikker på andenpladsen, da Keld Graabæk SKAL vinde alle 3 heats, for at kunne snuppe pladsen.

 
 Peter Mikkelsen (111) blev weekendens store overraskelse i Division 1, for regnvejret var lige noget der passede den orange Porsche 944 S2. Her ses han i duel med, ikke Tommy Dam Kieffer, men Torben Nielsen, der havde lånt Kieffers BMW.

YTCC har nu to ugers pause, inden finaleweekenden i 2018 Mesterskabet skal køres på Ring Knutstorp i Sverige. Her skal sæsonens sidste pokaler, og ikke mindst Mesterskabsplaceringer, uddeles.

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge