2018 på godt og ondt for Lovic
2018 var året, hvor Mirza Lovic for alvor vendte tilbage på racerbanerne, og det blev et år på godt og ondt.

 Af JJ Media

Med en fortid i Formel Ford og Advan Cup, faldt valget på Yokohama 1600 Challenge, hvor der blev indkøbt en Suzuki Swift Sport i efteråret 2016.

2017 blev brugt til at få bilen gjort i tip-top stand, samt køre 3 løbsweekender, for at få teknikken prøvet af. Mirza havde ikke kørt en fuld racersæson siden 2009, så fysikken skulle også bygges op igen, for ikke at glemme det mentale i at køre racerløb

Med en stor tak til LB Bilcenter, kom med på vognen forud for 2018 sæsonen

 

Sæsonen startede i april på Padborg Park, hvor det blev til en 8. og 5. plads i de to løb.

To uger senere var feltet draget videre til FDM Jyllandsringen nær Silkeborg, hvor det blev til en 4. og 9. plads. Det helt store lyspunkt ved netop denne weekend, var at det blev til 4. startposition i kvalifikationen, få tusindedele fra 3. position.

Ved sæsonens 3. weekend kom forløsningen endelig, da det blev til en flot 3. plads på Padborg Park i heat 1, hvilket resulterede i 6. startposition til løb 2, som blev holdt hele vejen i mål.

Efter en masse timers forberedelse hjemme på værkstedet, blev den sorte Suzuki Swift Sport med Dannebrog på taget, og startnummer 35 i sideruden, læsset på autotraileren, med GPS’en stillet ind på Lausitzring, der ligger mellem Berlin og Dresden.

 

I Yokohama 1600 Challenge får man succesballast med i bilen, når man slutter i top 5. Derfor var der 30 kg ekstra med i bilen, hvilket godt kunne mærkes på den hurtige tyske bane. Der var mange hurtige sving, og selvom Team Lovic Racing forsøgte at kompensere for det med bilens opsætning, var det svært at følge med visse af konkurrenterne, der kørte helt uden ballast. Dertil drillede bilens ABS blok, hvilket gjorde at bilens bremseevne varierede fra sving til sving, så bilen nogle gange pludselig låste hjulene. Så weekenden var lidt en kamp mod teknikken.

Det vigtigste var dog at få en masse point med hjem, hvilket også lykkedes med yderligere 30 point ud for Mirzas navn i tabellen.

Hjemme i Danmark igen, blev sommerferien udnyttet til at få bilen tjekket igennem fra ende til anden, og samtidig give bilen et visuelt løft. Alt dette for at bilen skulle skille sig endnu mere ud fra mængden, og for at give samarbejdspartnerne LB Bilcenter, samt de nytilkomne Godthaab Autoreparation, Budweg, Valvoline samt Autoparts, endnu mere eksponering både på og udenfor banen.

Efter den første halvdel af sæsonen, indtog han 4. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet, med kun få point op til top 3.

Den sidste weekend i august, stod den på det prestigefyldte Grand Prix Danmark, som blev kørt på FDM Jyllandsringen. Efter en 4. plads i både træningen og kvalifikationen, lykkedes det også at holde denne position henover målstregen i løb 1.

En 4. position i løb 1, betød samtidig 5. startposition til weekendens andet løb. Da bilerne kørte igennem Sving 2, gik der et sus gennem både tilskuere og tv-seere på TV2 Sport. Et stort sammenstød, hvor der pludselig holdt biler på tværs af banen. Selvom Mirza forsøgte at undvige det bedste som han havde lært, kunne han ikke undgå bilerne og blev også selv ramt. Da dækrøgen havde lagt sig, og han havde fået sat bilen i første gear igen, kunne han heldigvis genoptage løbet, selvom bilen var meget såret.

Alligevel fik han også kørt point hjem, og kunne heldigvis også tage fra denne weekend med 4. pladsen i Mesterskabet intakt.

 

Der blev virkelig travlt hjemme på værkstedet i Odense, for allerede weekenden efter stod den på Night Race på Padborg Park. Bilerne skulle på banen hele 3 gange på blot en dag, hvor træning og kvalifikation var slået sammen til samme session. Mirza fik sat 3. hurtigste tid i træningen, der gik direkte over i kvalifikationen, hvilket resulterede i 4. startposition, kun 0,155 sekund fra Pole Position.

Den 4. plads blev holdt hele vejen til det ternede flag, hvor han kunne køre og kigge på bagenden af 3. pladsen, ikke langt foran snuden. Men jagten havde været så intens gennem de 14 omgange, at Mirza kørte løbets hurtigste omgang, af alle de 20 kørere.

Dagens andet løb blev kørt en time inden solnedgang, hvilket, med den lavthængende aftensol, gav en helt unik oplevelse.

Det blev et hårdt heat, hvor der blev kæmpet hårdt i det tætte midterfelt. Der lå en hel stribe biler, og kæmpede gennem det meste af løbet. 3 biler passede målstregen indenfor et sekund – desværre med Mirza som den sidste af de tre – på en generel 8. plads.

 

Inden finaleweekenden indtog han 4. pladsen i Mesterskabet, med gode muligheder for at kunne tage 3. pladsen, hvis alting flaskede sig for ham.

Det så det ud til at gøre ved starten af weekenden på FDM Jyllandsringen. 4. startposition efterfulgt af 5. position i første løb.

Nu var han rykket op på 3. pladsen, og med den nærmeste konkurrent startende langt tilbage i feltet, og manden på 5. pladsen lige foran snuden på den sorte Suzuki Swift Sport med nummer 35, skulle der mere eller mindre bare køres sikkert gennem heatet.

Den sikre kørsel kostede et par pladser i starten, men der var stadig ingen panik.

 

På løbets 6. omgang var der en konkurrent som absolut ville længere frem i feltet, koste hvad det vil. Det blev dyrt for Mirza, da han blev ramt på den højre bagskærm, lige ved overgangen mellem det gamle og nye banestykke. På det punkt af banen, er bilerne helt ude på skridgrænsen, hvilket også gør at tyngdepunktet ligger helt anderledes end normalt. Så den påkørsel vippede Mirza op på to hjul, og videre rundt på taget, inden han skøjtede ud i sandkassen, hvor bilen så landede på alle 4 hjul igen.

BANG – det var den sæson, og desværre også den 3. plads, da han blev slået med blot 5 point, og sluttede på den utaknemmelige fjerdeplads i DIF Danmarksmesterskabet.

Nu har teamet en lang vinter foran sig. Hvad der forhåbentlig bare skulle have været en let service og klargøring til 2019, er nu et kæmpe job, hvor stort set alt på bilen skal skiftes. Det er en kæmpe opgave – ikke kun mekanisk, men også økonomisk. Derfor er holdet også på jagt efter endnu flere samarbejdspartnere forud for næste sæson, så den sorte Suzuki Swift Sport kan blive pæn, og ikke mindst køreklar igen.

 

Team Lovic Racing vil endnu en gang takke LB Bilcenter, Godthaab Autoreparation, Budweg, Valvoline samt Autoparts for støtten gennem 2018.

Teamet og ikke mindst Mirza Lovic kan slet ikke vente til foråret 2019, hvor teamet igen er at finde på banerne – for nu skal den Mesterskabsmedalje altså hjem!

Team Lovic Racing