MNJ samler trådene til hæsblæsende nordisk Rally Cross-scoop.

Af Åge Keseler Kirketerp

Selv efter 30 års varieret banesports-aktivitet sigter Motorsport Nordjylland (MNJ) mod nye udfordringer. I løbsweekenden: 11. & 12. august bliver RC-stadionets pit fuldproppet med nordeuropæiske teams – fordelt på seks heftige startfelter.

- Det kommer ikke bare til at gungre i asfalten og gruset/kridtet på Nysum Banen, forklarer banekoordinator Kaj Storgaard. - Der bliver garanti for TOTALGUNGRING! 14 SuperCars fra Norge og Sverige forventes til start. De får kvalificeret nordjysk modstand, idet MNJ'erne: Ulrik Linnemann og Dennis Rømer til 2018-sæsonen er startet op i den skrappe 4WD-klasse med hver deres VW Polo SuperCar.

- Rally Cross er den firehjulede motorsports svar på den intense stemning i speedway, supplerer MNJ’s formand Finn Knudsen. - Samtidig er SuperCar-konceptet en videreudvikling af de firehjulstrukne turbo-rallybiler i World Rally Championship (WRC). Enhver WRC-bil med respekt for sig yder 300 HK/550 Nm under motorhjelmen, men en SuperCar har omtrent det dobbelte til rådighed (600 HK/900 Nm).


 - Også i SuperTouring konkurreres der tæt. Tobias Daarbak (t.h.) er i infight med den norske gut: Stein Frederic Akre (foto: Johnny Loix).

 - Belgieren: Guillaume De Ridder er flyvende i SuperCar Lites.

SuperCar Lites-klassen er også garant for action og spektakulær racing.

- Stille og roligt bliver Nysum Banens faciliteter forbedret, og nu er halvdelen af pitten blevet stenbelagt.

 - Den tredobbelte norske verdensmester: Petter Solberg (t.h.) følger intenst med i sønnikes – Oliver – flotte Rally Cross-resultater. Begge kommer derfor til Nysum Banen først i august.

Nordjyden Tobias Daarbak har fremvist imponerende fremgang i SuperTouring (foto: Johnny Loix).

- Super Car’en accelerer vildt hurtigt! konstaterer løbsleder Carsten Storgaard. - Inden for 2 sekunder er hastigheden oppe over 100 km/t! Vi er derfor glade for, at vi sidste år udvidede asfaltstykket i startzonen til over 100 meter.

En spændende premiere ved RallyX Nordic bliver SuperCar Lites, som er 4WD (uden turbo), men med en potent 2,4 liters motor under fronthjelmen.

- SuperCar Lites oplever international interesse, oplyser vice-løbsleder Helle Nielsen. - På Nysum Banen vil der komme kørere fra Norge og Sverige, og de får konkurrence fra Rusland, Australien og Belgien. Lidt uvant for den nordiske selvforståelse er belgieren Guillaume De Ridder gået i front for det åbne nordiske mesterskab.

- MNJ har gennem foråret knoklet med at få pitområdet og parkeringen opgraderet, fortsætter Kaj Storgaard. - Således har vi fået lagt ZF-sten i halvdelen af pitten. Generelt har vi taget hånd om de udfordringer, som regnen giver rundt omkring på banearealet, idet vi har drænet de fugtige steder.

Enhver rallycross-kører – med respekt for sig selv – sigter efter at prøve oplevelsen af en højtydende baghjulstrækker (RWD) på løst underlag. Og udforske racerens konkurrence-egenskaber med kontrolleret firehjulsdrift i svingene.

- Baghjulstræk er worldwide imidlertid en uddøende bilrace, konkluderer Helle Nielsen. - Dette har mange år givet RWD-bilbyggerne i rallycross ekstra udfordringer. Dette betyder bl.a., at man drejer motoren en kvart omgang, og rykker den så langt tilbage som muligt for at give vægt til baghjulene. Herudover er køler, benzintank, batteri, brandslukker og olietank flyttet til bagagerummet. Chaufføren sidder desuden i en position svarende til bagsædet.

- I SuperTouring yder motoren yder lidt over 300 HK, afslutter Kaj Storgaard. – RWD-raceren accelerer fra 0-100 km/t på lige godt 4 sekunder. SuperTouring bliver en fast del af RallyX Nordic i 2018, men RX-klassen har vist stor interesse for at køre på Nordeuropas eneste ottetals-bane. Derfor kommer mange af kørerne fra Europamesterskabet på besøg først i august. Herudover er vi stolte af at kunne præsentere MNJ’s EM-deltager: Tobias Daarbak på hjemmebane til arrangementet.

MOTORSPORT NORDJYLLAND