Mikkel O. Pedersen: ”Jeg er ovenud tilfreds”

På Hockenheim leverede danskeren en af sine bedste løbsweekender i Porsche Supercuppen

 Af Teamet

Hvis der var nogen af de 30 rivaler i det store Porsche Supercup-felt, som på noget tidspunkt havde været i tvivl om, hvem Mikkel O. Pedersen fra Struer er, så er de det ikke, efter at weekendens femte afdeling af verdens hårdeste mærkemesterskab blev kørt på Hockenheim i forbindelse med det tyske Formel 1 Grand Prix. Næstbedste tid i tidtagningen og en slutplacering som nummer seks i et hæsblæsende løb blev slutfacit – et resultat, der efter hans egen opfattelse står mål med hans indsats i Monaco, hvor han også blandede sig med de forreste.

”Jeg har også fået vildt mange lykønskninger, og jeg er selv ovenud tilfreds,” siger en glad Mikkel O. Pedersen. ”Selv om jeg ikke kunne holde den andenplads, jeg startede løbet på, vidste jeg godt, at det ikke ville være realistisk med det skrappe felt, der er i Porsche Supercuppen.”

Mens de fleste af rivalerne har testet eller kørt løb på Hockenheim op til flere gange, har Mikkel O. Pedersen kun haft én start på banen ved Heidelberg. Og den sluttede efter få omgange, så da fredagens træning var overstået med en placering midt i feltet, var han tilfreds. Men i tidtagningen skulle det blive endnu bedre.

”Jeg kørte en tidtagning, der sad lige i skabet,” siger han. ”Jeg startede på regnvejrsdæk, da banen var våd, og jeg lå som tolver. Et par sving før, jeg skulle i pit, kaldte min ingeniør mig over radioen og spurgte, om jeg ville have et nyt sæt regndæk eller ville prøve med slickdæk. Jeg tænkte mig hurtigt om og blev enig med mig selv om, at det skulle være slicks. Det var noget af en beslutning. 

 I starten på Hockenheim forsvarede Mikkel O. Pedersen sin andenplads, men bag ham var presset hårdt fra bl.a.  den regerende Supercup-mester.

Den viste sig så at være rigtig, for da Mikkel O. Pedersen var tilbage på asfalten blev sporet mere og mere tørt. ”Efter min første omgang kom jeg op som firer, selv om der endda lå en i vejen for mig, og da der blev flaget af, afsluttede jeg min omgang med at sætte bedste tid af alle. Men det gjorde Nick Yelloly bagved mig også. Han slog mig med 0,25 sekund.”

Med næstbedste tid skulle Mikkel O. Pedersen for første gang starte fra forreste række, men det var ikke det eneste nye for ham. ”Fordi tidtagningen var startet som våd, havde vi et sæt nye slicks til overs, og det var første gang, jeg skulle starte et løb på nye slicks,” forklarer han. ”Desværre ramte vi ikke løbsopsætningen, for hver gang jeg smed bagenden, kostede det. Svinget ind på start/mål-langsiden var et af de værste steder, for kommer man ikke på gassen her, taber man bare så meget fart på de næste langsider.”

Mikkel O. Pedersen hængte i starten godt på, men da han netop havde en udskridning på vej ind på start/mål-langsiden, kunne italienske Mattia Drudi udnytte det til at følge ham tæt igennem startsvinget og tage Struer-køreren i banens sving 2. Senere blev han også passeret af Dylan Pereira, Thomas Preining og den forsvarende mester Michael Ammermüller.

”Preining forsøgte sig med en spændende overhaling, hvor jeg var nødt til at lukke af, og der fik jeg låst mit højre forhjul, røg ud, og så kunne både ham og Ammermüller køre forbi,” siger Mikkel O. Pedersen, hvis bil blev vist i halvdelen af den officielle TV-transmission. ”Konkurrenterne kom ikke bare flyvende om ørerne på mig, sådan som jeg havde troet det, og det var først på en af de sidste omgange, at jeg røg ned på sjettepladsen.”

Allerede i den kommende weekend skal Mikkel O. Pedersen i aktion igen. Så afsluttes den ekstraordinært hektiske juli med årets sjette afdeling af Porsche Supercuppen på Hungaroring nær Budapest.

”I forhold til sidste års løb er det en afdeling, der skal gøres bedre, for der nåede jeg ikke mange omgange i løbet,” fortæller han. ”Jeg havde et sammenstød i tidtagningen, der gjorde, at jeg skulle starte løbet som nummer 28, men i løbet af de første par omgange fik jeg kørt mig op som nummer 17, inden der opstod en følgeskade af sammenstødet og jeg måtte udgå. Rent faktisk er jeg mere forberedt til løbet på Hungaroring end det netop overståede på Hockenheim, så jeg føler mig overbevist om, at jeg nok skal få styr på den bane.”