Nordjyde er godt forberedt til
debut i SuperTouring på hjemmebane.

Af Åge Keseler Kirketerp

Tobias Daarbak fra Motorsport Nordjylland (MNJ) er i 2018 skiftet fra Cross Kart til den skrappe baghjulstrukne SuperTouring i Rally Cross. Samtidig har den 16-årige teenager prøvet kræfter med det europæiske mesterskab (ERX), som er blevet kørt over 3 afdelinger i henholdsvis Belgien, Norge og Sverige.

Nordjyden har hurtigt vænnet sig til sine nye ”arbejdsplads” udi motorsporten (foto: Johnny Loix). MNJ’eren ser frem til en herrefight på hjemmebane ved RallyX Nordic på Nysum Banen (foto: Johnny Loix).
Tobias Daarbak viste de nordjyske farver for 51.600 nordiske tilskuere på Höljes-motorbanen i Sverige (foto: Johnny Loix). Tobias Daarbak undslap trælse skrammer på taget af sin SuperTouring-racer, da en tand i tandstangen knækkede (foto: Johnny Loix).

- Det har været en utrolig spændende oplevelse at foretage springe fra den hidsige Cross Kart til SuperTouring, forklarer Tobias Daarbak. – Køreteknikken er yderst identisk, idet begge racere har konstant træk på begge baghjul. I SuperTouring er det dog lidt nemmere at dreje, idet spærret tillader en smule, at de 2 hjul ikke kører helt med samme hastighed.

ERX-finalen 2018 blev kørt på det legendarisk Rally Cross-mekka: Höljes i Sverige. 51.600 tilskuere blev vidner til masser af RC-action, og hertil bidrog Tobias Daarbak: - I første kvalifikationsheat fightede jeg intenst med en konkurrent omkring det samme stykke asfalt/grus. Dette resulterede i, at jeg blev skubbet af banen og samtidig bøjede styrestangen. Jeg fik derfor problemer med at køre optimalt i svingene, og scorede derfor dårligste tid i heatet.

MNJ’eren deltager i SuperTouring-serien med en fuldblods RX-racer: Ford Fiesta med 300 hestekræfter under motorhjelmen. Hestekræfterne ekspederes til baghjulene via en 6 trins gearkasse til baghjulene: - Baghjulsskub er simpelt hen et MUST i den tohjulstrukne SuperTouring, hvor man med succes anvender kontrolleret firehjuls-drift gennem svingene. Dette kræver derfor også så meget vægt på baghjulene som muligt, hvorfor motoren bl.a. er drejet og stillet på langs samt trukket længere tilbage i motorrummet. Herudover sidder kører så langt tilbage, at det svarer til bagsædet.

Tobias Daarbak tog revanche i 2. kvali-runde med en heatsejr. I 3. heat drillede gearkassen, men alligevel blev resultatet en toer: - Gearproblemet var det ikke muligt at løse inden fjerde og sidste kvali-heat, men jeg styrede alligevel hjem til en andenplads. Under warm up’en inden semifinalen viste det sig, at koblingen åbenbart havde fået tilført skavanker. Teamets mekanikere havde således gearkassen af og på tre (!) gange, før fejlen blev lokaliseret. To minutter før semifinalen var jeg derfor klar til at køre frem til startstregen.

Der er ”møbleret” rundt på motorrummet i SuperTouring i forhold til en standard Ford Fiesta (bem.: dette er en PDF-fil).

Nordjyden blev toer i semifinalen, selv om startplaceringen var allerbagerst: - I finalen gik det også virkelig godt, idet jeg var fremme på andenpladsen, men så slap konkurrenceheldet desværre op. På det legendariske Höljes-jump knækkede der en tand i tandstangen, som samtidig sætter sig fast. Jeg var derfor magtesløs i jump-landingen, og susede derfor ud i botanikken og var tæt på en kolbøtte. Med et fastlåst styretøj – som en slags startspærre – var det ikke muligt at køre videre.

Slutresultatet sammenlagt i ERX-serien 2018 blev en ottendeplads for Tobias Daarbak.

- I 2019 er pejlemærket en fuldsatsning i RallyX Nordic, afslutter Tobias Daarbak. – Som noget helt specielt får vi lejlighed til at fighte mod vores kommende konkurrenter på hjemmebane allerede i år. Et stort startfelt i SuperTouring vil krydre tilskuernes oplevelser med ottetals-rundbanen i Nysum i løbsweekenden: 11. & 12. august. Her er pejlemærket for Daarbak Motorsport en slutplacering i TOP TRE.