Eilertsen
gentog triumfen ved CHGP
Det lykkedes Team Eilertsen Racing at
gentage triumfen i Historisk 71 0-1300 klassen ved Copenhagen
Historic Grand Prix i 2021.
Holdet fra Espergærde var den forsvarende
mester ved løbet, som Henrik Eilertsen vandt i 2019. 2020 var
aflyst på grund af COVID-19 situationen, så derfor gik der lidt
længere inden han skulle køre på banen nær Bellahøj.

Foto: JJ Media
Weekenden startede allerede fredag aften,
hvor der blev kørt tidtagning. Her lykkedes det Eilertsen at køre
sig til 7. startposition generelt – midt i et felt af meget mere
kraftfulde biler, som ellers burde have fartoverskuddet i forhold
til den lille blå Ford Escort 1300 GT. Faktisk var der fire
sekunder ned til den næste bil i 0-1300 divisionen, hvilket var
noget overraskende, da omgangstiden var på omkring 80 sekunder.
En ting er tidtagning, men noget helt andet
er løb.
Her skulle det første løb køres midt på
eftermiddagen lørdag. Henrik kom rigtig godt af sted, og var
fremme på en generel 6. plads, inden et par af de mere kraftfulde
biler stille og roligt kom forbi på de resterende omgange. Men
sejren blev sikret, med en margin på lige under 6 sekunder til
andenpladsen – så konkurrenterne var altså rykket tættere på
under løbet.

Foto: JJ Media
Herefter fulgte små 18 timers ventetid,
inden heat 2 skulle køres søndag, lige før middag. Endnu en
gang lykkedes det Eilertsen at lave en forrygende start. Nogle af
konkurrenterne lavede ballade i Sving 1, hvor det så gjaldt om at
sno sig udenom, og samtidig krydse fingre for at konkurrenterne
bagved også nåede at stoppe i tide. Heldigvis gik det godt, og
en stor del af løbet blev tilbragt på en generel 5. plads, inden
der blandt andre kom en kraftfuld Ford Mustang forbi.
Det blev til en generel 7. plads, og endnu
en sejr i 0-1300 divisionen – denne gang med 8 sekunder til
andenpladsen.

Foto: JJ Media
Vejret havde været lumsk henover weekenden,
hvor der flere gange var kommet regnbyger forbi. Det havde 71
klassen heldigvis været forskånet for, indtil hen på søndag
eftermiddag, hvor der begyndte at komme flere og flere byger.
Heldigvis nåede asfalten at tørre helt op til finaleløbet, da
kombinationen af offentlig (afspærret, naturligvis) vej og
betonklodser til at afgrænse banen, bliver en endnu mere
risikabel kombination, hvis der bliver tilføjet vand.
Henrik skulle igen starte som 7’er, og fik
igen en god start, og var oppe på en generel 5. plads. Dommerne
mente dog at den var lidt for god, og dømte tyvstart, med dertilhørende
strafbane, som tog omkring 3 ekstra sekunder i forhold til en
normal ustraffet omgang.
Det vigtige var dog ikke så meget det
generelle resultat, men derimod den nærmeste konkurrent i 0-1300
divisionen, som nu lå lige bagved.
Heldigvis lykkedes det Eilertsen at holde
hovedet koldt, og køre i mål med et forspring på lidt over 2
sekunder til den nærmeste konkurrent. Tilmed med en ny personligt
hurtigste omgang på CHGP banen. Så mottoet ”Old Fords never
die – they just get faster” blev til fulde bekræftet.

Foto: JJ Media
Det var en kæmpe forløsning, at kunne løfte
trofæet, buketten – og ikke mindst det Certina ur, som alle
vinderne modtog. Det havde Henrik allerede lovet chefmekaniker
Frederik Hansen, såfremt triumfen ville blive gentaget. Så den
blev afleveret til ham, inden champagnebadet på podiet startede.
Det var endnu en gang en fornøjelse at
deltage i Copenhagen Historic Grand Prix, og ikke mindst se en
masse tilskuere være til stede ved løbet.

Foto: JJ Media
Den næste opgave for Team Eilertsen Racing
bliver højst sandsynligt den historiske weekend på Ring
Djursland den 4.-5. september, hvor han er tilbage i Reynard SF84
formel raceren. Der bliver dog også arbejdet på en BMW M3 hjemme
i garagen til Special Saloon Car, men det bliver knebent, om den når
at blive køreklar til deres næstkommende løb, da det allerede
er om halvanden uge på FDM yllandsringen.
Team Eilertsen Racing
JJ
Media
|