Special Saloon Car leverede et godt og blandet felt, 
ved 2019 sæsonens 4. afdeling, der blev kørt på Ring Djursland.

 JJ Media

Godt nok var der kun 10 kørere til start, men de 10 gav den masser af gas – og i visse tilfælde gik det også lidt for hurtigt. Mere om det senere.

Morten Straarup kom til Djursland som den førende mand i Extreme Divisionen, mens nummer 2 i stillingen, Gunnar Lisby Kjær, desværre ikke var til start denne weekend, da han havde travlt med opgaver i sit politiske liv. Selv om Straarup var den hurtigste mand i træningen, kunne han ikke slappe alt for meget af. Andreas Kjærgaard pustede ham i nakken i træningen – men det var desværre også det sidste at vi så til Kjærgaard i weekenden, da bilen igen igen lavede problemer.

  Michael Klostermann (457) og Brian Mikkelsen (303) var to af de helt store pokalsamlere denne weekend, og har store chancer for også at løbe med nogle pokaler når mesterskaberne skal tælles sammen.

I stedet måtte Michael Klostermann vågne op til dåd, hvilket han gjorde senere hen på weekenden. Johnny Cross Pedersen var den sidste mand i Extreme Divisionen, og han og Klostermann skulle også få nogle dueller henover weekenden.

Brian Mikkelsen var den hurtigste mand i træningen blandt GT-B kørerne, foran mesterskabsrivalen Jesper Blom, mens de to fik følgeskab af Klaus Nielsen, Tage Sandvej Nielsen og Mads Andersen på de efterfølgende pladser.

  Mads Andersen fejrede fødselsdag på Ring Djursland. Han så målflaget i både heat 1 og 3, men havde problemer med kølesystemet på bilen i heat 2, så han måtte udgå der.

Morten Christensen var desværre den eneste mand blandt Super Touring bilerne, men han gennemførte alle tre løb uden nævneværdige problemer.

Morten Straarup tog Pole Position til løb 1, men blev lidt overraskende presset af Brian Mikkelsen på andenpladsen, kun 0,3 bagved den hurtige Aquila racer, mens Michael Klostermann fik den røde og hvis Corvette kørt ind på 3. pladsen. Herefter kom Jesper Blom og Johnny Cross Pedersen med endnu en GT-B/Extreme blanding.

  Morten Christensen var desværre enlig svale i Super Touring denne weekend. Men han fik kørt en masse fejlfri omgange i Audi TTS raceren, som ellers til tider har voldt ham tekniske problemer.

To timer senere stod den på første heat SSC bilerne.

Morten Straarup stak hurtigt af sted ude i front og fik hurtigt et hul, da Johnny Cross Pedersen og Brian Mikkelsen kæmpede om andenpladsen i løbet. Pedersen startede ellers nede fra 5. position på asfalten, men var hurtigt oppe som toer. Kampen mellem de to bølgede frem og tilbage, og blev ført endelig afgjort da Pedersen var så uheldig at få overhalet i en gul flagzone, som sendte ham længere tilbage i feltet på asfalten.

Dermed blev Morten Straarup vinder af det første heat, mens Michael Klostermann blev toer blandt Extreme bilerne, foran Johnny Cross Pedersen.

  Jesper Blom viste denne udsigt til de andre GT-B kørere i weekenden – altså på nær Brian Mikkelsen.

Brian Mikkelsen havde fået slået et hul ned til Jesper Blom, der sluttede på andenpladsen i GT-B, mens Klaus Nielsen kørte 3. pladsen hjem. Ikke helt skidt set i lyset af at det var hans første SSC deltagelse i 12 måneder.

Herefter kunne kørerne slappe i godt 21 timer, inden heat 2 blev kørt søndag middag.

Brian Mikkelsen igen af i GT-B, og henviste Jesper Blom til andenpladsen endnu en gang. Dog var Blom tættere på end i første heat, men sejren var aldrig rigtig under pres. Tage Sandvej Nielsen tog sig af 3. pladsen, mens Klaus Nielsen desværre måtte udgå med tekniske problemer.

  Andreas Kjærgaard måtte desværre pakke sammen før tid, men han håber på en problemfri finaleweekend.

Længe så det ud til at Morten Straarup havde styr på Extreme Divisionen – indtil et defekt baghjulsleje resulterede i at bagbremserne fejlede, og han strøg i sandfanget for enden af langsiden. Heldigvis skete der kun materiel skade, og Morten kunne selv stige ud af bilen. Men det var det sidste at vi så til bilen den weekend, da den havde ret store skader på fronten, efter mødet med jordvolden for enden af sandfanget.

Men det gjorde at Michael Klostermann ikke alene vandt Extreme Divisionen, men også løbet generelt. Johnny Cross Pedersen sluttede toer.

  Klaus Nielsen (33) og Tage Sandvej Nielsen (62) havde mange kampe henover weekenden, men Nielsen – altså Klaus – var hurtigst af de to, når ellers teknikken ville spille med.

Heat 3 blev næsten en ren opvisning fra Michael Klostermann. Han distancerede resten af feltet med over 10 sekunder, hvor Johnny Cross Pedersen igen sluttede toer blandt Extreme bilerne.

Brian Mikkelsen tog weekendens 3. sejr ud af 3 mulige i GT-B, mens Jesper Blom igen sluttede toer. Klaus Nielsen havde fået liv i den grønne Ginetta racer igen, og slog Tage Nielsen i dennes Porsche.

  Johnny Cross Pedersen mangler stadig den sidste fart, for at kunne følge med de allerhurtigste Extreme biler, men han arbejder sig stille og roligt deropad.

Da hverken Mads Bryde, Frederik Normann eller Anders Christensen stillede op i weekenden er stillingen i Super Touring stadig uændret – Bryde foran Normann og Christensen.

Jesper Blom har lige nøjagtig holdt fast i føringen i GT-B, men Brian Mikkelsen er helt oppe i nakken på ham. De to har slået et hul til Rasmus Sandvej Juulsen, som ikke var på Djursland denne weekend.

På trods af hans strandtur i heat 2, lykkedes det Morten Straarup at samle nok point til allerede nu at vinde Extreme Division i Special Saloon Car 2019. Kæmpe tillykke til ham – og god arbejdslyst til mekanikerne hjemme på værkstedet.

  Det blev en ufrivillig kort weekend for Morten Straarup, men alligevel fik han samlet nok point til allerede at have sikret sig Extreme titlen 2019.

Andenpladsen er til gengæld en duel mellem Gunnar Lisby Kjær, som har et lille forspring til Michael Klostermann. Der er stadig mulighed for Michael Bergmann eller Johnny Cross Pedersen kan overhale dem, men så skal Kjær og Klostermann virkelig være uheldige. Men som Straarup beviste denne weekend, kan alting ske i motorsport.

I det generelle SSC mesterskab på tværs af divisioner, er Straarup førende foran Blom, Mikkelsen, Lisby Kjær og Klostermann.

Nu har Special Saloon Car kørerne halvanden uge til få bilerne klar igen, inden finalen bliver kørt på FDM Jyllandsringen den 5.-6. oktober.

Kørerforeningen Special Saloon Car 

Hit Counter