Træls lørdag blev vendt til positiv søndag for Pilgaard

 JJ Media

Casper Pilgaard havde en meget kontrastfyldt weekend, da sæsonens 4. og 5. afdelinger af MASCOT Danish Thundersport Championship 2019 blev kørt på FDM Jyllandsringen.

Ved det traditionsrige Grand Prix Danmark arrangement, blev der afholdt træninger om fredagen, efterfulgt af en komplet afdeling om lørdagen, og en komplet afdeling om søndagen.

Inden weekenden var den unge kører fra Ryomgård på Djursland førende i både U23 og Rookiemesterskabet, og lå på en 5. plads i det generelle mesterskab. Og med en dobbeltafdeling, kunne der virkelig blive vendt op og ned på tingene.

 

Vejrguderne skulle også blive en faktor i weekenden, hvor weekendens første træning blev kørt på en regnvåd bane, mens den anden træning blev afviklet på den gamle, korte version af FDM Jyllandsringen.

De to træninger gik fint for Casper, hvor han var 5. hurtigste bil i begge træninger, med en masse omgange på både tør og våd bane.

I denne weekend var den svenske V8 Thunder serie også på besøg, og de skulle afvikle deres løb sammen med MASCOT DTC bilerne. Bilerne var grundlæggende ens, med en lille fartforskel til de danske biler – men det betød også at der skulle en masse overhalinger til, hvis man startede længere tilbage i feltet.

De problemer havde Pilgaard dog ikke de det første af lørdagens 8 kval heats. Fra 2. startposition skød Casper hurtigt i front af feltet, men måtte lade sig passere af Ronnie Bremer, som samtidig er mentor for FDM Talent programmet, som Casper er en del af. Men det blev til en flot 2. plads, uden at være under pres bagfra.

 

Kval heat 2 skulle startes fra 19. position, men med klog og sikker kørsel, kom den sølvgrå Mercedes-lignende V8 racer med startnummer 15 på sideruden helt frem på 5. pladsen. Virkelig flot kørt, med en masse fede overhalinger.

I den 3. Kval heat, blev der startet fra 7. startposition, og han fik hurtigt kæmpet sig frem til 3. pladsen, inden kardanakslen desværre knækkede, og efterlod ham med en 15. plads i heatet, og forhindrede ham i at starte Kval heat 4.

Mekanikerne kom på overarbejde, da Kval heat 5-8 skulle køres mindre end halvanden time senere.

Derfor missede de desværre Kval heat 5, men holdt klar i pitudkørslen, da heat 6 startede. Fra allersidst position i feltet, og på helt kolde dæk, fik han kørt sig frem på 10. pladsen, og kunne herefter heat 7 fra 11. startposition. Startpositionerne bliver afgjort ved lodtrækning, så alle kørerne kommer til at holde forskellige steder i feltet.

Netop det gjorde at Pilgaard helt uforskyldt endte i noget ballade i Sving 2, hvor en forankørende holdt på tværs af banen. Det nåede Casper at se, men det gjorde en bagvedkørende ikke, og hamrede op i bagenden af den sølvgrå racer med stor kraft, så Casper blev skubbet over i to andre biler. Det udløste en Safety Car, og da bilen blev bjerget af gummigeden, kunne man hurtigt se en stor væskepøl under bilen., og en front med meget store skader.

 

Derfor var der intet Kval heat 8, og ej heller en finale til Pilgaard ved lørdagens løb. I stedet stod den på mange timers reparationer i pitten, inden mekanikerne kunne slukke lyset, og pakke værktøjet væk lørdag aften.

Søndagens Warm Up foregik igen på en halvfugtig bane, så der blev ikke presset alt for hårdt på med omgangstiderne, men det blev hurtigt konstateret, at bilen fungerede som den skulle.

I de 8 Kval heats fik han kørt sig til tre 3. pladser, to 5. pladser og en 6. plads + en 9. og 10. plads, da han skulle starte langt tilbage i feltet, og tog en forsigtig tilgang til løbene.

Det gav en 6. startposition til finalen, hvor regnskyerne igen havde været inde over banen, og smide en ordentlig omgang regn. Banen var dog optørrende, så der var en enkelt kører i feltet som satsede på slicks, mens alle andre, inklusiv Casper, var på regndæk. Det viste sig også at være det rigtige henover de 14 omgange, hvor det lykkedes ham at holde bilen på 6. pladsen, indtil 6 omgange før det ternede flag, hvor det lykkedes ham at snuppe 5. pladsen, som han holdt hele vejen til målstregen.

 

Med en sejr blandt både U23 og Rookiekørerne, kunne der tages to pæne checks med hjem på 10.000 kr hver, hvilket helt sikkert luner efter lørdagens uheld.

Så fra en rigtig øv-lørdag, endte det med at blive en rigtig god søndag.

Efter weekenden indtager Casper Pilgaard stadig 5. pladsen i det generelle MASCOT DTC mesterskabet, mens han er suverænt førende i U23 Mesterskabet, plus han fører Rookiemesterskabet med et lille hul til manden på andenpladsen.

Der er dog ikke noget der er afgjort endnu, men U23 titlen kan sikres, når sæsonens næstsidste afdeling bliver kørt om halvanden uge på Ring Djursland.

Pilgaard Motorsport

Hit Counter