Lærerigt år for Eilertsen
2019 har været et lærerigt år for Henrik Eilertsen og Team Eilertsen Racing.

 JJ Media

Holdet fra Espergærde har haft Yokohama 1600 Challenge som det primære projekt i år, mens det også er blevet til 3 weekender i den historiske 71 klasse.

Rookie- og Oldboysmesteren fra 2018 gik efter helt nye og anderledes udfordringer, ved at bygge den første dieseldrevne bil i Yokohama 1600 Challenge. Godt nok blev der kåret en Danmarksmester med dieselbil i 2002, men det var i en 1601-2000 bil, plus teknologien var en helt anden.

 

Derfor gik Henrik og chefmekaniker Frederik Hansen til opgaven med stor iver, men de vidste også at der skulle bruges mange timer og kræfter, inden at bilen ville være en vinderbil.

Allerede inden sæsonstart var makkerparret på Sturup Raceway, for at teste bilen. Der var nogle småting som skulle fikses hjemme på værkstedet, men ellers så det lovende ud.

En ting var test, noget andet var løb. For hver kilometer at der blev kørt i bilen, des mere lærte de om bilen. Der blev skiftet sensorer på stribe, da der kom en hel stribe fejlkoder på bilen. Henover sommeren blev der også skiftet indsprøjtningsdyser, da de heller ikke ydede som de skulle.

 

August måned var en god måned for Eilertsen, da sæsonen startede som vinder i København, hvor han kørte i en Ford Escort 1300 i 71-klassen. Senere på måneden kørte han den første podieplads for en dieselbil hjem i Yokohama 1600 Challenge.

Den hvide og orange Peugeot 208 Hdi med startnummer 20 ville dog også drille med en toppakning og andre små irriterende problemer gennem september og oktober måned, og derfor var det umuligt at genvinde oldboys titlen fra sidste år.

 

Konklusionen på 2019 er alt det mekaniske, som man ellers kender til punkt og prikke på en benzinbil, opfører sig fuldstændig anderledes på en dieselbil, når den bliver brugt til ræs. Men det kender holdet nu, og med de erfaringer i bagagen, og ikke mindst masser af klargøring hjemme på værkstedet i Espergærde, skulle bilen meget gerne kunne gøre sig gældende i toppen af feltet i 2020.

Udover kørslen i Yokohama 1600 Challenge, er planen også at stille til start ved nogle historiske afdelinger med Ford Escort raceren.

 

Der skal lyde en kæmpe tak til alle dem som har støttet teamet gennem sæsonen, og som har gjort dette muligt at dyrke denne til tider dyre sport, hvad end det har været hjælp i opbygningen, fejlsøgningen og optimeringen af racerbilen, eller om det har været rundt på banen, hvor der er blevet heppet fra tilskuerområderne.

Vi ses igen i 2020.

Team Eilertsen Racing

Hit Counter