Ild, svejsninger og fjerdeplads

 JJ Media

Det blev en weekend med lidt af hvert, da Henrik Eilertsen deltog i Historisk 71 i forbindelse med Classic Race Aarhus.

Team Eilertsen Racing fra Espergærde havde taget turen til det jyske for at køre på den midlertidige gadebane, med Marselisborg Slot som en af naboerne.

Denne weekend skulle der køres i teamets havblå Ford Escort 1300 GT med startnummer 200.

Weekenden startede allerede fredag morgen klokken 8.15, med 15 minutter træning. Ikke nok med at banen var helt ny for Henrik, så skulle der deles asfalt med 32 konkurrenter, med meget store hastighedsforskelle mellem de hurtigste og langsommste. Der skulle både overhales langsommere kørere, men også gives plads til hurtigere kørere, så det var svært at få kørt en super god omgang. Derudover var asfalten meget kold, og stadig lettere fugtig fra havgus, der drev ind over banen. Men det blev til en 16. plads, hvilket var 3. hurtigste tid i den division, som bilen passer ind i.

 

De grå skyer over banen var dog blevet særdeles utætte forud for kvalifikationen fredag eftermiddag. Der var dog ikke nogen tvivl om at de mange år fra gokartkørsel, og den store regnvejrserfaring fra netop den disciplin, hjalp Eilertsen til at få sat suverænt hurtigste tid i divisionen, og ikke mindst en generel 12. plads.

Der var dog lukket for vandhanen igen da løb 1 skulle køres lørdag morgen. Havgus hang dog stadig over banen, som derved gav asfalten en lumsk, lettere glat overflade.

Det blev til en rigtig fin start for Henrik, som holdt placeringen og havde sigtekornet rettet længere frem i feltet.

Dog begyndte bilen at sætte ud, og ikke køre på alle cylindre på anden omgang, hvorefter han valgte at pitte, og stoppe motoren. Da han så forsøgte at starte den igen, stod der pludselig flammer ud af motorrummet, som dog hurtigt blev blæst ud med en pulverslukker.

Chefmekaniker Frederik Hansen kunne hurtigt konstatere at en ledning var faldet af, og den lå og gnistrede, som så havde antændt nogle benzindampe fra karburatoren. For at være helt sikker på at ledningerne ikke havde taget skade, blev hele ledningsnettet på bilen skiftet, hvorefter den var køreklar igen til lørdagens andet løb, blot 5 timer senere. Super arbejde af Frederik.

 

Her skulle der så startes fra 30. position. Det blev til rigtig godt avancement gennem den første halvdel af løbet, hvor Henrik endda begyndte at nærme sig top-3 i divisionen. Men så knækkede gearstangen… Endnu et udgået løb. Da bilen kom tilbage til holdets standplads, kunne de konstatere at nogle gamle svejsninger fra gearkassens tidligere ejer var knækket, og gearstangen derved var røget af. Øv øv øv.

Men op på hesten igen, og efter en grundig tur med svejseapparatet, var bilen køreklar igen til weekendens sidste heat, der skulle køres søndag eftermiddag.

På baggrund af tiderne fra løb 2, skulle Eilertsen starte fra 21. pladsen, med de nærmeste divisions konkurrenter umiddelbart foran sig.

Det blev en aggressiv start, og de første pladser blev allerede vundet på første omgang, hvor Ford’en virkelig blev presset godt og grundigt – men stadig med en sikkerhedsmargin ud til betonen, som omkransede banen.

 

Da målflaget kom efter 10 omgange, var det en meget glad racerkører, som kunne passere målstregen på en generel 16. plads, hvilket samtidig var 4. pladsen i divisionen. Nu så det endelig ud til at teknikken spillede maks.

Der er dog ikke lang tid til at hvile på den succes, da sæsonens anden afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres i den kommende weekend, hvilket er det primære fokus for Henrik Eilertsen i år.

Så den havblå Ford Escort bliver skubbet tilbage i garagen, mens løveungen Simba nu lukkes ud af buret.

Den hvide Peugeot 208 1,6 Hdi har utålmodigt stået og kradset i gulvet hjemme i Espergærde, siden sæsondebuten for næsten en måned siden. Så nu er det på tide at den kommer ud i det fri igen.

 

Weekenden er en traditionel weekend, hvor der køres træning og kvalifikation om lørdagen, mens begge løb køres søndag.

Så der går ikke længe inden GPS’en igen skal findes frem, og kursen mod Jylland skal plottes ind.

Lørdag
Træning         08.50
Kvalifikation 13.30

Søndag
Løb 1            09.30
Løb 2            15.10  

Team Eilertsen Racing 

Hit Counter