YTCC kører gaderæs i Aarhus

 JJ Media

Normaltvis er gaderæs noget som man skal holde sig fra, men denne weekend bliver der gjort en undtagelse for Youngtimer Touring Car Challenge, eller i daglig tale, YTCC.

Classic Race Aarhus afholder i år den 10. udgave af løbet, og YTCC er efterhånden ved at være en fast del af det specielle løb.

Selvom weekenden ikke tæller med til det danske mesterskab, så er der stadig prestigen og ikke mindst udfordringen i at køre millimeter præcist mellem betonklodserne, og så kunne betræde podiets øverste trin søndag eftermiddag.

Som altid køres der med 3 Divisioner, med 34 biler tilmeldt til løbet, så er der garanti for masser af ræs gennem hele feltet.

At man kører i Division 3, som burde være den langsomste klasse, er ikke altid nogen garanti for at man kører rundt i sidste tredjedel af feltet. Det beviste bl.a. Sebastian Belli i den lille vakse Volkswagen Lupo, ved at køre op på 13. pladsen i heat 3 om søndagen.

Faktisk er det en fordel af have en lille, let manøvrerbar bil, som Martin Sally Pedersen beviste ved at køre en Division 2 Citroen Saxo helt frem på en generel 3. plads i heat 2 sidste år.

 
Et typisk billede fra CRAA – en helt masse forskellige biler, som alle sammen forsøger at komme forbi hinanden. Lige her er det kun Division 2 biler, men der kunne ligeså vel være Division 1 og 3 biler indblandet i overhalingerne med Max Terpager (254), Steen Bertelsen (274),
Anders Fyllgraf (242), Jesper Sally Pedersen (267), Martin Sally Pedersen (265) og Jens Arne Lefevre Steffensen (244).

Når man snakker baner som Classic Race Aarhus, så kommer der uomtvisteligt også held med i spillet. Det, og så begrænsningen på max 40 startende biler, gør at afdelingen ikke tæller med til mesterskabet. Man ved fra tidligere år, at der hurtigt kan ske ting og sager, hvis en bil enten spilder væske eller pludselig holder på tværs.

Så alle kørerne skal holde tungen lige i munden, i de tre løb af ca 15 minutters varighed.

Kaster man et blik ned over de tilmeldte kørere, så er Brian Mikkelsen og Michael Skipper blandt favoritterne til at vinde i Division 1. De to kørere har i hvert fald blandet sig i toppen af resultaterne gennem de seneste mange sæsoner, uanset hvilken Division at de har kørt.

I Division 2 skal man aldrig afskrive Ole Sondrup. Sidste års YTCC mester kørte dog ikke på banen i 2018, men kørte med i toppen af feltet i 2017. Kurt Poulsen er også hurtig i den hvide VW Polo, men måske er 2019 året hvor Søren Christensen kører den flotte Nürburgring 24h vinder inspirerede BMW 330 på førstepladsen.

Sidste år var Martin Sally Pedersen deltager i Division 2, men i år satser han på Division 3 i stedet. Derfor er der ingen tvivl om at navne som Michael Terkildsen, Sebastian Belli, Peder Skipper og Per Vestergaard skal være fuldstændig klar, når de kører ud til kvalifikationen fredag eftermiddag, hvis de ønsker at være i nærheden af ham på startgridden.

  Rene Jensen (139) plejer også at gøre det fint til CRAA. Holdet har vinteren igennem været i gang med hovedrenovering af motoren i BMW E39 540i raceren, og det skal nu stå sin prøve i weekenden.   

Der er dog også kørere med, som ikke normaltvis deltager i YTCC, eller kun ved udvalgte afdelinger så som CRAA. Rasmus Pedersen er igen med i den lille blå og hvide Peugeot 106 GTI, mens Jørn Støvring og Jimmy Bob Søgaard Jensen også har henholdsvis en 106 GTI og en 106 Rallye med.

Der er i alt 5 muligheder for at se YTCC bilerne på banen, da der i år også er en træning inkluderet i løbsweekenden, som allerede starter fredag formiddag.

Tidsplanen for den kommende weekend er følgende, med forbehold for ændringer – og forbehold for evt. forsinkelser på grund af rydning fra andre klasser:

Fredag
Træning        08.40-08.55
Tidtagning    13:35-13.55

Lørdag
Løb 1            09:15-09:35
Løb 2            14:40-15:00

Søndag
Løb 3            10:10-10:30
 

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge 

Hit Counter