Solrig Djursland weekend for SSC

 JJ Media

Der var sol fra en næsten skyfri himmel, da Special Saloon Car kørte 2019 sæsonens anden afdeling.

12 biler havde taget turen til den kuperede Ring Djursland, der altid presser kørere og biler maksimalt.

  Et flot blandet SSC felt til start på Ring Djursland ved sommerløbet.

Inden weekenden var Morten Straarup i føring af Extreme divisionen, mens Brian Mikkelsen havde føringen i GT-B divisionen. Mads Bryde var den førende i Super Touring, og ville få en ensom weekend, da der desværre ikke var andre, som havde tilmeldt sig den division.

Træningen startede lørdag formiddag, hvor 11 af de 12 biler var på banen. Gunnar Lisby Kjær havde dobbeltprogram denne weekend, da han også havde hans Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO med i DEC, så derfor valgte han at sidde SSC træningen over.

  Der var desværre ikke nogen konkurrence til Mads Bryde denne weekend. Forhåbentlig dukker der nogle flere Super Touring kørere op efter sommerferien.

De 20 minutters træning gik godt for de fleste, men Brian Mikkelsen havde lidt overskydende olie på Porsche 997 GT3 Cup raceren, som ikke længere syntes at det ville være indenbords. Så det gav lidt fedtede forhold for kørerne. Men på trods af det, fik Morten Straarup kørt hurtigste tid foran Michael Klostermann og Johnny Cross Pedersen.

Videre til kvalifikationen, og her var der virkelig kamp omkring Pole Position. Gunnar Lisby Kjær var den første mand til at sætte en hurtig tid, som Morten Straarup herefter kunne jagte. Gang på gang kørte de to hurtigere og hurtigere, men det endte med at Kjær havde et par tiendedeles forspring til Straarup, mens Michael Klostermann kunne snuppede den tredje startplads.

  Henrik Moeskjær havde endelig fået liv i den flotte BMW Z4 med V10 motoren. Nu skal den bare have lidt mere fart, for at kunne kæmpe med om sejrene i GT-B.

I GT-B fik Brian Mikkelsen styr på olieudslippet, og snuppede Pole Position foran Jesper Blom og Kim Lund Johansen.

Heat 1 skulle køres allerede lørdag eftermiddag, og det blev til en tæt duel mellem Kjær og Straarup hele vejen igennem. Men uanset hvad Straarup gjorde, kunne han ikke finde en vej forbi den sorte Lambo, og Gunnar Lisby Kjær kunne køre sæsonens første SSC sejr i hus. Michael Klostermann og Andreas Kjærgaard leverede noget godt ræs omkring 3. pladsen, indtil Kjærgaard desværre måtte udgå med en punktering.

  Tre på stribe – det unikke ved Ring Djursland, er at banen snor sig frem og tilbage, så kørerne faktisk kører op og ned af de samme bakker fire gange på en omgang. Her er det Andreas Kjærgaard foran Gunnar Lisby Kjær og Jesper Blom.

I GT-B lagde Brian Mikkelsen hårdt fra land og tog føringen af løbet, og fik endda Christian Schandorff i Extreme Camaro’en ind mellem sig selv og den nærmeste GT-B konkurrent, Jesper Blom. Netop det skulle blive Schandorffs uheld, da gearkassen på Mikkelsens Porsche valgte at eksplodere på løbets 3. omgang, så der kom et bredt oliespor ud over banen, som Schandorff så spandt rundt i, og faldt langt tilbage i feltet. Johnny Cross Pedersen var desværre også uheldig at spinde rundt i oliesporet, og da han skulle sætte i gang igen, ville koblingen ikke være med mere – så han udgik desværre fra løbet, og måtte pakke den grønne Porsche på traileren alt for tidligt.

Den strandede Porsche resulterede i en Safety Car periode, indtil den var blevet fjernet fra banen.

  Michael Nielsen var endelig ude at lufte BMW’en igen, i en gæsteoptræden i klassen. Det blev desværre ikke til pokaler denne weekend, men måske dukker han op igen senere på året.

I stedet skulle GT-B duellen afgøres mellem Jesper Blom, Kim Lund Johansen og Henrik Moeskjær. Blom kunne slå et lille hul til de to andre, men Johansen og Moeskjær dystede hele vejen fra start til slut. Først var Moeskjær foran, men midtvejs i heatet lykkedes det Johansen at komme forbi, så han kunne snuppe andenpladsen foran Moeskjær. Faktisk vandt Blom ikke kun GT-B, men sluttede også heatet på en generel 3. plads, hvilket var virkelig flot kørt.

Der var desværre lidt mandefald til søndagens heat 2, da hverken Johnny Cross Pedersen eller Brian Mikkelsen var køreklare med deres to Porsche racere, men der blev stadig kæmpet mellem de resterende kørere.

  Brian Mikkelsen måtte desværre hurtigt pakke bilen på traileren, da teamet ikke kunne skaffe en reserve gearkasse så hurtigt.

Gunnar Lisby Kjær havde Pole Position i Extreme klassen, men blev overrumplet af Morten Straarup i det første sving, hvorefter Kjær måtte se på den grønne Aquilas bagende resten af løbet. Michael Klostermann havde spejlene fulde af Andreas Kjærgaard gennem hele heatet, men det lykkedes ikke Kjærgaard at komme forbi den rød-hvide Corvette C6.

Jesper Blom startede heatet med at være under pres fra både Henrik Moeskjær og Kim Lund Johansen, men Moeskjær kunne desværre ikke holde helt så stabile omgangstider som Blom og Johansen, så han faldt lidt længere bagud, mens de to andre kæmpede gennem alle 18 omgange, med Blom som første mand over målstregen i den duel.

  Johnny Cross Pedersen i den grønne Porsche var en anden kører der var uheldig at måtte pakke tidligt sammen. Der var ellers lagt op til nogle gode dueller med bl.a. Christian Schandorff i den forankørende Camaro.

Søndag eftermiddag skulle heat 3 køres, og her startede Morten Straarup ud fra Pole Position, og så sig slet ikke tilbage. Han fik hurtigt slået et hul på et par sekunder til Gunnar Lisby Kjær, som aldrig rigtig kom tæt på igen. Michael Klostermann havde også et forholdsvis nemt løb, da han ligeledes fik slået et hul til Andreas Kjærgaard, der stille og roligt blev større og større. Men det blev Morten Straarup først over stregen, foran Gunnar Lisby Kjær og Michael Klostermann.

  Michael Klostermann fik overvunden den snært af køresyge at han havde lørdag formiddag, og fik tilkæmpet sig tre flotte placeringer i Extreme divisionen.

I GT-B leverede Jesper Blom og Kim Lund Johansen noget fantastisk tæt ræs. Johansen var foran i de første 11 omgange af løbet, indtil Blom fandt en vej forbi, og kunne køre i mål som vinder foran Kim Lund Johansen og Henrik Moeskjær, som ikke kunne følge de to andres tempo i løbet.

Kigger vi på mesterskabsstillingerne, så fik Mads Bryde naturligt nok udbygget føringen i Super Touring divisionen. Der er 4 andre kørere tilmeldt divisionen, så vi må håbe at de alle sammen dukker op efter sommerferien, så der kan blive nogle gode dueller i den.

  Jesper Blom snuppede de tre store pokaler i GT-B denne weekend, men ikke uden kamp.

Jesper Blom har overtaget føringen i GT-B Mesterskabet foran Kim Lund Johansen, mens Brian Mikkelsen er faldet tilbage på 3. pladsen.

I Extreme holdt Morten Straarup fast i føringen, foran Gunnar Lisby Kjær, mens Michael Klostermann med weekendens tre tredjepladser har kørt sig frem på 3. pladsen, men ikke med ret stor margin til Andreas Kjærgaard.

  Sådan så billedet ud i Extreme i heat 1 – men der blev byttet rundt på Gunnar Lisby Kjær i den sorte Lambo og Morten Straarup i den grønne Aquila derefter.

Nu går Special Saloon Car, ligesom resten af motorsports Danmark, på sommerferie. Det næste løb køres den 6.-8. september, i forbindelse med Grand Prix Danmark løbet på FDM Jyllandsringen. Her ser vi frem til at kunne levere et stort flot felt, hvilket er en tradition i SSC ved netop det løb.

 Kim Lund Johansen viste rigtig god fart i den grå Seat Leon TCR. Han gav Jesper Blom kamp til stregen i alle tre heats i weekenden, og skal nu bare finde de sidste marginaler, for at kunne køre først forbi det ternede flag.

Hav en god sommer, og så ses vi i september.

Kørerforeningen Special Saloon Car

Hit Counter