Night Race lige til glemmebogen for MICCAR RACING

 JJ Media

Det blev ikke det Night Race 2019, som Carsten Lorenzen og MICCAR RACING havde håbet på.

OK Mobil 1 Super GT Danmark-køreren fra Marstrup nær Haderslev, skulle køre sæsonens 6. afdeling på Padborg Park, og løbet var nok den weekend han havde set mest frem til gennem hele året.

To af heatene skulle nemlig køres i skumringen og efter solnedgang, så banen var oplyst, og bilerne havde fået lys på.

 

Inden da skulle der dog køres to træninger og en kvalifikation fredag.

Den første træning startede fornuftigt, hvor der blev afprøvet lidt forskelligt på bilens opsætning. En 21. plads i det 22 bils store felt var en ok start, men teamet vidste også at der skulle arbejdes videre med bilens opsætning, da banetemperaturerne ville være helt anderledes fredag eftermiddag.

Den træning blev dog langt mere dramatisk end hvad man kunne forestille sig.

Motoren begyndte at sætte ud allerede på første omgang og gik derefter ud. Uheldigvis holdt bilen lige midt på ideallinjen i Big Mag svinget, men af én eller anden årsag skulle bilen ikke ryddes, som man ellers plejer. Heldigvis var der ikke andre kørere som ramte bilen, men det var tæt på – så Carsten tog hurtigt flugten i sikkerhed.

Bilen blev herefter bragt tilbage til teamet, som så kunne gå i gang med fejlsøgningen. De fandt frem til et defekt relæ, som de så fik skiftet. Der var imidlertid også en lille benzinlækage, som holdet først opdagede da de skulle starte motoren. En lille gnist fra starteren antændte benzinen, men heldigvis blev ilden hurtigt slukket – men så skulle der gøres rent efter pulverslukkeren.

 

Det blev nået inden kvalifikationen, så Carsten blev spændt fast i bilen, og sendt ud på banen. Morgenens tider blev forbedret, men konkurrenterne gav den også gas, så det endte med 22. startposition. Men med dramatikken i bakspejlet, var det vist heller ikke så ringe endda.

Der skulle dog mere fejlsøgning til henover aftenen, da bilen stadig havde nogle udsættere, og andre elektriske drillerier, som måske var med baggrund fra ilden – men klar blev bilen.

Det blev bekræftet i lørdagens Warm-Up, hvor bilen atter kørte som den skulle – endelig.

Derfor var der også ro i maven forud for det første heat, og da de 5 røde lamper slukkede, lavede Carsten også en kanon start, og var forbi et par kørere allerede inden sving 1. Bilerne kæmpede dog kofanger mod kofanger, og på anden omgang fik en lille nedbremsningsfejl sneget sig ind i Yokohama Hårnålen, som kostede placeringerne igen, hvorefter den svære jagt blev sat ind.

Målstregen blev krydset på 21. pladsen, men med de forankørende få sekunder foran. Kiggede man på omgangstiderne, havde der bestemt også været muligheder, hvis ikke den lille fejl havde sneget sig ind.

 

Herefter var der næsten 5 timers ventetid, inden bilerne skulle på banen igen. Solen var næsten gået ned, så lysene på banen og bilerne var blevet tændt, og så drog feltet ellers ud på startgridden.

Carsten fik igen en god start, men i 4. sving ramte en konkurrent ham på venstre forhjul, hvilket fik styretøjet til at føles lidt mærkeligt – men umiddelbart ikke anderledes end ved en hvilken som helst anden påkørsel.

Det skulle dog vise sig at der var mere galt end bare styretøjet, for da Carsten skulle bremse ned inden udgangen til langsiden, gik bremsepedalen i bund og bilen skred ud i sandfanget. Når man kommer ud i sand, bremser bilen meget hurtigt, og da det var med siden til, væltede den rundt på taget. Så lå den ellers der som en anden skildpadde, med alle 4 hjul op i luften. Heldigvis var Carsten uskadt, og rydningsfolkene måtte i gang med at få den vendt rundt, og bringe den tilbage til teamet inde i pitområdet.

Mekanikerne kastede et hurtigt blik på den, og konstaterede, at det kun var venstre forhjulsophæng inklusiv bremsekaliber, der havde taget skade af kontakten. Selve rullet havde ikke tilføjet nogle skader på bilen udover lidt kosmetiske skrammer.

 

Uheldigvis kunne forhjulsophænget ikke skaffes inden finaleheatet, så her måtte et skuffet team kigge på fra pitten, mens de andre racere blæste forbi.

Men hvad kan man andet end at trække på skuldrene, efter sådan en weekend…? Alt gik bare galt. Men når det nu skulle gå galt med rul, relæer og brand, så var det faktisk billig sluppet.

Nu har teamet lidt over en måned til at få bilen klargjort til finaleløbet, som også skal køres på Padborg Park – men det er først den 12.-13. oktober. Dog vil teamet ud at teste inden, så sæsonen kan sluttes af på bedste mulige vis.

MICCAR RACING

 

Hit Counter