MICCAR RACING kørte den sikre stil

 JJ Media

Det blev en godkendt tur til København for Carsten Lorenzen og MICCAR RACING, da de i weekenden deltog ved Copenhagen Historic Grand Prix, eller også bare kaldt CHGP.

Teamet fra Marstrup nær Haderslev var på banen nær Bellahøj for første gang, men prøvede allerede kræfter med bybaner tilbage i 2017, men der var det i Aarhus i stedet.

Weekenden startede allerede fredag eftermiddag, hvor der var to træninger for OK Mobil 1 Super GT Danmark kørerne, hvoraf den sidste var en købetræning. Carsten fik stille og roligt arbejdet sig ind på banen, og fik 2,5 sekunder klippet af tiden fra den første til anden træning.

 

Heldigvis undgik den hvide og grønne Super GT-racer at kysse betonmurerne, hvilket langt fra var tilfældet for flere af konkurrenterne. Derfor kunne teamet heldigvis få en god lang nats søvn, da der først skulle køres kvalifikation klokken 12.00 lørdag middag.

Hvis man kender en lille smule til byløb, så ved man også at kvalifikationerne kan være noget af det mest kaotiske gennem hele weekenden. Det, krydret med at den blot var på 15 minutter ved CHGP gjorde, at Lorenzen skulle være på fra første omgang. 

Den taktik skulle også vise sig at være helt rigtig, da kørerne kun fik to flyvende omgange, inden der kom Safety Car på banen, da en konkurrent havde parkeret bilen i dækmuren. I de døende sekunder kom der grønt flag igen, hvilket flere af kørerne forsøgte at udnytte. Desværre blev Carsten skubbet tilbage fra 19. til 20. pladsen, da en anden kører fik en fri omgang til at forbedre sin tid.

 

To timer senere stod den på weekendens første af tre heats. Carsten fik en fornuftig start, og holdt pladsen i feltet. Da et par kørere allerede udgik på første omgang, gav det automatisk avancement.

Duellerne fortsatte løbet igennem, men der kom også flere og flere gule flagzoner, efterhånden som chikaner og betonmurerne blev påkørt. Løbet sluttede faktisk med at blive stoppet før tid, da en bil holdt på tværs af banen, på et yderst farligt sted. Men Lorenzen kunne notere sig en 16. plads, og ikke mindst en hel bil, selvom han forbremsede sig to gange og snittede dækmuren.

Det var samtidig startpositionen til weekendens andet heat, som skulle køres søndag formiddag. Taktikken var den samme – at holde sig fri af murerne, og forsøge at holde sig ude af ballade. Den taktik blev fuldt til punkt og prikke, selvom det kostede et par mistede placeringer på de første omgange, som dog stille og roligt blev hentet ind igen, i takt med at andre kom i problemer. Så de små 20 minutters racerløb resulterede i en 15. plads til startnummer 71. Ydermere fik han kørt weekendens personligt hurtigste tid, da han stille og roligt fik banen ind under huden. Dog klagede Lorenzen over problemer med gearkassen, da skiftet fra 2. til 3. gear gik trægt, hvilket også drillede i finaleheatet.

 

Fra 18. startposition i finaleheatet kom Carsten fint fra land og hang også godt på feltet. Kort inde i løbet skete der dog et uheld med 5 biler, så løbet blev stoppet, og kørerne skulle vente et kvarters tid i de glohede biler, inden man så startede løbet igen med de oprindelige startpositioner – minus de kørere som var udgået.

Når først bremser og ikke mindst dækkene havde været oppe i temperatur, kan det være svært at ramme det helt rigtige dæktryk igen til genstarten af løbet, og det kombineret med at der sad en lille djævel på den ene skulder som råbte ”Push Push Push”, og en engel på den anden skulder, der bare ville have bilen med hjem i hel tilstand, var det en svær balancegang. Men englen vandt denne gang, og Carsten kørte bilen hjem på sikker vis på en fin 14. plads.

Det gav gode point i både det generelle mesterskab, men også Am Cup stillingen, hvor de nu er 3 kørere indenfor blot 8 point.

 

Målet blev derfor opnået til fulde – at få point med hjem, og ikke mindst en hel bil. Noget som ikke kun Carsten selv er glad for, men bestemt også hans mekanikere!

Weekenden viste dog også, at Carsten skal højne sit niveau, hvis han vil være med i den sjove ende af feltet. Selvfølgelig skal man have respekt for tingene, men den skal ikke være så stor, at den hæmmer præstationen bag rattet, hvilket nok var det der lidt skete for Lorenzen.  

Næste løb i kalenderen er Night Race på Padborg Park den 24. august, hvor Carsten tidligere har leveret gode resultater. Det bliver et helt specielt show, når bilerne får monteret forlygter, og banen bliver lyst op af en masse projektører. Så skriv gerne den lørdag i kalenderen allerede nu, og kig forbi.

Inden da har Carsten og teamet et par skrueaftener, hvor der skal renoveres gearkasse, skiftes kobling m.m.

 

MICCAR RACING

 

Hit Counter