Viborg
gør klar til historisk gadeløb
Racerbiler
fra flere årtier kan i Kristi Himmelfartsferien opleves i
domkirkebyen
Til
hverdag er det typisk varevogne og lastbiler, som kører på
vejene i Viborgs nordlige industrikvarter, men i slutningen af maj
vil det være helt andre køretøjer, man kan opleve på bl.a.
Agerlandsvej og Vognmagervej. Og de vil ikke respektere
hastighedsbegrænsningen på 50 km/t. I dagene fra den 29. til den
31. maj finder den første udgave af Classic Race Viborg nemlig
sted.

Den
viborgensiske racerkører Steffen Lykke Gregersen er manden, som
for nogle år siden fik ideen til det historiske løb i
domkirkebyen (foto Classic Race Viborg).
”Det
bliver kulminationen på flere års arbejde,” fortæller Nils
Holm, der siden april sidste år har været direktør for Classic
Race Viborg Fonden, som står bag løbet. ”Inden jeg trådte
til, havde idémand Steffen Lykke Gregersen og JP Groups direktør
Martin Pedersen skabt grundlaget for løbet, og siden da har den
stået på hårdt arbejde med at realisere planerne.”
Classic
Race Viborg kommer til at fortælle ikke bare motorsportens
udvikling gennem syv årtier med alt fra historiske racerbiler til
moderne fartmaskiner, men også et stykke dansk industrihistorie.
”I
år er det 125 år siden, at den første egentlige serieproduktion
af biler begyndte i Danmark. Det var med Bremsvognen, som så
dagens lys i netop Viborg, og den skal vi bl.a. fejre,” siger
Nils Holm.
”På
selve racerbanen kommer vi til at have fem felter med deciderede
historiske biler. Her starter historiefortællingen med den såkaldte
65-klasse, hvor man vil kunne opleve klassikere som Ford Cortina,
Volvo Amazon og ikke mindst den legendariske Mini i tæt kamp, og
så har vi felterne med de såkaldte ’71-, ’76-, ’81- og
90’-biler frem til Youngtimer-klassen, hvor man kan opleve en række
bilmodeller fra starten af det nye årtusinde.”
Programmet
ved Classic Race Viborg tæller også en række klasser med mere
moderne og nutidige biler. Det gælder eksempelvis Special Saloon
Cars, Legend Cars og de hurtige Super GT-racere.
”Med
de moderne racerbiler trækker vi ikke bare den historiske fortælling
frem til nutiden, men gør også Classic Race Viborg til en fest
for store og små, gamle og unge. Den tilskuer, som måske er dybt
fascineret af en moderne Ferrari, vil komme hjem med en masse nye
indtryk og oplevelser med alle racerbilerne fra gamle dage. Og
vice versa. Det hele hænger sammen, for de klassiske biler danner
grundlaget for de biler, vi har i dag. Uden dem havde vi ikke
vores moderne biler.”

”Det
har virkelig været en fornøjelse at arbejde med de
frivillige,” fortæller Nils Holm, der her ses under et
orienteringsmøde med den gruppe, som skal stå for at bygge banen
op (foto: Classic Race Viborg).
At
arrangere Classic Race Viborg kræver mange ting. I efteråret gik
arbejdet med at støbe betonelementer i gang, og det var der en
god grund til. Der skal således bruges 2.200 løbemeter
betonklodser langs banen, mens der også skal anvendes henholdsvis
2.700 meter såkaldt cykelhegn og 3.000 meter områdehegn.
”Banen
bliver bygget op omkring det, der i gamle dage var dyrskuepladsen
i Viborg, og netop dyrskuepladsen bliver det centrale sted for løbet,”
forklarer Nils Holm. ”Her finder man der dels den store ryttergård,
dels området med underholdning, aktiviteter, mad- og salgsboder,
så vi kan give publikum en meget intens oplevelse.”
Men
hegn og betonklodser gør det ikke alene. Der skal også mennesker
til at realisere Classic Race Viborg.
”Heldigvis
har vi været i den lykkelige situation, at vi har overtaget et
stort korps af frivillige fra det hedengangne Classic Race
Aarhus,” siger Nils Holm. ”Så snart jeg blev tilknyttet løbet,
begyndte telefonen at ringe og mails at tikke ind fra dem, der
havde været med i Aarhus. Hvornår skal vi i gang? Hvad
kan jeg hjælpe med? spurgte de. Det har virkelig været
en fornøjelse at arbejde sammen med dem. Dels deres lyst til at være
frivillige, dels deres ønske om at give deres erfaring videre for
at gøre løbet til en succes.”
Morten
Alstrup
|